Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:30

11
اردیبهشت
کشف نشانه های بیماری از طریق چشم ها

کشف نشانه های بیماری از طریق چشم ها

چشم‌ها عضوی از بدن هستند که خیلی از بیماری‌ها و مشکلات را در آن‌ها به راحتی می‌توان تشخیص داد؛ مثلا زردی چشم‌ها خبر از مشکلات کبدی یا بیرون زدگی آن‌ها در نتیجه‌ی مشکلات تیروئیدی، شبکوری ناشی از آب مروارید و یا کمبود ویتامین و ..

همه ما شنیده‌ایم که هر مشکلی در بدن وجود داشته باشد ممکن است نشانه‌های آن را در نقاط مختلف بدن بتوان مشاهده کرد پس با بررسی دقیق و اینکه بدانیم هر علامت به معنای چه مشکل یا مشکلات احتمالی در سایر بدن است، استفاده از این علائم راهگشا خواهند بود. امروزه نمونه‌هایی از این ردیابی علائم را در طب سنتی هم می‌بینیم. در این مقاله به بررسی نقش علامت‌های صادر شده از سوی چشم‌ها می‌پردازیم که گزارش مختصری از عملکرد بدن ارائه می‌دهد و قادر است تا اندازه‌ای از پیشرفت بیماری احتمالی جلوگیری کند.

مزیت دیگر شناخت چنین علائمی این است که به فرد اجازه می‌دهد پیش از آن که به پزشک مراجعه کند متوجه شود، پس این کار نیاز به دقت خود فرد دارد.

زرد شدن سفیدی چشم‌ها

هنگامی که پوست و چشم‌های فرد زرد شود؛ به آن یرقان می‌گویند. این علامت اغلب نشان می‌دهد که فرد دچار مشکلاتی در کبد است و زردی به وسیله افزایش سطح بیلی روبین ایجاد می‌شود، که کبد گاهی در مواجهه با عفونت یا آسیب آن را ترشح می‌کند. رژیم غذایی نامناسب، سرطان، عفونت، و مصرف الکل همگی به کبد آسیب می‌رسانند. درمان‌های ویژه بیماری‌های کبد شامل تغییر سبک زندگی، تا درمان‌های دارویی یا پیوند کبد هستند.

افت ناگهانی دید و دید مبهم و تار

 از دست دادن ناگهانی دید ممکن است نشانه مشکلی در جریان خون چشم یا مغز باشد. مراقبت‌های فوری پزشکی و درمانی می‌توانند از آسیب جدی و برگشت ناپذیر جلوگیری کرده و حتی فرد را از خطر مرگ برهانند. حتی اگر دید شما فوراً بهبود یافت؛ باز هم شدیداً توصیه می‌شود که این علائم را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید چون احتمال دارد که این‌ها نشانه سکته یا آغاز بیماری سردردهای میگرنی باشد.

چشم‌های از حدقه بیرون زده

بیماری گریوس باعث می‌شود که غده تیروئید بیش از اندازه هورمون ترشح کند که این مسئله سبب بیرون زدگی ناخوشایند و غیر طبیعی چشم‌ها از حدقه می‌شود. علائم دیگر این بیماری شامل اسهال، کاهش وزن، و لرزش دست‌هاست. درمان این بیماری به دو صورت دارویی یا جراحی انجام می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان میزان هورمون‌های بیش از حد تیروئید را کنترل کرد. البته متأسفانه باید اذعان داشت این درمان‌ها میزان هورمون‌ها را تنظیم می‌کند اما چون بیماری زمینه‌ای درمان نشده است، این امکان وجود دارد که چشم‌ها به حالت طبیعی بازنگردند.

دید تاریک

اگر دید فرد در نقاطی تاریک و محو شده باشد می‌تواند نشانه دیابت باشد، و نشان می‌دهد که قند زیادی در خون وجود دارد. اگر این بیماری به درستی کنترل و مدیریت نشود، ممکن است فرد دچار رتینوپاتی دیابتی شود (هنگامی است که مویرگ‌های چشم خونریزی کرده یا سایر مایعات را ترشح می‌کنند). ممکن است دید فرد تار شود و دید وی شب نیز کامل نباشد. پزشکان می‌توانند از لیزر برای محدود کردن خونریزی استفاده کنند که از آسیب به سایر عروق خونی ممانعت به عمل می‌آورد. این درمان، دید مرکزی فرد را حفظ می‌کند ولی دید اطراف را خیر.

حلقه‌ای دور قرنیه چشم

این بیماری که به آن قوس پیری هم گفته می‌شود، باعث می‌شود که خطی حلقوی سفید- خاکستری از چربی در لبه بیرونی قرنیه تشکیل شود. گاهی اوقات، این چربی‌ها حلقه کاملی را ایجاد می‌کنند. اگر سن فرد زیاد است احتمالاً مشکل خاصی ندارد که بخواهد نگران شود اما اگر فرد کمتر از چهل سال داشته باشد، ممکن است نشانه کلسترول بسیار زیاد و خطرناک خون باشد و باید جدی گرفته شود و آن را پیگیری کرد.

افتادگی پلک‌ها

افتادگی پلک‌ها احتمالاً نشانه از بیماری میاستنی گراویس باشد که در آن سیستم ایمنی بدن فرد حمله کرده و ماهیچه‌های فرد را ضعیف می‌کند. این حمله، بر چشم‌ها، صورت، و ماهیچه‌های گلو بیش از ماهیچه‌های سایر نقاط بدن اثر می‌گذارد. با این فلج ماهیچه‌ای، جویدن، قورت دادن یا حتی سخن گفتن برای فرد دشوار می‌شود. برای درمان ممکن است پزشک، خون فرد را برای رهایی از شر علائم بیماری، تصفیه کند اما این درمان نیز در درازمدت عمل نمی‌کند. در شرایط خاص نیز، جراحی نیاز است تا غده تیموس را خارج کنند.

چشمک زدن

این مشکل رایج و تقریباً بی‌خطر است و معمولاً به خودی خود بهبود می‌یابد. این مشکل بر اثر مصرف الکل، مصرف کافئین، خستگی، یا مصرف دخانیات ایجاد می‌شود. در موارد بسیار نادر، ممکن است نشانه مشکلی در سیستم عصبی مانند ام اس باشد. اگر این مشکل با بیماری‌های سیستم عصبی در ارتباط باشد، قطعاً تنها علامت نخواهد بود و علائم دیگری هم در کنار آن وجود خواهد داشت؛ مشکلاتی مانند مشکل در راه رفتن، صحبت کردن.

شب کوری

اگر فردی در نور کم مشکل بینایی دارد ممکن است نیاز به عینک داشته باشد یا به بیماری آب مروارید- که بیماری پیری است- دچار شده باشد. شب کوری در میان جوانان معمول نیست. در شرایط غیرطبیعی، فرد مشکل کمبود ویتامین آ دارد. این مشکل معمولاً در کشورهای فقیرتر مشاهده می‌شود و با تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی غنی از ویتامین آ مانند اسفناج، کدوتنبل، هویج، و جگر بهبود می‌یابد.

برچسب ها: تغذیه، بیماری، سلامت، آب مروارید، رنگ چشم، تاثیر بیماری بر چشم ها تعداد بازديد: 1028 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مطلب چیست؟

فیلم روز
تصویر روز