Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:05

20
دی
خـنــده‌ گمشده‌ دوران ‌شهرنشینی

خـنــده‌ گمشده‌ دوران ‌شهرنشینی

خندیدن شکل‌های مختلفی دارد؛ تبسم یا لبخند زدن که چهره را بسیار جذاب و زیبا می‌کند و یکی از اصول اعتماد به نفس است

 دکتر الهام امیر آذر

 

 

دوست عزیزی که الان مشغول خواندن این مقاله هستید، به یاد دارید  آخرین باری که از ته دل خندیدید چند روز پیش، ماه پیش یا سال پیش بوده است؟ آن لحظه‌ای که آنقدر خندیده‌اید که به سرفه افتاده‌اید و یا اشک از چشمانتان جاری شده است؟ خوب اگر آدم خنده‌رویی هستید می‌توان گفت در بسیاری موارد دنیا بکام شماست.

زیرا خندیدن فواید بسیاری دارد از جمله اینکه وقتی می‌خندید مغزتان می‌پذیرد که باید شاد باشد. این تمرین برای شروع یک روز، فوق‌العاده است؛ به‌خصوص اگر کمی ‌هم افسرده هستید. چشم‌های‌تان را ببندید، یک نفس عمیق بکشید و لبخندی بزنید. فکر کنید که این لحظه، بهترین لحظه زندگی‌تان است. همیشه پس از خنده احساس آرامش به وجود می‌آید و این آرامش باعث تمرکز بیشتر شما می‌شود.

به این ترتیب خنده می‌تواند تعادل روانی در انسان ایجاد کند. افرادی که همیشه خنده بر لب دارند، تحمل بیشتری در برابر ناملایمات و سختی‌های زندگی از خود نشان می‌دهند. با تمرین خنده در طول روز و با فواصل زمانی، اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و تمرکز فکری بیشتری خواهید داشت. وقتی ذهن‌تان آرامش داشته باشد، راحت‌تر و آسان‌تر تصمیم‌‌گیری می‌کنید و بهتر از پس مشکلات برمی‌آیید.

 شکل های مختلف خندیدن

خندیدن شکل‌های مختلفی دارد؛ تبسم یا لبخند زدن که  چهره را بسیار جذاب و زیبا می‌کند و یکی از اصول اعتماد به نفس است. خندیدن از ته دل که بسیار به ایجاد تعادل و سلامت جسمانی کمک می‌کند، برخی افراد با چشمانشان می‌خندند، برخی با تمام اجزای بدنشان و عده‌ای هم فقط با دهان خود می‌خندند. در این میان برخی خنده‌ها نیز مصنوعی هستندکه اصلا احساس خوبی در بیننده ایجاد نمی‌کنند. البته ریشخند  که به معنای کنایه و استهزا است نیز، از واژه خندیدن می‌آید ولی با ان ارتباط معنایی ندارد. واژه دیگری  نیز داریم به نام پوزخند، که به معنای لبخند تمسخرآمیز در لغتنامه دهخدا ذکر شده است.

خندیدن می‌تواند در بدن آثار قابل توجهی ایجاد کند. تحقیقات علمی ‌این نکته را ثابت کرده‌اند که خندیدن می‌تواند سطح هورمون‌های استرس، مثل کورتیزول، اپی‌نفرین یا همان آدرنالین، دوپامین را کاهش دهد؛ از طرفی موجب افزایش ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به سلامت ما کمک می‌کنند؛ (مثل اندورفین) خنده همچنین باعث افزایش تعداد سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی و افزایش تأثیر سلول‌های T می‌شود. تمام این موارد سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و باعث می‌شود کمتر بیمار شویم. مانند کشوری که سربازان و ارتش قوی دارد، بنابراین کمتر مورد تهاجم قرار می‌گیرد. از طرفی خندیدن باعث کاهش حملات قلبی، افزایش ظرفیت هوای ریوی و بهبود تنفس شده و به عنوان  نچرال پین کیلر، یا مسکن طبیعی در بدن عمل می‌کند.کاهش وزن نیز یکی دیگر از فواید آن است.

در دنیای متمدن امروزی خنده گم شده

با توجه به موارد گفته شده و فواید بیشمار خنده، هرگز از خود پرسیده‌اید که چرا در دنیای متمدن امروزی خنده گم شده و در عوض اضطراب و نگرانی به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما بدل شده است. البته مهجور بودن خنده در ایران ریشه تاریخی هم دارد. در ادبیات ما آنقدر که ادبیات و جمله‌های حزن‌آلود رونق دارد ادبیات خنده‌آور وجود ندارد هر چه هم هست در زیرمجموعه طنز و فکاهی و از باب تبسمی‌کوتاه است.

حالادر عصر شهرنشینی خنده کیمیاست. تعارف نیست اگر بگویم بسیاری از شهرنشینان به نوعی از افسردگی و بیماری روانی مبتلایند و البته خوب است بدانید خنده جدی‌ترین درمان این بیماری‌هاست اما در این روزگار حتی برای پیگیری یک لبخند ساده هم باید به روش‌های جدید متوسل شد. خنده هم نیاز به کلاس آموزشی و دروس تقویتی دارد که متاسفانه در مدارس به ما آموزش داده نمی‌شود.

اگر نگاهی به صفحات نیازمندی‌های روزنامه‌ها بیندازید حتما چند نمونه از این کلاس‌ها را می‌بینید. که به آن کلاس خنده درمانی می‌گویند. البته باشگاه جهانی خنده اولین بار 14 سال پیش در هندوستان افتتاح شد .در ایران  نیز در چند سال اخیر  این باشگاه فعالیت خود را آغاز کرده است.

طب سوزنی و خنده

مقاله ای در دسامبر 1999 در نشریه «اکوپانکچر این مدیسین» تحت عنوان: «اکوپانکچر اند لیمبیک سیستم» به چاپ رسید.در این مقاله جالب Anthony Campbell به بررسی ارتباط طب سوزنی با سیستم لیمبیک می‌پردازد. برای تمام کسانی که با درمان اکوپانکچر سر و کار دارند حتما پیش آمده که لحظاتی پس از ورود نیدل یا سوزن به بدن، بیمار شروع به خندیدن - بدون علت خاص - می‌کند، ما این اتفاق را به ترشح هورمونهای اپوییدی درونزاد بدن مرتبط می‌دانستیم ولی در این مقاله این موضوع  نقض می‌شود و یکی از دلایل آن هم این است که ایجاد حالت سرخوشی و خنده تنها چند ثانیه! پس از نیدلینگ اتفاق می‌افتد!

در این مقاله نتیجه‌گیری می‌شود که در برخی موارد، طب سوزنی  می‌تواند بر سیستم لیمبیک و پاره‌ای علانم ایجاد شده اثر بگذارد. به این دلیل است. البته نیاز به آزمایشات و بررسیهای بیشتری است تا این فرضیه به اثبات برسد. بهرحال طب سوزنی با مکانیزمهایی مشابه خندیدن می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده باعث کاهش بروز بیماریها و حتی افزایش طول عمر شود. امید است در کشورمان شاهد تغییر تدریجی فرهنگ «غم دوست» کنونی باشیم، فرهنگی که اکثر تعطیلات در روزهای وفات است، فرهنگی که رنگ ملی مشکی است و فرهنگی که وقتی تو را خندان می‌بیند تعجب می‌کند! فرهنگی که تمام عشق‌های اسطوره‌ای ناکام می‌ماند و غم هجران  و درد کشیدن مقدس می‌شود و دارای ثواب! به نظر من خداوند فقط در شادی‌ها حضور دارد و دل غمگین جایگاه شیطان است. پس بیایید از خودمان شروع کنیم و به سوی شاد بودن حرکت کنیم و در این راستا این شماره از مجله دنیای سلامت قدم بزرگی برداشته است.

شاید برای شما بارها سوالاتی در مورد طب سوزنی و چگونگی درمان با این روش شگفت انگیز مطرح شده باشد،کتابهای طب سوزنی در یک نگاه،جزو معدود کتابهایی هستندکه درزمینه طب سوزنی برای عموم مردم به رشته تحریردرآمده اند.تا به حال 3 جلد از این مجموعه 12جلدی به چاپ رسیده است و تقدیم علاقمندان می گردد.

 

قیمت 3جلد12 هزار تومان است.هزینه ارسال 10 سری کتاب(10دوره سه جلدی)رایگان می باشد. تلفن دفتر فروش درتهران   22363638

برچسب ها: طب سوزنی، کاهش وزن، کتاب طب سوزنی، حملات قلبی، طب سوزنی و شادابی، خنده و طب سوزنی تعداد بازديد: 1197 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز