Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:01

16
اردیبهشت
نکات طلایی برای مدیریت هزینه های زندگی

نکات طلایی برای مدیریت هزینه های زندگی

کسی که می خواهد پولش به هدر نرود باید تا سرحدامکان پول نقد بپردازد. در اینجا 5 راهکار ساده را در زمینه مدیریت اقتصادی خانواده به شما پیشنهاد می کنیم که شاید همه با آن سر و کار داشته اید ولی هیچ‌ وقت جدی اش نگرفته اید.

 در اینجا 5 راهکار ساده را در زمینه مدیریت اقتصادی خانواده به شما پیشنهاد می کنیم که شاید همه با آن سر و کار داشته اید ولی هیچ‌ وقت جدی اش نگرفته اید.

 5 نکاتی برای مدیریت اقتصادی و مالی

این روزها مساله دخل و خرج یا اقتصاد به اصلی ترین دغدغه فکری خانواده ها تبدیل شده است. برخی موفق شده اند به امور مالی خانواده تسلط پیدا کنند و عده دیگر همچنان می‌نالند که چرا دخل و خرجشان به هیچ وجه با هم هماهنگی ندارد.

 بودجه بندی

هر خانواده‌ای باید به‌طور جدی حساب دخل و خرج خود را داشته باشد و بر مبنای درآمد خود بودجه‌بندی دقیقی طراحی کند. برای بودجه بندی درست مبلغ درآمد را جایی یادداشت کنید و بعد آن را به مخارج یک ماه تقسیم کنید. به غیرضروری ها کاری نداشته باشید. در این برنامه اصلی‌ترین مخارج تعیین می‌شود و اندکی برای تفریح و لذت بردن از زندگی کنار گذاشته می شود. مبلغ باقیمانده هراندازه اندک باید به صندوق پس انداز خانواده منتقل شود. هر خانواده‌ای باید به‌طور جدی یک‌ذخیره پس انداز داشته باشد.

 حذف خریدهای بیهوده

بسیاری از خانواده‌ها می‌توانند تمام ماه را آبرومندانه با حقوق کارمندی سر کنند. اما بسیاری دیگر هم مدام می‌نالند که چرا این حقوق کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و هنوز ماه به نیمه نرسیده شمارش معکوس مبلغ داخل کارت آنها آغاز می‌گردد. براستی علت چیست؟ این که گروه اول خرید وسایل غیرضروری را از زندگی خود حذف کرده‌اند. آنها وقتی پوشاک، وسایل خانگی، لوازم تزئینی و یا هرچیز دیگر را می خرند که حقیقتا به این وسایل احتیاج داشته باشند. اگر از کنار مغازه‌ای رد شوند و شیء پشت ویترین نظرشان را جلب کند به آن نگاهی می‌اندازند و از زیبایی اش لذت می برند اما به هیچ وجه بدون برنامه قبلی آن را نمی خرند. خرید این دسته با برنامه های از پیش تعیین شده انجام می شود نه با هوس آنی و زودگذر.

 گردش و تفریح ارزان

اسم گردش و تفریح و مسافرت که به میان می آید عده بسیاری می نالند که پول کافی برای تفریح ندارند. آنها نمی توانند به همراه خانواده به رستوران بروند، سینما بروند، تئاتر تماشا کنند یا هوس مسافرت به سرشان بزند. در حالی که الزاما تفریح مترادف با پول خرج کردن نیست. بسیاری از خانم‌ها و آقایان ساعتی در روز را در پارک می گذرانند، هم از فضای سبز لذت می برند و هم تعدادی دوست و آشنا پیدا می کنند. برخی دیگر با وسیله نقلیه شخصی یا اتوبوس به طبیعت اطراف شهر می‌روند و ساعاتی را در آن محیط به دور از دود و دم و صدای خودروهای شهری خوش می گذرانند. عده دیگر هم در کلاس های ارزانقیمت فرهنگسراهای محل شرکت می کنند و اوقات فراغت خود را به این شکل پر می کنند.

 کارتی یا نقدی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید استفاده از کارت اعتباری نوعی دور زدن پس انداز است و کسی که می خواهد پولش به هدر نرود باید تا سرحدامکان پول نقد بپردازد. می‌پرسید چرا؟ الان به شما می‌گوییم. برای لحظه‌ای خود را در فروشگاه بزرگ در نظر بگیرید درحالی که اجناس موردنظر را جمع کرده و روبه روی صندوق ایستاده اید. صندوقدار از شما پول می‌خواهد. شما در کیفتان را باز می‌کنید و کارتتان را تحویل می‌دهید. رمز را می‌گویید، مبلغ پرداخت می‌شود و خیال شما هم راحت می‌گردد. حال تصور کنید همین مبلغ را با اسکناس‌های داخل کیفتان می‌پرداختید. آن‌وقت چه حسی به شما دست می داد. خوشایند نبود. روانشناسان می‌گویند پرداخت پول با اسکناس به مراتب دشوارتر از کارت است چون فرد احساس می‌کند در حال از دست دادن چیزی است و این باعث می‌شود کمتر خرید کند.

 فروش غیرضروری ها

لوازم غیرضروری خانه گنج پنهان شماست. لباس‌هایی که در گنجه خاک می‌خورند، مبلمانی که دیگر به کار نمی‌آید، ظرف و ظروف بی استفاده و سایر موارد همگی می‌توانند به پول تبدیل شوند. چیزهایی که سالهاست استفاده نمی‌کنید و مطمئنید دیگر برای شما کارآیی ندارند را به معرض فروش درآورید. پیشتر این نوع فروش توسط سمساریها انجام می‌شد و پول چندانی دست فروشنده را نمی‌گرفت. اما خوشبختانه الان به کمک انواع اپلیکیشن‌ها و نیازمندی‌های آنلاین می‌توان کوچکترین اجناس را هم فروخت و البته به صندوق ذخیره خانواده انتقالش داد.

 

منبع : jamejamonline.ir

 بیشتر بخوانید:

چگونه در کنارشغل ثابت خودمنبع درآمدی دیگری هم داشته باشیم؟

شیوه پس انداز کردن برای دوران بازنشستگی

چگونه شغلی را که دوست داریم پیدا کنیم ؟

برچسب ها: کارآفرینی، شیوه پس انداز کردن، مدیریت دخل و خرج، مدیریت اقتصادی تعداد بازديد: 393 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز