Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:17

15
شهریور
چای سبز و سلامتی

چای سبز و سلامتی

چای بخصوص چای سبز به دلیل سرشار بودن از تركیباتی نظیر تانن‌ها و ... در پیشگیری از برخی بیماری‌ها موثر می‌باشد.

دكتر اكبر كوشانفر؛ متخصص كودكان، استاد دانشگاه شهيد بهشتی

 

پس از تحقیقات بسیار، دانشمندان فعالیت رادیكال‌های آزاد را عامل اصلی بروز بسیاری از بیمار‌ی‌ها نظیر انواع سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌دانند. رادیــكــال‌های آزاد تركیباتی هستند كه در برخی مواد غذایی وجود داشته و همچنین در مواقع بروز استرس ‌ها نیز در نتیجه فعالیت فیزیولوژیك طبیعی بدن پدید می‌آیند.

تاثیرات حاصل از فعـــالیت میكروارگانیسم‌های دستگاه گوارش بر روی این تركیبات می‌تواند منجر به ایجاد مواد ‌كارسینوژن گردد كه عامل اصلی بروز سرطان‌ها به حساب می‌آیند. در مقابل تركیبات طبیعی بنام آنتی‌اكسیدان در مواد غذایی وجود دارند كه می‌توانند با غیر فعال كردن رادیكال‌های آزاد در پیشگیری از سرطان‌ها و بعضی از بیماری‌ها نقش داشته باشد. چای بخصوص چای سبز به دلیل سرشار بودن از تركیباتی نظیر تانن‌ها، اپی‌گالوكاتشین و اپـی‌گـالـوكــاتشین گـالـات در پیشگیری  از برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها موثر می‌باشد. 

حفاظت از قلب و عروق

فلاوونوئیدهای موجود در چای در جلوگیری از لخته شدن خون در شریان‌ها نقش موثری را در بیماری‌های قلبی عروقی و خونریزی‌های مغزی ایفا می‌كنند. فلوئور موجود در چای نیز می‌تواند با قرار گرفتن در ساختمان دندان‌ها و استخوان‌ استحكام هرچه بیشتر آن را فراهم نماید. محققان ژاپنی می‌گویند پس از آب، ‌چای و قهوه پرمصرف‌ترین نوشابه‌های جهان هستند. 

بیماری كبد چرب غیر الكلی 

التهاب كبدی است كه بر اثر تجمع بیشتر از اندازه چربی در بافت كبد ایجاد می‌شود. این بیماری باعث اختلال در فعالیت طبیعی كبد می‌شود و می‌تواند سیب نارسایی كبد و سیروز كبد شود.اگرچه علت اصلی بیماری كبد چرب مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد كه با برخی بیماری‌های متابولیك از جمله چاقی، دیابت، افزایش كلسترول و تری‌گلیسیرید در ارتباط باشد. این بیماری را اغلب افراد در میانسالی مبتلا می‌شوند. 

پروستات

تحقیقات دیگری نشان دادند كه نوشیدن 6 فنجان چای سبز در روز می‌تواند نشانگرهای زیستی در بافت پروستات را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت تاثیر قرار دهد.
همچنین محققان چای سبز را عاملی برای پیشگیری و كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌دانند.  

كاهش خطر ابتلا به سكته مغزی

به همین جهت محققان علوم پزشكی انجمن قلب و عروق آمریكا اعلام كردند كه مصرف چای سبز به كاهش سكته مغزی كمك می‌كند.به علاوه محققان دریافتند كسانی‌كه چای سبز مصرف می‌كنند كمتر از دیگران در خطر ابتلا به سكته مغزی قرار می‌گیرند و بیست درصد خطر سكته مغزی در آنان كاهش پیدا می‌كند.تحقیقات محققان هم‌چنان حاكی است كه چای سبز از آسیب دیدن سلول‌های مغزی جلوگیری می‌كند. این آسیب می‌تواند باعث بروز بیماری پاركینسون شود. 

بیماری پاركینسون

بیماری پاركینسون اختلال پیشرونده سیستم عصبی است كه بر روی حركات بدن تاثیر می‌گذارد. این بیماری بتدریج ایجاد می‌شود و معمولا یك لرزش قابل توجه در فقط یكی از دستان شروع می‌شود و معمولا موجب كند شدن حركات بدن می‌شود و تحقیقات نشان داده‌اند افرادی كه چای سبز می‌نوشند در صورت مبتلا بودن به بیماری پاركینسون بهبودی می‌یابند.

همچنین در تحقیقات دیگری محققان دریافتند چای سبز می‌تواند به درمان كبد چرب كمك كند. مصرف چای سبز می‌تواند اثر رادیكال‌های آزاد و مواد مضر را در كبد پاكسازی كند. 

آنتی‌اكسیدان‌ها

اغلب مواد غذائی، میوه‌ و سبزیجات مفید حاوی آنتی‌اكسیدان‌ها در برنامه غذایی روزانه می‌توانند تاثیرات مفید و سودبخش خود را ارائه نمایند. این نكته در مورد چای سبز نیز كاملا صدق می‌كند. 
در صورتی‌كه مصرف این نوشیدنی 4-3 فنجان در روز باشد می‌توان اطمینان حاصل كرد كه فوائد ویژه این نوشیدنی سبب سلامتی بدن گردد.

توصیه این است كه نوشیدن چای سبز بعد از تهیه و دم كردن به صورت سرد و خنك باشد. از خوردن مواد قندی بجز خرما و كشمش پرهیز نموده و چنانچه چند قطره آب لیموترش به آن اضافه شود اثر مفید آن تا ده برابر بیشتر خواهد شد.

 

برچسب ها: چای سبز، خواص چای سبز، فواید چای سبز، چای سبز و بیماری ها، چای سبز و سلامتی تعداد بازديد: 1215 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز