Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 03:20

2
تیر
انجیر در طب سنتی

انجیر در طب سنتی

ابن سینا در كتاب قانون درباره انجیر چنین گفته است: انجیر خوب در درجه اول سفید است و بعداً سرخ و در درجه سوم انجیر سیاه آید. انجیر رسیده بسیار خوب و كم‌زیان است.

ابن سینا در كتاب قانون درباره انجیر چنین گفته است: انجیر خوب در درجه اول سفید است و بعداً سرخ و در درجه سوم انجیر سیاه آید. انجیر رسیده بسیار خوب و كم‌زیان است.

از همه سبكتر انجیر سفید است. انجیر تر كمی گرم و خیلی رسیده كمتر فایده دارویی دارد. انجیر نارسیده زداینده و سروربخش است؛ لیكن انجیر شیرین چنین نیست. انجیر خشك گرم و لطیف است.

انجیر خشك نیز مواد را به خارج میراند و سبب عرق كردن شود. شیر انجیر خون گداخته را بند آرد و خون بندآمده را میگدازد. غذایی كه از انجیر حاصل آید، هرچند به پرمایگی غذای گوشت و حبوب نمیرسد، اما از موادغذایی هر میوهای پرمایهتر است.

شاخه‌های درخت انجیر كه بسیار لطیف هستند، اگر در آبگوشت ریزند، گوشت را بهزودی میرسانند و [گوشت] از هم می‌باشد. انجیر نارسیده را اگر بر پوست مالند یا ضماد نهند، در علاج خالها، زگیلها و زگیل مانندها مفید است.

خوردن انجیر و برگ انجیر، رنگ‌پریده به سبب بیماری را سرحال آرد. دمل را میرساند. انجیر خشك و شیرین برای ورم كبد و طحال زیانآور است.

برگ انجیر داروی بیماریهای پوستی است. انجیر تر ملین و كمی مسهل است و به ویژه اگر با بادام كوبیده خورند، مسهل ملایم است و سفتی زهدان (رحم) را نرم كند. تناول انجیر با شنبلیله، زهدان (رحم) را تقویت كند و جمع آورد. چنانچه شیرش را بر نیشزده كژدم و رتیل مالند، مفید است.

در مخزن‌الادویه راجع به انجیر چنین آمده است: تین كه به فارسی انجیر گویند بیابانی و كاشتنی و كوهی است. بهترین آن شیرین شاداب آن است خواه سفید باشد یا سیاه. انجیری كه پیش از برگ و یا با برگ رسیده باشد نشاید خوردن و نخوردن آن بهتر است. طبیعت آن گرم و تر است.

دارای خواص غذایی بسیار است. مسكن حرارت و تشنگی و معرق و ملین و مسهل و رفع كننده سرفه و درد سینه و خشونت ریه و تقویت كبد و با بادام و پسته جهت اصلاح بدنهای ضعیف و زیاده كردن عقل و هوش و چون ناشتا بخورند مجاری غذا را گشاده نماید و بدن را چاق سازد.

انجیر خشك گرم و تر است و در جمیع افعال ضعیفتر از تازه آن است و عطش‌آور است و دیرهضم و ملین

استفاده از انجیر در طب سنتی

در طب سنتی از شیرابه انجیر برای از بین بردن زگیل و میخچه به صورت موضعی استفاده میشده كه ناشی از خاصیت پروتئولیتیك  آن می‌باشد. این اثر سریع نبوده و تدریجی است. 

از جوشانده انجیر خشك نیز به عنوان تسكین التهاب مجاری تنفسی و التهاب اعضای دیگر مانند كلیه، مثانه و مواردی چون سرخك، مخملك، آبله، ذات‌الریه و این گونه بیماریهای التهابی استفاده میشده است.

همچنین، غرغره جوشانده انجیر خشك را برای تسكین تحریكات مخاط دهان، گلو و لثه استفاده میكردند.

انجیر خشك محرك اعمال روده و معده است؛ به همین دلیل آن را برای درمان سوءهاضمه و یبوستهای مزمن می‌خوردند.

در زمانهای قدیم از برگ درخت انجیر در بیماریهای جلدی مانند تومورها، سوختگی، زخم، زگیل، میخچه و مشكلاتی مانند جذام و بواسیر استفاده میشد.

روزانه30 گرم شربت انجیر برای رفع یبوست، دو عدد انجیر خیس‌شده صبح ناشتا جهت تسكین سیاه‌سرفه و جوشانده سه عدد برگ انجیر (برگها را كه در آفتاب خشك شده‌اند در 300 میلی‌لیتر یا یك لیوان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید و سپس صاف كنید)، جهت كاهش قند خون مصرف شود.

 

برچسب ها: انجیر و سلامتی، انجیر و یبوست، خواص درمانی انجیر، انجیر و طب سنتی، استفاده از انجیر در طب سنتی، خواص انجیر خشك، خواص برگ انجیر تعداد بازديد: 1095 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز