Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 16:22

14
اردیبهشت
یک سفره افطار ماه رمضان چقدر هزینه دارد؟

یک سفره افطار ماه رمضان چقدر هزینه دارد؟

بحث خرید و تامین مواد غذایی سفره افطار امسال شاید بیش‌تر از هر زمان دیگری اهمیت دارد آن هم به دلیل نرخ صعودی تورم و افزایش قیمت به شکل بی‌سابقه آن، در چند سال اخیر.

 در بین ماه‌های سال، رمضان، ماه ویژه‌ای برای همگان محسوب می‌شود، از کودکان گرفته که روزه‌داری بزرگ‌تر‌ها خواه ناخواه بر برنامه غذایی آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد تا بزرگ‌تر‌ها که ماه رمضان علاوه بر تغذیه و روزه‌داری، رابطه مستقیم با جیبشان نیز دارد.

از آن جایی که ماه رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هم به جهت سختی روزه‌داری در روز‌های گرم و بلند تابستان، خانوار‌ها سعی دارند خرید مواد غذایی و اقلام مورد نیازشان را قبل از ماه رمضان تکمیل کنند. بحث خرید و تامین مواد غذایی سفره افطار امسال شاید بیش‌تر از هر زمان دیگری اهمیت دارد آن هم به دلیل نرخ صعودی تورم و افزایش قیمت به شکل بی‌سابقه آن، در چند سال اخیر. تلاش ما این است که در پایان این مقاله شما به دیدگاهی کلی درباره قیمت‌های اقلام مورد نیاز در این ماه برسید.

بررسی اقلام خوراکی مورد استفاده در ماه مبارک رمضان

خرما
یکی از اقلام خوراکی که در ماه رمضان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، خرماست.
این محصول در ایران تولید می‌شود و بابت تامین این محصول مشکلی وجود ندارد به طوری‌که اگر به بازار‌های خارج از کشور هم صادر شود باز برای تامین نیاز کشور به مشکل بر نمی‌خوریم. با توجه به نرخ تصاعدی همه اقلام خوراکی در کشورمان، خرما هم افزایش قیمت داشته و از این قاعده مستثنا نیست. به همین دلیل قیمت خرما از حدود ۱۸ تا ۸۰ هزار تومان (بسته به نوع آن) متفاوت است.

بررسی اقلام خوراکی مورد استفاده در ماه مبارک رمضان

برنج
برنج یکی از اقلام ضروری سفره‌های ایرانی است. این ضرورت و اهمیت در ماه رمضان چند برابر می‌شود، به شکلی که کمتر خانواده ایرانی را می‌بینید که در وعده سحری خود از برنج استفاده نکند. در جدول زیر قیمت هر کیلو برنج را می‌توانید مشاهده کنید.

بررسی اقلام خوراکی مورد استفاده در ماه مبارک رمضان

زولبیا و بامیه
شاید زولبیا و بامیه نسبت به مواردی‌که در بالا به آن‌ها اشاره شد اجبار و ضرورت کم‌تری داشته باشد، اما قطعا ویژه ماه مبارک رمضان است و جزء جدانشدنی سفره‌های این ماه که نقش مهمی در رنگین کردن سفره‌های افطار دارد.
هرکیلو زولبیا و بامیه در ماه رمضان ۱۴هزار تومان به فروش می‌رسد و بر این اساس در هر کیلو ۲هزار تومان افزایش قیمت نسبت به سال پیش دیده می‌شود.

چای
چای به طور معمول هم نوشیدنی سنتی و مورد علاقه ایرانیان و هم محبوب‌ترین نوشیدنی ما ایرانیان پس از آب قلمداد می‌شود که در ماه مبارک رمضان استفاده‌ای بیش از پیش دارد. مخصوصا در شرایطی‌که این ماه با تابستان مقارن و روز‌های بلند با گرمای هوا موجب تشنگی زیادی شود که بعد از افطار همگی برای رفع آن تشنگی به چای پناه می‌برند.

شما در ادامه قیمت انواع چای را مشاهده خواهید کرد.

بررسی اقلام خوراکی مورد استفاده در ماه مبارک رمضان

گوشت و مرغ
خوردن مواد غذایی پروتئینی در همه اوقات برای بدن ضروری می‌باشد. اما این ضرورت در ماه رمضان به دلیل پایین آمدن ذخایر پروتئینی به شدت احساس می‌شود. همین امر موجب می‌شود که اکثر خانواده‌ها قبل از آغاز ماه رمضان اصطلاحا یخچال و فریزر شان را پر کنند. اما امسال با توجه بحران‌های قیمتی در بازار مواد پروتئینی گویا این سنت دیرینه خانواده‌ها رو به فراموشی گذاشته است.
در آخرین اظهار نظر‌های مسئولین، خریداران نباید بیشتر از ۱۱هزار و ۵۰۰تومان برای هر کیلو مرغ بدهند. این در حالی است که برخی از فروشگاه‌ها تنها با زدن پوزخندی به این قیمت‌ها واکنش می‌دهند. بازار گوشت قرمز هم دست کمی از نوع سفیدش ندارد.

بررسی اقلام خوراکی مورد استفاده در ماه مبارک رمضان

قند و شکر
با توجه به علاقه و ذوق ایرانیان در رنگین کردن سفره‌ها و به ویژه سفره افطار، شکر یکی از موارد پر مصرف در غذا‌های این ماه به حساب می‌آید به شکلی که می‌توان آن را یکی از اقلام ضروری خانواده‌ها به حساب آورد.
همیشه بحث درباره ناسالم بودن شکر و تاثیر مخرب آن بر بدن مطرح بوده است، حتی گاهی نزاع‌هایی بر سر بهتر بودن شکر قهوه‌ای شکل می‌گیرد که در این باره باید گفت این دو نوع فرق چندانی ندارند و بهتر است نیاز بدن به مواد غذایی شیرین را از طریق شکر موجود در انواع غذا‌ها تامین و تا‌اندازه ممکن از مصرف بی‌اندازه شکر خودداری کنید.
کالری موجود در شکر قهوه‌ای و سفید تقریبا با یکدیگر برابر است به این معنی که هر دو به‌اندازه یک قاشق چایخوری ۱۶ کالری دارد.

بررسی اقلام خوراکی مورد استفاده در ماه مبارک رمضان

سبزیجات
درست است که سبزی از قدیم الایام با برنامه غذایی ما ایرانی‌ها عجین شده است و رنگ سبز آن همیشه در سفره‌های ما خودنمایی می‌کند، اما از آن جایی‌که روزه‌داری تشنگی بسیار در پی دارد و چندین سال است که ماه رمضان در تابستان قرار گرفته است، این تشنگی ناشی از روزه داری چند برابر می‌شود پس با توجه به آبی که در سبزی وجود دارد و باعث دیرتر تشنه شدن می‌شود در ماه رمضان مورد توجه عده بیشتری قرار می‌گیرد. در بازار سبزیجات هم مانند چیز‌های دیگر شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم به شکلی که رئیس اتحادیه میوه و سبزی از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در قیمت خیار، سبزی و کاهو خبر داده است.

خیار سالادی هر یک کیلو ۶ هزار تومان
پیاز سفید صدفی هر یک کیلو ۸ هزار و ۸۰۰ تومان

با توجه به قیمت‌های ارائه شده می‌توان گفت شخصی با حقوق حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان که پایه حقوق کارمندان و کارگران است حتما برای تامین اقلام مورد نیاز ماه رمضان به دردسر خواهد افتاد.
با یک حساب ساده می‌توان فهمید که برنج، گوشت و نان مصرفی برای یک خانواده با جمعیت متوسط پنج نفر در یک وعده چیزی حدود ۴۰ هزار تومان است این در شرایطی است که این‌ها کالای بسیار ضروری هستند و قطعا برای طبخ غذا به انواع مواد خوراکی دیگر هم نیاز است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: ماه رمضان، مواد غذایی، سفره افطار، تورم، قیمت گوشت، گوشت دولتی، قیمت برنج ایرانی تعداد بازديد: 630 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز