Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:52

23
آبان
کارهای عجیبی که با انجام آنها پولتان را هدر می‌دهید!

کارهای عجیبی که با انجام آنها پولتان را هدر می‌دهید!

در طول روز، خرج‌های ریز و درشتی داریم که به چشم‌ نمی‌آیند ولی در انتهای ماه، این خرج‌ها مقدار چشمگیری می‌شوند. برای اینکه نادانسته، این هزینه‌های اضافی را متحمل نشوید باما همراه باشید.

با رعایت چند نکته می‌توانید در مدیریت پول‌هایتان مهارت بیشتری کسب کنید و آخر ماه‌ها به مشکل برنخورید.

بسیاری از ما با اهداف خوب، محصولاتی می‌خریم که شاید چندان به کارمان نیایند و مجبور می‌شویم آنها را دور بریزیم. این مسئله درمورد مواد غذایی بیشتر به چشم می‌خورد. مثلا محصولات خاصی را که در مجلات تبلیغاتی معرفی می‌شوند می‌خریم، وقتی رستوران می‌رویم، جذب اسامی زیبا و عکس‌های اشتهابرانگیز منو می‌شویم و چند مدل پیش‌غذا و غذای اصلی و دسر سفارش می‌دهیم یا یک پاکت کدوسبز فقط به‌خاطر ظاهر جالبی که دارد می‌خریم. درنهایت مجبور می‌شویم کدوهای خراب‌شده را دور بریزیم، یا نیمی از غذایی که در رستوران سفارش داده‌ایم دست‌نخورده رها کنیم. درواقع، گاهی‌اوقات، کاملا ناخودآگاه و بدون فکر کردن به عواقب کارمان، در یکی از آسیب‌های موجود در دنیای امروز یعنی اسراف مواد غذایی مشارکت می‌کنیم.

به‌غیر از مواردی که عنوان کردیم، کارهایی زیادی در طول روز انجام می‌دهیم که بدون اینکه متوجه شویم، هزینه‌های اضافه‌ای به ما تحمیل می‌کنند. در ادامه‌ی مطلب، چند مورد از آنها را نام می‌بریم.

۱. غذاهای تاریخ مصرف گذشته

خرید کردن بیش از اندازه‌ی نیاز در فروشگاه‌های مواد غذایی باعث اسراف می‌شود. چون تا قبل از سر رسیدن تاریخ انقضای مواد، فرصتی برای آماده کردن و مصرف آنها پیدا نمی‌کنید. همیشه قبل از خرید، برنامه‌ی غذایی خود را تنظیم کنید و مواد غذایی موردنیاز را با توجه به برنامه‌ی غذایی خریداری کنید. به‌این‌ترتیب، در فروشگاه، مواد غذایی اضافه نمی‌خرید. موقع خرید مواد غذایی به تاریخ انقضای آنها توجه کنید و موادی را بخرید که به‌اندازه‌ی کافی تاریخ مصرف داشته باشند. همیشه یک هفته قبل، خریدهای موردنیاز هفته را انجام دهید.

۲. مقایسه نکردن قیمت‌ها و ازدست دادن حراج‌ها

بعضی از فروشگاه‌ها، قیمت محصولات را بالا می‌برند تا با ارائه‌ی تخفیف، نظر مشتری را جلب کنند؛ درحالی‌که قیمت با تخفیف، گاهی از قیمت اصلی بیشتر است. مقایسه کردن قیمت‌ها قبل از خرید به شما کمک می‌کند که این تخفیف‌های قلابی را شناسایی کنید. علاوه‌براین، با رصد کردن فروشگاه‌های اینترنتی یا فروشگاه‌های محل زندگی خود می‌توانید حراج‌ها و تخفیف‌های واقعی را شناسایی کنید و خرید‌های خود را که عجله‌ای برای آنها ندارید، به فصل حراج موکول کنید.

۳. بی‌توجهی به کارمزدهای بانک

کارمزدهای بانکی بدون اینکه متوجه شویم، به‌مرور زمان می‌توانند هزینه‌های زیادی به ما تحمیل کنند. هر بار که موجودی حساب می‌گیرید باید کارمزد بپردازید. کارهایی از این دست معمولا کارمزد دارند. برای کاهش این هزینه‌ها بهتر است از همه‌ی کارمزدهایی که ممکن است بپردازید اطلاع کسب کنید و تا جایی که ممکن است از خدماتی که کارمزد دارند استفاده نکنید. مثلا با فعال کردن اس‌ام‌اس بانک نیازی به چک کردن موجودی ندارید.

۴. خرید محصولات برند

در بسیاری از موارد، محصولات برندهای مشهور تفاوت چندانی با محصولات عادی ندارند و گاهی کاملا یکسان هستند. تنها تفاوتی که دارند این است که قیمت محصولات عادی، نصف قیمت محصولات برند است. در بسیاری از محصولات مثلا مواد شوینده و بهداشتی، غلات و حبوبات، ادویه‌جات و سبزیجات، لوسیون و صابون و… لازم نیست که به‌دنبال محصولات برند باشید و هزینه‌ی زیادی بابت آنها بپردازید.

۵. هزینه‌کردن برای موارد غیرضروری

گاهی برای خرید وسایلی هزینه می‌کنیم که ضروری نیستند و فقط یکی دو بار استفاده می‌کنیم یا هزینه‌ی عضویت در باشگاه را می‌پردازیم، ولی دو سه بار بیشتر باشگاه نمی‌رویم. برای اینکه این هزینه‌های اضافی را حذف کنید، باید قبل از هر کاری، خوب درمورد آن فکر کنید. اگر واقعا قصد باشگاه رفتن ندارید، هزینه‌ی عضویت نپردازید و اگر وسیله‌ای برای‌تان ضرورت ندارد و فقط یکی دو بار ذوق استفاده از آن را دارید، برای خرید آن هزینه نکنید.

۶. خرج کردن فراتر از درآمد

اگر بدهی کارت اعتباری شما از پس‌اندازتان بیشتر است، به این معنا است که بسیار فراتر از درآمد خود، هزینه دارید. استفاده از کارت‌های اعتباری یا گرفتن وام‌های غیرضروری، باعث می‌شوند که بیش از درآمد خود خرج کنید و برای پرداخت آنها به‌زحمت بیفتید. برای اینکه این هزینه‌های سنگین و بی‌مورد را متحمل نشوید، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

۷. به‌تعویق انداختن کارها

گاهی‌اوقات به‌تعویق انداختن کارها باعث می‌شود که هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید. مثلا اگر بلیط هواپیما را زودتر بخرید یا هتل را زودتر رزرو کنید، تخفیف بیشتری می‌گیرید. البته پیشنهادهای لحظه‌آخری هم ارائه می‌شود، ولی تعداد و تنوع آنها به‌اندازه‌ای نیست که بتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید. ضمن اینکه برای استفاده از این پیشنهادات لحظه‌آخری، باید برنامه‌ی منعطفی برای سفر داشته باشید. همیشه با برنامه‌ریزی می‌توانید با قیمت‌های کمتری از هتل‌ها و پروازها استفاده کنید.

۸. خریدن همه‌ی محصولات جدید

محصولات جدید جذابیتی دارند که به‌سختی می‌توان از کنار آنها گذشت و بی‌خیال خریدن این محصولات شد. اتفاقا این محصولات جدید، معمولا بسیار گران‌تر هم هستند. مثلا بسیاری از لوازم الکترونیکی که در اختیار داریم روز‌به‌روز جدیدتر می‌شوند؛ درحالی‌که مدل‌های قدیمی هم، کار ما را راه می‌اندازند و نیازی به هزینه کردن برای خرید مدل‌های جدید نیست. امروزه افراد وسایل خود را به‌خاطر تغییر سریع بازار، زود عوض می‌کنند. لوازم دست‌دوم، لزوما آسیب‌دیده و به‌دردنخور نیستند. اگر به وسیله‌ی خانگی نیاز داریم، می‌توانیم ابتدا به فروشگاه‌های لوازم دست‌دوم سر بزنیم. گاهی در بین لوازم دست‌دوم می‌توانیم وسیله‌ی موردنیاز خود را با قیمتی بسیار کمتر پیدا کنیم که اتفاقا کیفیت خوبی دارد و از وسیله‌ی نو چیزی کم ندارد.

درنهایت برای کاهش هزینه‌های خود باید تمام خرج و مخارج‌تان را درنظر بگیرید و یادداشت کنید تا متوجه شوید که کجا، هزینه‌ی غیرضروری داشته‌اید. به این ترتیب بهتر می‌توانید هزینه‌های بعدی را کنترل کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص برای ثبت و مدیریت هزینه‌های زندگی استفاده کنید.

یکی از نکاتی که باید درمورد هدف‌گذاری برای مدیریت خرج‌ها و هزینه‌ها درنظر بگیرید، این است که درمورد کارهایی که در توان‌تان است، واقع‌بین باشید. به این ترتیب برای دستیابی به اهداف مالی خود، انگیزه‌ی کافی خواهید داشت.

درنهایت با پولی که از این روش‌ها ذخیره کرده‌اید، می‌توانید صورت‌حساب‌های ضروری را پرداخت کنید یا برای چیزهایی هزینه کنید که ضروری هستند و هر بار به دلایل مختلف از فهرست هزینه‌های خود حذف کرده‌اید.

 

منبع : چطور

برچسب ها: ولخرجی، پس انداز، هزینه های اضافی، دخل و خرج، راهکارهای پس انداز، فکر اقتصادی، هزینه های ضروری تعداد بازديد: 518 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز