Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:23

22
شهریور
خشونت داخل خانه علیه زنان و کودکان بسیار زیاد است

خشونت داخل خانه علیه زنان و کودکان بسیار زیاد است

دسترسی به فرصت‌های مساوی و برابر برای دختران کشور بنا به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم نیست به همین دلیل باید برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های صحیح و به هنگام داشته باشیم.

معصومه ابتکار/معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

 

دسترسی به فرصت‌های مساوی و برابر برای دختران کشور بنا به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم نیست به همین دلیل باید برای این مسئله برنامه‌ریزی‌های صحیح و به هنگام داشته باشیم.

با توجه به قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی حوزه زنان و خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری هدفگذاری‌های مشخصی داریم، عملکرد تمامی دستگاه‌ها را در حوزه زنان و خانواده بررسی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که جلسات ستاد ملی زن و خانواده نیز مرتب برگزار شود.

نگاه ما فرادستگاهی است و تمامی NGO ها و سازمان‌های مردم نهاد و حتی نیروهای مسلح در این زمینه تکالیفی بر عهده دارند.

ماده 101 و 102 قانون برنامه ششم توسعه تکالیف روشنی چه برای بدنه دولت و چه مجموعه حاکمیت ایجاد کرده است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تحقق این تکالیف و اهداف را ارائه دهیم.

مهمترین اقدام معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور «شاخص سازی» است.

هر چند در گذشته هم در این زمینه اقدامات خوبی شده اما برای اجرای هر طرح و برنامه‌ای و اتخاذ هر سیاستگذاری باید از وضعیت خود آگاه باشیم و شاخص سازی‌های صحیح ارائه دهیم. باید در نقاط شکاف و آسیب برنامه ریزی‌های خاص خرد و کلان داشته باشیم.

این در حالی است که همه متولیان حوزه زنان و امور خانواده باید عضو «ستاد ملی زن و خانواده» باشند زیرا در غیر اینصورت اقدامات آنها فایده‌ای نخواهد داشت.

 خشونت داخل خانه علیه زنان و کودکان بسیار زیاد است و این مناسبات خانواده را به هم می‌‌زند؛ البته خشونت تعریف خاصی دارد و آخرین مرحله، خشونت فیزیکی است.

باید گفتگوی ملی را گسترش دهیم چون با وجود پیشرفت‌‌ها در حوزه زنان و خانواده اما آسیب‌‌های زیادی داریم و روز به روز در حال افزایش است.

ساختارهای مربوطه به زنان را باید ارتقاء داد و البته تشکیل سازمان ملی زنان یا وزارت امور زنان که در دنیا نیز مرسوم است، ایده‌آل ماست.

در حال حاضر ساختار معاونت زنان مناسب نیست؛ باید متولی امور زنان و خانواده در هر دستگاهی جایگاه خاصی داشته باشد و در سطح دولت روی این موضوع کار خواهیم کرد.

قدرت توجیه و قانع کردن بسیار مهم است و ما باید توان کافی داشته باشیم که در شورای معاونان دستگاه‌ها و یا شورای برنامه‌ریزی استان‌‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌‌های بهبود وضعیت خانواده را پیش ببریم.

برای ارتقای سلامت زنان و دختران برنامه‌‌های جدی داریم البته کارهای خوبی صورت گرفته است اما باید این آموزش‌‌ها فراگیر شود.

چرا تمایل جوانان به ازدواج کم است؟ که باید روی موضوع آموزش جوانان کار کرد تا این مشکلات حل کرد.

نداشتن عزت نفس در دختران و پسران مشکل دیگر در حوزه خانواده است و ما باید روی موضوع افسردگی نیز کار کنیم و برای نشاط در جامعه نیز برنامه ریزی کاملی داشته باشیم.

در سیاست‌‌های کلان اینکه حوزه زن و خانواده را از هم جدا کنیم درست نیست؛ این درحالی است که آمارها و شاخص‌‌ها نشان می‌‌دهد که ما تعادل جنسیتی نداریم.

درست است عقب ماندگی و چالش داریم اما دستاوردهای زیادی داریم و می‌‌توانیم تجربیات خودمان در حوزه زنان و خانواده را به جهان نشان دهیم، البته باید همکاری‌های بین‌المللی موثر و فعال هم داشته باشیم.

با تک تک وزارتخانه‌‌ها و معاونان رئیس جمهوری نشست‌های مختلف خواهیم داشت تا برنامه‌ها را پیش بیریم تا بتوانیم با همدلی و همکاری دستاوردهای خوبی برای جامعه داشته باشیم.

 

برچسب ها: خشونت علیه زنان، خشونت، خشونت علیه کودکان، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، قانون برنامه ششم، ستاد ملی زن و خانواده، آموزش جوانان تعداد بازديد: 978 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز