Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:02

7
اسفند
خواص عجیب و باور نکردنی مویز

خواص عجیب و باور نکردنی مویز

خواص شگفت انگیز مویز _ مویز یا همان انگور سیاه خشک شده که امروزه جایگاه ویژه ای در آجیل پیدا کرده است سرشار از ویتامینها و املاح معدنی مفیدی است که همه افراد می توانند از آن استفاده کنند.

فواید خوردن مویز از دیدگاه سنتی

شما حتما از خواص کشمش آگاه هستید اما آیا از خواص مویز همان کشمش های سیاه رنگ و خوشمزه نیز آگاه هستید؟

مویز ؛ تصفیه کننده ریه و رفع کننده یبوست

به حبه‌های درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می‌شود. این نوع خشکبار در واقع از نظر شکل ظاهری و رنگ آن با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حدود زیادی شبیه آن است.مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیرو بخش آن بیشتر می‌شود.

در این مورد این خشکبار باید اشاره داشت که سرشار از ویتامین‌های B، A، E، و املاحی مانند کلسیم، املاحی مانند کلسیم فسفر و پتاسیم است.مویز دارای اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد. همچنین باید اشاره داشت که بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن مویز پر گوشت، کم دانه یا بی‌دانه است.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز ازنوع آنتوسیانین وپلی فنولیک است که دارای خواص ضد سرطان و ضد آلزایمر است. مقدار زیاد آنتو سیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل‌تر باشد.ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در جلوگیری از بروز اختلالات بیماری آلزایمر دارد.

هر چه میزان آنتو سیانین (عامل رنگ سیاه مویز) بیشتر باشد، قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر می‌شود.باید یادآوری شود که ترکیبات موجود در مویز می‌تواند از تصلب شرایین (سفت و سخت رگ‌ها) و چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می‌یابد رگ‌های خونی منبسط می‌شود

کاهش غلظت خون با مویز

با برسی های انجام شده برروی خوشکبار و نیز مویز پی به خواصیت های از این نوع خوشکبار رسیده اند که نتیجه این تحقیقات را باز گو می نماییم خوردن مویز، غلظت خون کاهش می یابد، رگ های خونی منبسط می شوند و خون می تواند با سرعت بیشتری در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت های خون روی هم می شود و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند.

درمان بیماری های قلبی با مویز

به طورکلی مویز درمان کننده مریضی‌های قلبی و پایین آورنده فشار خون هست و برای بیماران دیابتی بسیار خوب می‌باشد.

مویز می تواند به تقویت معده کمک کند و برای افرادی که ناراحتی‌های گوارشی دارند خوب هست از دیگر خواص مهم مویز می توان به اثرات ضد درد ضد باکتری و اثرات محافظت کنندگی از کبد قلب و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

درمان میگرن با مویز

مصرف مویز همینطور از سردردهای میگرنی پیشگیری میکند و موجب کاهش شدت درد آن می شود.

مویز در گروه میوه‌ها طبقه‌بندی میشود و دو قاشق غذاخوری مویز معادل ۳۰ گرم حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد.

مویز منبع انرژی هست و افرادی که مبتلا به یبوست میباشند می توانند در رژیم خوراکی خود از مویز بهرهگیری کنند.

مویز سرشار از ویتامین‌های گروه C هست ولی ویتامین B خود را از دست داده هست کسانی که مبتلا به سردردهای میگرنی میباشند در طول روز میتوانند از میوه‌های خشک مثل مویز بهرهگیری کنند که موجب کاهش دردهای میگرنی میشود. و دیابتی‌ها در مصرف میوه‌های خشک مثل مویز توجه کنند به علت این قند اینگونه میوه‌ها چندان هست

معمولا مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی بهتر هست.

از سوی دیگر این میوه می تواند با ساخت انرژی در روزهای سرد سال، بدن را گرم و پرانرژی کند.

خوردن مویز در بیماران دیابتی

دیدنی هست بدانید اکثر قند مویز، از نوع فروکتوز هست که برای جذب در بدن به انسولین نیاز ندارد، به همین علت مصرف کشمش و مویز به جای قند همراه چای، از قدیم به خصوص در افراد دیابتی مرسوم بوده هست. در سال های جدید نیز عنصر کروم در ترکیبات انگور و فرآورده های آن یافت شده هست که موجب کاهش قند خون می شود.

گرچه باید گفت اگر چه انگور و فرآورده های آن حاوی فلز کروم و قند فروکتوز میباشند، اما به مقدار کم یا چندان، قندهای دی ساکارید نیز دارند که می تواند برای افراد دیابتی ایجاد مشکل کند.

لذا بیماران دیابتی برای مصرف مویز باید با دکتر خود مشورت کنند و از زیاده روی در مصرف آن جدا خودداری نمایند.

از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند

ویتامین C و آهن موجود در این میوه‌ی خشک مقوی باعث جذب مواد معدنی مختلف می‌شود و به تغذیه‌ی عمقی تارهای مو کمک می‌کند. این تاثیر نه تنها باعث می‌شود که سلامت کلی موها حفظ شود، بلکه رنگ موی طبیعی را نیز حفظ می‌کند.

کم‌خونی را درمان می‌کند

مقدار مناسب آهن موجود در مویز همان چیزی است که سطح هموگلوبین را در خون افزایش می‌دهد و کم‌خونی را به یک شیوه‌ی بسیار عالی درمان می‌کند. خوردن یک مشت مویز به صورت روزانه اطمینان حاصل خواهد کرد که نیاز روزانه‌‌ی بدن‌تان به آهن تامین می‌شود.

مویز کلسترول بد را کاهش می‌دهد

با استفاده از مویز، LDL که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته شده‌است در بدن کاهش می‌یابد. این ماده‌ی خوراکی ترکیباتی ضد کلسترول به شکل فیبر محلول دارد که کلسترول را در بدن از بین می‌برند و سبب ارتقاء سلامت شما می‌شوند. حتی آنزیم‌هایی در مویز وجود دارند که کلسترول را جذب می‌کنند و سطح آن را در بدن کاهش می‌دهند.

مویز فشار خون را کنترل می‌کند

فشار خون بالا یکی از مشکلات بسیار شایع است که منجر به بروز مشکلات جدی زیادی در بدن می‌شود. مقدار پتاسیم فراوان موجود در کشمش سیاه (مویز) سبب می‌شود که خوردن آن در هنگام صبح مناسب باشد، چرا که سدیم را در بدن کاهش می‌دهد. سدیم یکی از دلایل اصلی بالا رفتن فشار خون است. مویز به این ترتیب می‌تواند مشکل فشار خون شما را درمان کند.

گرسنگی را کنترل می‌کند

مویز به میزان فراوانی فیبر دارد. به همین دلیل اگر همراه با صبحانه مصرف شود، واقعا می‌تواند به شما کمک کند که برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید حملات ناگهانی گرسنگی را کنترل کنید و دیگر کالری اضافی دریافت نکنید.

مویز برای دندان‌ها مفید است

مویز برای دندان‌ها بسیار مناسب است. این میوه‌ی خشک مغذی حاوی فیتوکمیکال‌های مورد نیاز بدن است. مویز، عناصر طبیعی و اسید اولئانولیک زیادی دارد ​​که یکی از بهترین مزایای کشمش سیاه (مویز) محسوب می‌شود. خاصیت مویز برای مراقبت از دندان‌ها نیز یکی از بهترین فواید آن است. این میوه‌ی خشک می‌تواند از فاسد شدن دندان جلوگیری کند و با میکروب و کرم‌خوردگی مبارزه کند. مویز همچنین باعث جلوگیری از رشد تعدادی از باکتری‌ها که روی دندان‌ها پوسیدگی ایجاد می‌کنند، می‌شود. مویز با داشتن مقدار فراوانی از مواد معدنی طبیعی به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی ارگانیک در نظر گرفته می‌شود.

دارای فیبرهای مفید است

مویز مزایای فراوانی دارد، اما وجود فیبر‌های مهم در آن، سبب می‌شود غذای مورد استفاده در بسیاری از رسپی‌ها باشد. این ماده‌ی خوراکی به حذف صفرا از بدن کمک می‌کند و کلسترول اضافی را نیز از بین می‌برد. مقدار کالری این غذای ارگانیک نیز یکی از بهترین ویژگی‌های آن است.

 فیبر موجود در این ماده‌ی خوراکی سبب می‌شود که بسیاری از سموم مضر بدن از بین بروند. مویز همچنین می‌تواند به پاکسازی دستگاه گوارش کمک کند. یک نکته که باید در نظر داشته باشید این است که کالری مویز می‌تواند وزن شما را افزایش دهد اگر در خوردن آن تعادل را رعایت نکنید. به هر حال نمی‌توانید مویز را به مقدار فراوان بخورید.

مویز اختلال جنسی رادرمان می‌کند

مویز می‌تواند موجب بهبود رابطه‌ی جنسی شود. این ماده‌ی خوراکی حاوی اسیدهای آمینه‌ای است برای درمان مشکل اختلال نعوظ‌ مفید فایده خواهند بود. این اسیدهای آمینه به تقویت جریان اسپرم نیز کمک می‌کنند

بنابراین، این درست است که کشمش سیاه می‌تواند به شما در برقراری رابطه‌ی جنسی کمک کند و سبب شود که یک رابطه‌ی جنسی سالم داشته باشید. اسیدهای آمینه‌ی موجود دراین ماده‌ی غذایی ارگانیک می‌توانند احتمال تخمک‌گذاری را افزایش دهد. این خاصیت مویز، به عنوان یکی از بهترین فواید آن برای سلامتی محسوب می‌شود.

مویز تب را درمان می‌کند

مویز همچنین می‌تواند تب را درمان کند. این ویژگی مویز به عنوان یکی از بهترین فواید آن برای سلامتی شناخته می‌شود. این ماده‌ی غذایی حاوی تعدادی خواص آنتی‌اکسیدانی است که سبب می‌شوند به طور موثری با تب مبارزه کند. مس موجود در مویز نیز برای درمان برخی از بیماری‌ها مناسب است.

مویز یک ابرخوراکی است و تقریبا تمام ملزومات مورد نیاز بدن را همراه با مقدار خوبی کالری دارد. به همین دلیل است که حتی پزشکان هم به بیماران خود توصیه می‌کنند که مقدار خاصی از مویز را به طور روزانه مصرف کنند.

مویز برای چشم مفید است

برخی از مردم از این فایده‌ی مویز برای سلامتی اطلاعی ندارند. بله، حقیقت این است که مویز می‌تواند به مراقبت از چشم‌ها کمک کند. این ماده‌ی خوارکی حاوی مقدار مناسبی از خواص آنتی‌اکسیدانی است. این عناصر برای سلامت چشم‌ها خوب هستند و می‌توانند به طور موثری از چشم‌ها محافظت کنند.

مویز آسیبی را که در اثر اکسیدانت‌ها یا رادیکال‌های آزاد در چشم ایجاد شده، رفع می‌کند و همچنین می‌تواند ضعیف شدن قوه‌ی بینایی در اثر بالا رفتن سن را بهبود بدهد. این مورد یکی از بهترین فایده‌های کشمش سیاه (مویز) است و این ویژگی خاص سبب می‌شود که یکی از محبوب‌ترین و سالم‌ترین غذاهای ارگانیک باشد.

مویز پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند

این مورد یکی از محبوب‌ترین مزایای مویز است. مویز مقدار مناسبی از پروتئینی را که بدن به صورت روزانه نیاز دارد، تامین می‌کند.

مویز منبع مناسبی برای دریافت انرژی است

به دلیل همین فایده‌ی مویز، بسیاری از آدم‌ها ترجیح می‌دهند کشمش را قبل از تمرینات ورزشی خود مصرف کنند مویز سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و شما را قوی‌تر می‌کند.

 

برچسب ها: تغذیه و سلامت، افزایش وزن، کنترل فشار خون، داروهای گیاهی، یبوست، درمان ناتوانی جنسی، مویز، دمنوش های گیاهی، درمان اختلالات جنسی، پایین آوردن کلسترول خون، خواص مویز در طب سنتی، جلوگیری از بیماری های قلبی، فواید مویز برای سلامتی، جلوگیری از سفید شدن مو، قند فروکتوز، کاهش غلظت خون، درمان یبوست با طب سنتی تعداد بازديد: 818 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز