Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:37

19
اردیبهشت
آشپزی درمانی

آشپزی درمانی

بیشتر مردم از آشپزی مانند کارهای دیگر خانه داری گریزان اند و از آن دوری می کنند. اما اگر از لذت و شادی حاصل از آشپزی خود را محروم کنید ، مسلما نمی توانید از شستن لباس و گردگیری خانه هم لذتی ببرید.

 

یکی از کارهای مورد علاقه برخی از افراد بعد از یک روز کاری سخت ، به آشپزخانه رفتن و خرد کردن سبزی های رنگارنگ و مواد غذایی مختلف برای آماده کردن شام است. آنها آشپزی را دوست دارند و معتقدند که هنگام آشپزی ذهن شان آرام شده و روح شان تسکین می یابد. در حقیقت آشپزی نوعی مدیتیشن است با این تفاوت که پس از پایان کار ، یک غذای خوشمزه هم نوش جان می کنید.

آشپزهایی که عاشق حرفه شان هستند از مدت ها قبل به قدرت درمانی آن پی برده اند . این روزها آشپزی درمانی به یکی از معالجات بیماری های ذهنی در کلینیک های روانپزشکی تبدیل شده است و می تواند مشکلات سلامتی از جمله افسردگی ، اضطراب ، اختلال خوردن و اعتیاد را بهبود بخشد.

دستور غذا برای سلامت ذهن

یک ارتباط مشخص بین آشپزی و سلامت ذهن ، ماده مغذی است. وقتی شما غذای خودتان را آماده می کنید خیلی بهتر می توانید رژیم غذایی تان را کنترل کنید و ثابت شده است که رژیم غذایی با کیفیت بالا نقش موثری روی سلامت مغز و ذهن دارد. بنابرنظر محققان ، چربی های امگا3 ، ویتامین بی ، روی ، منیزیم و اسیدهای آمینه برای سلامت مغز بسیار ضروری اند.

توجه و تمرکز

فرآیند آشپزی موجب تغذیه روح تان می شود. برخی از روانشناسان ، بیماران خود را به آشپزی کردن تشویق می کنند و معتقدند که این کار توجه فرد را بالا می برد. مثلا زمانی که در حال پوست و بخش بخش کردن یک نارنگی برای سالاد هستید ، رنگ  و بوی آن را کاملا حس می کنید و در نهایت زمانی که یک قطعه نارنگی در دهان می گذارید ، از طعم آن بسیار لذت می برید.

بدین ترتیب روی لحظه تان متمرکز می شوید و نه به گذشته فکر می کنید و نه نگران مشکلات آینده هستید. این توجه به زمان حال از اضطراب تان می کاهد و شوق زندگی در وجودتان به وجود می آورد.

قدردانی

زمانی که آماده سازی غذا تمام شد ، اندکی به این موضوع فکر کنید که این غذا چگونه به میز غذایتان می رسد. مثلا درباره نارنگی : ابتدا دانه ای کاشته می شود ، درختی رشد می کند ، شکوفه می دهد و در نهایت میوه های نارنگی روی آن پدیدار می شوند. نارنگی از روی درخت چیده شده ، درون جعبه قرار می گیرد و به بازار میوه فرستاده شده و سرانجام به شما فروخته می شود. وقتی بتوانید قدردان وجود این معجزه کوچک ، نارنگی ،  باشید ، سپس می توانید نسبت به کل زندگی احساس خوبی داشته باشید.

خلاقیت

برای بسیاری از مردم ،آشپزی نوعی خلاقیت است. آنها با مواد خوراکی مختلف ، ترکیب های تازه به وجود می آورند و به جای اینکه به فروشگاه رفته و مواد خوراکی متنوعی بخرند ، می توانند با مواد در دسترس شان غذایی تازه درست کنند. این کار علاوه بر اینکه جلوی هزینه های زیادی را می گیرد ، می تواند آرامش بخش باشد و فرد را به سمت خلاقیت هدایت کند. از طرفی وقتی می توانید غذایی تازه تهیه کنید که تاکنون کسی درست نکرده است ، احساس از تکمیل شدن کاری بدون کمک دیگران وجودتان را پر از اعتماد به نفس می کند.

لذت و شادی

بیشتر مردم از آشپزی مانند کارهای دیگر خانه داری گریزان اند و از آن دوری می کنند. اما اگر از لذت و شادی حاصل از آشپزی خود را محروم کنید ، مسلما نمی توانید از شستن لباس و گردگیری خانه هم لذتی ببرید. زیرا غذا خوردن نوعی پاداش در برابر آَشپزی است و آشپزی به دلیل سیستم پاداش دهی ذاتی اش قدرت زیادی دارد و می تواند افراد را شاد کند. بنابراین می توان آن را بهترین و شادی آور ترین کار از میان کارهای خانه داری دانست و اگر شما از آن لذت نبرید ، باقی کارها بدون تردید عذاب آورتر به نظر خواهند رسید.

تحکیم روابط

آشپزی کردن کنار اعضاء خانواده می تواند حس همکاری را تقویت کرده و روابط بین اعضاء خانواده ، به ویژه همسران را مستحکم کند. درست کردن غذا به این معناست که اختلاف و دلخوری های بین خود را کنار گذاشته و روی کاری که در حال انجام دادنش هستید متمرکز می شوید. هرزمان روحیه همکاری بین شما افزایش پیدا کند،  بهتر یاد می گیرید مشکلات تان را با کمک یکدیگر حل کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، شیرینی پزی، آموزش آشپزی، آشپزی آسان، سلامت و روان، آشپزی درمانی، لذت آشپزی تعداد بازديد: 1271 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز