Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:31

31
شهریور
انرژی رنگ ها و رنگ درمانی در سردرد

انرژی رنگ ها و رنگ درمانی در سردرد

رنگ‌درمانی، یكی از روش‌هایی است كه ذهن را از افكار آشفته پاك کرده و در واقع افكار ناخواسته را از ذهن بیرون می‌كند؛ به این ترتیب، مغز و ذهن عاری از هر نوع استرس می‌شود.

منیره نوری فرد

 

زندگی تمام افراد در سراسر عمر همواره تحت تأثیر چرخه طبیعی روشنایی روز و تاریكی شب و رنگ‌های فراوانی است كه در محیط اطراف وجود دارند.

رنگ‌ها می‌توانند واكنش‌های احساسی و هیجانی قوی در انسان ایجاد کنند.

تقریباً تمام افراد ناخودآگاه به رنگ خاصی كشش دارند و از آن رنگ خوش‌شان می‌آید و معمولاً لباس‌ها یا وسایل خود را به آن رنگ انتخاب می‌كنند.

البته گرایش انسان نسبت به رنگ‌ها ممکن است در دوره‌های مختلف زندگی تغییر كند؛ مثلا زمانی به رنگ سبز گرایش داشته باشد و در دوره دیگری از زندگی خود به رنگ آبی.

این تغییر ناشی از تغییراتی است كه به طور ذاتی درون او به وجود می‌آید و می‌توان آن را ناشی از تغییر احساسات و هیجانات در دوره‌های مختلف زندگی دانست.

طب سنتی چین معتقد است، هاله‌ای از انرژی در اطراف بدن هر فرد وجود دارد كه دارای امواج و ارتعاشات نامحسوس می‌باشد.

از طرفی، هر رنگ نیز ارتعاشات مخصوص به خود دارد؛ بنابراین رنگ‌ها می‌توانند توسط همین انرژی‌های درونی جذب بدن شوند و تأثیرات مختلفی روی فرد داشته باشند.

واكنش هر فرد نسبت به رنگ‌های مختلف، با افراد دیگر فرق می‌کند و هر کس واكنش منحصر به خود دارد؛ زیرا طول موج انرژی هر فرد با دیگری متفاوت است.

به عبارتی، واكنش افراد نسبت به یك رنگ خاص، بر اساس هماهنگ بودن طول موج انرژی آنها با طول موج رنگ مورد نظر صورت می‌گیرد.

هاله انرژی كه در اطراف هرکس وجود دارد، دارای رنگ است؛ مثلاً کسی كه نسبت به دیگران عشق می‌ورزد و همه را دوست دارد، هاله انرژی او به رنگ صورتی درخشان و شفاف و دارای امواج مثبت می‌باشد.

اگر فردی افسرده و روان‌پریش باشد، هاله انرژی او به رنگ آبی دیده می‌شود.

هاله انرژی در افراد بدخلق، سیاه‌رنگ است كه دارای امواج منفی بوده و اطرافیان خود را تحت تأثیر این امواج قرار می‌دهد! بنابراین در حد امکان از این افراد دوری كنید.

به طور كلی، رنگ انرژی كه در اطراف هر فردی وجود دارد، نمایانگر تعادل یا عدم تعادل انرژی در بدن اوست.

اگر این رنگ‌ها زیبا و شفاف باشند، انرژی‌های بدن در تعادل هستند و اگر تیره و كدر باشند، عدم تعادل وجود دارد.

رنگ‌ها به طرق مختلف جذب بدن شده و از نظر درمانی تأثیر می‌گذارند (از طریق چشم با عمیق نگاه كردن، از راه پوست و همچنین مراكز انرژی).

از آنجایی كه بدن به خودی خود هوشمندی ذاتی دارد، رنگ جذب‌شده را به سمتی از بدن كه نیاز دارد، راهنمایی می‌كند تا با استفاده از اثرات درمانی رنگ مورد نظر، موانعی را كه موجب عدم تعادل در انرژی بدن شده‌اند، برطرف سازد.

در نتیجه با حرکت انرژی در سرتاسر بدن، شرایط فیزیكی، ذهنی و احساسی فرد تغییر كرده و اگر دچار سردرد یا میگرن باشد، تسكین می‌یابد.

رنگ‌های مختلف، اثرات متفاوتی دارند كه در اینجا به چند رنگ اشاره می‌شود:

رنگ‌ها و چاكراها (Chakra)

فیلسوفان هند باستان معتقد بودند بدن انسان دارای هفت مركز مهم انرژی است كه به آن چاكرا می‌گویند و هر یك از این چاكراها دارای رنگ و انرژی مخصوص به خود می‌باشند.

هر چاكرا نسبت به طول موج رنگ خاصی حساس است و به آن واكنش نشان می‌دهد.

اهمیت و تعادل در میزان انرژی چاكراها وقتی مشخص می‌شود كه بدانیم آنها با عملكردهای فیزیكی بدن سلامت جسم در ارتباط هستند.

فیلسوفان هندی بر این باورند که با استفاده از تكنیك‌های رنگ‌درمانی و به‌كارگیری رنگ یا رنگ‌هایی خاص می‌توان به درمان برخی بیماری‌ها، از جمله میگرن، کمک کرد.

افرادی كه دچار سردرد و یا حملات میگرنی می‌شوند، اغلب چاكرای  چشم سوم كه در قسمت پیشانی و بین دو ابرو قرار دارد و فركانس آن با فركانس رنگ بنفش هماهنگ است، دچار عدم تعادل شده است.

از آنجایی كه این مركز انرژی (چاكرا) با اندام‌هایی مثل مغز، چشم، بینی، گوش و همچنین سیستم عصبی بدن ارتباط دارد، چشم سوم نامیده شده است.

این چاكرا همچنین با احساسات و عواطفی مانند عشق، دوست داشتن، شادی و نشاط و هُشیاری عمیق در ارتباط می‌باشد.

هجوم مداوم افكار منفی و زندگی سخت و غیرقابل تحمل، این مركز انرژی (چشم سوم) را تحت تأثیر خود قرار داده و سبب بروز درد می‌شود.

رنگ‌های زیر معمولاً در پیشگیری از سردرد و یا تسكین آن مفیدند.

رنگ بنفش (Violet): این رنگ می‌تواند با پاكسازی افكار منفی از ذهن افراد و شفاف كردن ذهن، سبب آرامش فكری و ذهنی شود و ذهن را به سمت افكار مثبت و عاقلانه اندیشیدن سوق دهد.

رنگ آبی: این رنگ برای تسكین و آرامش بسیار مناسب است؛ به‌ویژه در رفع گرفتگی‌ها و انقباض اطراف گردن و كتف‌ها و سردردهای ناشی از استرس‌های فكری و پریشانی ذهن.

رنگ آبی برای تسكین سردردهای ناشی از تب بالا نیز مؤثر می‌باشد.

رنگ نارنجی: اگر سردردهای میگرنی در اثر شروع دوره قاعدگی باشد، این رنگ در تسكین میگرن می‌تواند مفید واقع شود.

چگونگی رنگ‌درمانی

گاهی اوقات ذهن در اثر افكار آزاردهنده و نگران‌كننده دچار آشفتگی و تشویش می‌شود و این امر می‌تواند سبب بروز سردرد و میگرن گردد.

رنگ‌درمانی و یا تجسم رنگ در ذهن، یكی از روش‌هایی است كه ذهن را از افكار آشفته پاك کرده و در واقع افكار ناخواسته را از ذهن بیرون می‌كند؛ به این ترتیب، مغز و ذهن شفاف و عاری از هر نوع فكر مزاحم و استرس می‌شود.

در رنگ‌درمانی باید به رنگ مورد نظر چنان با دقت و عمیق نگاه كنیم كه گویی آن را با چشم ذهن خود می‌بینیم.

نگاه ما به رنگ مورد نظر باید عمیق باشد؛ به گونه‌ای كه آن رنگ را جزئی از وجود خود كنیم و این امر با تمرین و تكرار میسر خواهد شد.

اگر نمی‌دانید كه در موارد مختلف از چه رنگ خاصی استفاده کنید، می‌توانید از رنگ سفید كه در برگیرنده تمام رنگ‌ها است، بهره ببرید.

بهتر است به جای رنگ‌های مصنوعی از طبیعت استفاده کرده و رنگ مورد نظر را در آن پیدا کنید؛ مثل انواع گل‌های طبیعی، انواع سنگ‌هایی كه در طبیعت وجود دارند و یا گیاه یا میوه‌ای كه دارای رنگ مورد نظر است.

استفاده از رنگ‌های طبیعی، چون با رنگ انرژی‌های موجود در بدن هماهنگ هستند، سبب می‌شود نتیجه بهتری بگیریم.

هنگام رنگ‌درمانی، در حالتی كاملاً آرام نشسته و شیئی را که به رنگ مورد نظر می‌باشد، مثلاً یك گل طبیعی به رنگ آبی یا یك سنگ به رنگ سبز (بستگی به خاصیت رنگ و مشکل مورد نظر دارد؛ مثلاً برای رهایی از استرس، رنگ آبی مناسب است) پیش رو و در مقابل چشمان خود قرار دهید و با دقت و تمركز و ژرفای خاصی به آن خیره شوید.

بهتر است قبل از خیره شدن به رنگ، تمامی جزئیات آن شیء، از جمله شكل، حجم و زوایای آن را در ذهن خود مورد بررسی قرار دهید.

دستان خود را به گونه‌ای به شیء نزدیك كنید كه گویی امواجی را كه از رنگ مورد نظر ساطع و به اطراف پراكنده می‌شود، حس می‌كنید.

حال چشمان خود را به آرامی بسته و شیء مورد نظر را در ذهن‌تان تجسم كنید و آنقدر عمیق به رنگ شیء بیندیشید كه در ذهن شما فقط آن رنگ نقش ببندد، نه خود شیء.

البته این امر مستلزم آن است كه شما ذهن خود را از هر نوع افكار مزاحم پاك كرده باشید.

حال نفس‌های عمیق بكشید؛ به گونه‌ای كه بدن شما از رنگ مورد نظر اشباع شود.

به آرامی نفس بكشید و با هر بار نفس كشیدن سعی كنید موضوعی كه ذهن شما را آشفته كرده و موجب سردرد شده است، كمكم از ذهن‌تان بیرون برود و دیگر به آن فكر نكنید.

امواج رنگ به تدریج ذهن شما را از موضوع استرس‌زا پاك می‌كند و شما احساس سبكی و نشاط خواهید كرد.

البته برای اینكه رنگ‌درمانی کاملاً مؤثر واقع شود، باید این روش را چندین بار و به طرز صحیح تكرار کنید. در اثر تكرار، اثرات درمانی آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

برچسب ها: رنگ درمانی، درمان میگرن، درمان سردرد، رنگ درمانی در سردرد، رنگ درمانی درمانی در میگرن، انرژی رنگ ها، انرژی رنگ ها و سردرد، انرژی رنگ ها و میگرن، چاكراها تعداد بازديد: 1647 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز