Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 12:14

6
فروردین
رژيم غذايی سنتی متناسب با بهار (2)

رژيم غذايی سنتی متناسب با بهار (2)

ریواس از جمله گیاهانی است كه به صورت وحشی در اطراف رودخانه‌ها رشد می‌كند و طرفداران زیادی دارد. ریواس نیز به عنوان فعال‌كننده‌ عملكرد دستگاه گوارش ناقل نمك‌های صفراوی و محرك ترشح كبد شناخته شده است.

كنگر 

تمام كشورهایی كه پیشینه‌ای در طب گیاهی دارند كنگر را می‌شناسند. در یونان و مصر باستان این گیاه به دلیل نقش كمكی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته و در قرن 16 در اروپا یكی از سبزیجات معروفی بود كه توسط اشراف مصرف می‌شد. در ایران نیز در گذشته اردور كنگر ماست كه یك نوع غذای تخمیری است، متداول بود و امروزه نیز خورش كنگر در بسیاری از شهرها جایگاه ویژه‌ای دارد.

مهم‌ترین ارزش غذایی آن مربوط به كالری كم آن به علاوه فیبر زیاد و كربوهیدراتی بنام اینولین در آن است. این گیاه به حفظ سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها كمك می‌كند. 

ریواس 

ریواس از جمله گیاهانی است كه به صورت وحشی در اطراف رودخانه‌ها رشد می‌كند و طرفداران زیادی دارد. ریواس نیز به عنوان فعال‌كننده‌ عملكرد دستگاه گوارش ناقل نمك‌های صفراوی و محرك ترشح كبد شناخته شده است. در معده سبب افزایش ترشح معدی و در نتیجه بهبود عملكرد معده می‌شود.

همچنین باعث تحریك ترشح نمك‌های صفراوی از كبد شده و به هضم و جذب چربی كمك فراوانی می‌كند. بهتر است در خورش از قسمت‌‌های ترد، نازك و روشن‌تر (قرمز‌تر) آن استفاده كنید، چون قسمت‌های سبزتر كمی تلخ هستند و بهتر است در پایان پخت اضافه شود، چون پخت آن جوش بسیار كمی لازم دارد. 

خرفه 

خرفه تصفیه‌كننده خون شناخته شده است و بدن را از مواد زاید نظیر ترشحات صفرا پاك‌سازی می‌كند. می‌توان آن را در تركیب سبزی‌خوردن بكار برد، زیرا در رفع خارش بدن و تلخی دهان در این فصل تأثیر زیادی دارد. 

والك 

خاصیت آن عبارت است از ضدعفونی‌كننده روده، محرك ترشح صفرا و كاهش فشار خون. برگ آن را همراه با جعفری و پیاز‌چه در سبزی خوردن یا سالاد، سوپ، آش و كوكو می‌توان استفاده نمود. مصرف آن برای گرفتگی عروق و سرگیجه نیز مناسب است. درمانگران طب سنتی از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، كاهو، سكنجبین، سمنو، آش شبدر و قره‌قروت به عنوان مهم‌ترین غذاها برای فصل بهار نام می‌برند. 

سایر مواد مفید 

مصرف حبوباتی نظیر ماش، نخودفرنگی و جو نیز توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماءالشعیر سنتی كه افزودنی نداشته باشد نیز برای پاكسازی خون و تقویت كبد در فصل بهار توصیه شده است. در این فصل می‌توان از عرق كاسنی، عرق خرفه و عرق شاتره بهره برد. بارها تأكید شده است كه در این فصل مصرف گوشت قرمز تقلیل یابد، زیرا غلظت خون را افزایش داده و سنگینی را غالب می‌كند.

بهتر است در این فصل مقدار غذا را كاهش دهیم. چون بدن خود در حال پاكسازی و دفع سموم است، پرخوری باعث كاهش توان ایمنی و ضعف بدنی خواهد شد.

 

 

برای خواندن بخش اول -رژيم غذايی سنتی متناسب با بهار- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص خرفه، خواص کنگر، رژيم غذايی سنتی متناسب با بهار، طب سنتی در بهار، تغذیه و بهار، خواص ریواس، خواص والک تعداد بازديد: 1101 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز