Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:39

24
اردیبهشت
اصول درمان در طب چینی

اصول درمان در طب چینی

طب چینی یا طب سنتی چین هزاران سال قدمت دارد و یکی از سنتی‌ترین روش‌های درمان در دنیا است. برای آشنایی بیشتر با اصول درمان در طب چینی به این مطلب توجه نمایید.

­­متخصصان تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران، زیر نظر دکتر فروغ اعظم طالبان و دکتر تیرنگ‌رضا نیستانی

 

 

طب چینی یا طب سنتی چین هزاران سال قدمت دارد و یکی از سنتی‌ترین روش‌های درمان در دنیا است.

قاعده کلی طب چینی اصل "چی"  یا انرژی است که در طول نصف النهارهایی نامریی، در سطح بدن و در بین اندام های داخلی حرکت می کند.

حفظ تعادل این انرژی برای سلامتی کامل بسیار دشوار است. برای یک پزشک طب چینی، بیماری نامشخص مقدم بر بیماری ظاهری است و شناسایی یک بیماری در حال تکوین تمرکز اصلی اوست و رویکرد قوی بالقوهای برای حفظ سلامتی است.

قطبیت yin و yang، که وابستگی و ارتباط متضادها را توصیف می‌کند، جنبه مهمی از طب چینی است. yin به بافتهای یکاندام و yang به فعالیت آن اندام اشاره دارد.

کمبود yin به معنای این است که اندام مواد خام کافی برای عملکرد خود ندارد و در صورت کمبود yang اندام در زمان نیاز به طور مناسب واکنش نشان نمی‌دهد.

اندام‌های بدن به طور هم افزا (Synergistic) کار می‌کنند یعنی هر کدام عملکرد دیگری را تقویت یا مهار می‌کند.

روش‌های تشخیص از طریق مشاهده وضعیت ظاهری بیمار (body language)، رنگ چهره و زبان، بوی نفس، پوست و ترشحات و آهنگ و قدرت صدا می‌باشد.

پرسش‌هایی درباره علائم، سابقه پزشکی، رژیم غذایی و شیوه زندگی پرسیده می‌شود. معاینه با دست شامل لمس نبض در شش محل مختلف در سه گودی هر مچ دست است كه از این طریق  28 حالت مختلف بدن درك می‌شود.

وقتی که تشخیص داده شد، درمان شامل یکی (یا بیشتر) از روش‌های زیر است: طب سوزنی که جریان انرژی اندام‌های تحت تأثیر قرار گرفته را از طریق تحریک با سوزن، دوباره برقرار می‌کند؛ گیاهان و ترکیبات گیاهی؛ تعدیل و تنظیم رژیم غذایی؛ ماساژ و درمان با دست و ورزش‌های درمانی، به ویژه چی گونگ می‌باشد.

در چین، روش انجام مطالعات بالینی با غرب متفاوت است. روش غربی‌ها که به افراد بیمار دارو نما می‌دهند، غیر اخلاقی است. اگر آنها از دارونما استفاده کنند، ابتدا به بیمار حق انتخاب می‌دهند.

هنگام انجام مطالعات دوسوکور، از 2 ماده که هر دو مؤثر هستند استفاده می‌شود.

آنها معتقد هستند که غربی‌ها به تست‌های آزمایشگاهی بیش از حد اعتماد دارند و به حد کافی به احساس بیماران و کیفیت زندگی آنها توجه نمی‌کنند.

اما درمان با طب چینی فردی است بنابراین معیاری برای درمان یک بیماری وجود ندارد.

مطالعات در شرق و غرب ثابت کرده است که طب چینی در درمان یا پیشگیری از تقریباً همه بیماری‌های شایع مانند نا باروری، مشکلات گوارشی، بیماری‌های دستگاه تنفسی، سرطان، سوء عملکرد مغز، ناموزونی قلبی- عروقی و ایدز مؤثر است.

 

برچسب ها: طب سنتی، طب مکمل، طب چینی، قاعده کلی طب چینی، اصول درمان در طب چینی، yin، yang تعداد بازديد: 1092 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز