Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:44

20
اردیبهشت
تجسم کنید؛ آرامش بگیرید!

تجسم کنید؛ آرامش بگیرید!

انسان نوعی سیستم پرجوش و خروش محسوب می شود که مجبور است به طریقی این سیستم وجودش را تنظیم و آرام کند.

 

انسان نوعی سیستم پرجوش و خروش محسوب می شود که مجبور است به طریقی این سیستم وجودش را تنظیم و آرام کند. البته ممکن است دایما و در تمام لحظات زندگی اش احساس نگرانی و آشوب نکند اما وقتی به موضوعی حسادت می ورزد و یا بیش از حد روی سرش کار ریخته است و یا اشتباهات و حوادث مصیبت بار گذشته اش را بارها در ذهن خود مرور می کند ، خود را در خطر اضطراب و ناآرامی قرار می دهد.

در اینگونه مواقع او به دنبال چیزی که او را آرام کند می گردد و معمولا به دارو ، الکل ، غذا و تفریح های مخرب و هرچیز مضری که شرایط را بدتر می کند پناه می آورد. در این مقاله روشی عالی برای آرام سازی که " تجسم سازی " است ارائه شده است .

بارها از فواید " تجسم سازی"  برای موضوعات مختلف همچون موفقیت صحبت شده است. این روش برای آرام کردن روح پرتلاطم نیز بسیار مفید است و چنانچه روی " تجسم سازی " مهارت پیدا کنید ، در مواقع لزوم به راحتی می توانید خود را از دست اضطراب برهانید. در زیر برای تصویر سازی ذهنی چندین روش بیان شده است و هرکدام را که مناسب خود دانستید چندین بار تمرین کنید تا به نتیجه دلخواه که همان آرام شدن است برسید:

* یک مخلوط کن روشن را تصور کنید . صدای بلند و آزاردهنده اش را با تمام وجود در ذهن خود حس کنید. سپس تصور کنید که آن را خاموش می کنید. چه حسی دارید ؟ مسلما آرامش بعد از خاموش کردن مخلوط کن را به سرعت حس خواهید کرد. با این روش می توانید خودتان را " فورا " آرام کنید.

* کتری پر از آبی را تصور کنید که روی شعله اجاق گاز قرار داده اید. اکنون حرارت را بالا برده تاجایی که آب به جوش آید و قلقل های آن را ببینید. در این لحظه آب درون کتری به شدت می جوشد. حرارت زیر کتری را که در ذهن ساخته بودید خاموش کنید و می بینید که کتری خیلی زود از آرام می شود. اگرچه آب آن هنوز داغ است اما دیگر جوش و خروشی ندارد و آرام ، آرام سرد نیز خواهد شد . با آرام شدن کتری شما هم آرام خواهید شد.

* تصور کنید پنجره اتاق تان که رو به خیابان می باشد باز است و خودروها و افراد زیادی در خیابان در حال تردد هستند و سر وصدای زیادی دارند. این صداها چنان آزاردهنده و خسته کننده است که شما را حسابی نگرانی و عصبی می کند .

دوست دارید برسرشان فریاد بزنید اما ناگهان یادتان می آید که شیشه پنجره تان دوجداره است و می تواند به راحتی جلوی ورود صدا به اتاق تان را بگیرد. بنابراین خیلی راحت و ساده پنجره اتاق تان را محکم می بندید و دیگر آن صداهای آزاردهنده را نمی شنوید. به این ترتیب شما می توانید به طور ذهنی خود را آرام سازید. همراه با ساکت شدن صداهای بیرون ، صدای درون شما نیز ساکت می شود.

* تصور کنید که سوار قطار هوایی در شهر بازی شده اید. البته هیچ وقت دل و جرات سوار شدن بر این قطار را نداشته و هرگز هم از آن استقبال نکرده اید اما به دلایلی مجبور شده اید سوار شوید. از این قطار بدتان می آید و می دانید که به محض حرکت ، ترسی تمام وجودتان را فراخواهد گرفت.

فردی که مسئول ایمنی شماست ، میله صندلی تان را پایین می اندازد. در شرایط واقعی در این لحظه دیگر کاری از دست تان برنمی آید و باید تا انتها در قطار باقی بمانید اما در تجسم سازی تان می توانید بلافاصله خیلی آرام بگویید " نه " و میله را بلند کنید و از قطار پیاده شوید. بدین ترتیب خود را از نگرانی و ترس می رهانید. بدن تان نیز این آرامش را به سرعت حس خواهد کرد.

* تصور کنید زمین تکان می خورد و زلزله تمام خانه و وسایل تان را به لرزه درآورده است. وحشت و ترسی بسیار وجودتان را فراگرفته و به گوشه ای پناه برده اید. ناگهان تکان های شدید تمام می شود و همه چیز آرام می گیرد. آرامش بعد از این رخداد که در ذهن تان تصور می کنید می تواند واقعا شما را آرام کند.

هریک از تجسم سازی های فوق – و همچنین برخی از تجسم سازی های مشابه آن را که یادگرفته و یا خلق کرده اید- را  انجام دهید و بررسی کنید کدام یک برای شما از همه مناسب تر است و درلحظاتی که احساس نگرانی و اضطراب می کنید، آن را به کاربرید و به سرعت   جسم پر جوش و خروش تان را آرام سازید.

 

برچسب ها: روانشناسی، احساس آرامش، سلامت و روان، روانکاوی، احساس امنیت، جلوگیری از نگرانی، تمرین های روانکاوی تعداد بازديد: 845 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز