Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:16

8
اردیبهشت
در ماه رمضان چه بخوریم که کمتر تشنه شویم (1)

در ماه رمضان چه بخوریم که کمتر تشنه شویم  (1)

همزمان شدن ماه رمضان با فصل گرم تابستان تشنگی و کاهش آب بدن در طول روزه داری را تشدید می کند. در این ایام استفاده از بعضی گیاهان که خاصیت عطش زدایی دارند می تواند بسیار مفید باشد.

 دكترمحمد حسین صالحی سورمقی

 

 

 

یكی از مسائلی كه در ماه مبارك رمضان به خصوص زمانی كه این ماه در فصول گرم تابستان قرارمی‌گیرد، بیشتر به چشم می‌خورد، عطش و تشنگی است. برای كاهش این موضوع می‌توان از بعضی گیاهان و یا گیاهان دارویی استفاده نمود كه در زیر به برخی از آنها كه در دسترس بوده و خوراكی می‌باشند اشاره می‌شود.

تخم شربتی

تخم شربتی دانه‌های ریز و سیاهرنگی است كه از گیاه ریحان به دست می‌آید. بر روی دانه‌های تخم شربتی نیز موسیلاژ (لعاب) قرار گرفته است. این دانه‌‌ها وقتی داخل آب قرار می‌گیرند سریعاً متورم می‌شوند و مقدار زیادی آب را جذب می‌كنند. تخم شربتی از قدیم به عنوان خنكی، لینت‌بخش و رفع التهابات دستگاه مجاری ادرار مصرف می‌شده است.

برای مصرف این دانه‌ها (دقیقاً شبیه به تهیه شربت خاكشی) می‌توان مقداری از این دانه‌ها را در آب و یا آب و یخ قرار داد و می‌توان مقدار كمی شكر نیز به آن اضافه نمود. این مخلوط باید چندین ساعت به حال خود باقی بماند تا دانه‌ها خیس بخورند و سپس می‌توان از آن به عنوان رفع عطش و تشنگی و برای جبران كمبود آب از دست رفته بدن استفاده كرد.

اضافه می‌نماید كه برگ‌های گیاه ریحان كه به عنوان سبزی خوراكی از استفاده زیادی در جهان برخوردار است، دارای خواص و اثرات بسیار مهم و ارزشمندی است كه می‌توان به بعضی از آنها از جمله اثرات ضددرد، ضد آلزایمر، آنتی‌اكسیدان، مقوی معده، خواب‌آور، آرام‌بخش، تقویت‌كننده قوای جنسی، ضدنفخ، ضدسرطان، هضم‌كننده غذا، ضدمیكروب، قائده‌آور و خلط‌آور اشاره نمود.

لیموترش و آبلیمو

لیموترش یكی از پر مصرف‌ترین مركبات در جهان است. آبلیمو كه حاصل این میوه است از قدیم و به خصوص جهت تهیه شربت‌ها و سالاد و در مواد غذایی به وفور مصرف می‌شده است. با توجه به مواد مهمی كه در آب لیمو وجود دارد، دارای خواص بسیار باارزش است.

یكی از غنی‌ترین منابع ویتامین C آبلیمو است (در هر صد گرم آبلیمو 40 تا 50 میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد). ویتامین C عامل بالابرنده ایمنی بدن، دارای خاصیت ضد اكسیدان قوی، ضدخونریزی در بعضی نقاط بدن از جمله لثه بوده و از همه مهم‌تر باعث جذب آهن مواد غذایی به خون می شود.

این ویتامین در بدن انسان قابل ساخت نیست و باید توسط منابع آن از جمله مركبات به بدن برسد. آبلیمو دارای اثر ضدعطش و گرمازدگی است، ولی چون نمی‌توان آن را به طور مستقیم مصرف كرد، باید حتماً با غذاها و یا به صورت سالاد یا شربت مصرف شود. یكی از بهترین شربت‌ها شربت آبلیمو است كه در فصول و مناطق گرم بسیار لازم و مورد استفاده است. آبلیمو دارای خواص ضد سموم بدن می‌باشد و از این نظر نیز دارای اهمیت است.

مهم‌ترین اثراتی كه برای آبلیمو تاكنون بطور علمی گزارش شده است، شامل اثرات ضدشكنندگی عروق موئین، اثر ضد سم تریاك، اثر ضد سم بعضی سموم، ضد ورم، ضد تب، ضد كمبود ویتامین C، كاهش چربی و كلسترول خون، جلوگیری از واریس، كمك به تسكین سرماخوردگی و ضد سرطان می‌باشد.

اضافه می‌نماید مصرف مستقیم آبلیمو و به مقدار زیاد می‌‌تواند اثر مخرب بر روی مینای دندان بگذارد و باید آن را به صورت رقیق شده مصرف نمود.

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- در ماه رمضان چه بخوریم که کمتر تشنه شویم(2) - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، تخم شربتی، ویتامین c، موسیلاژ، ایمنی بدن، گیاه ریحان، آبلیمو تعداد بازديد: 1121 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز