Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 13:10

22
اسفند
با اسراف‌ های آخر سال بجنگید (2)

با اسراف‌ های آخر سال بجنگید (2)

بعضی از ما برای بالابردن اعتماد به نفس یا برای گریز از افسردگی یا زمانی كه احساس می‌كنیم كسی ما را دوست ندارد به خرید كردن افراطی مشغول می‌شویم. در حالیكه این قبیل مسائل را باید با كمك روانشناس درمان كرد نه با خرید كردن!

دلایل اسراف در آستانه سال جدید

اینك كمی در رفتارهای خود و حتی در رفتارهای اطرافیان خود، خصوصا در آستانه سال جدید دقت كنید. آیا می‌توانید دلایل بریز و بپاش‌‌های اضافه و بیهوده را پیدا كنید؟ آیا واقعا دارید به رسم و رسوم عمل می‌كنید؟

آیا همه شیرینی‌‌های رنگارنگ و آجیل‌‌های درشت و مغز شده و مفصلی را كه می‌خرید، مهمانان عید مصرف می‌كنند؟ آیا وقتی لباس لازم ندارید باز هم لباس، كیف و كفش جدید می‌خرید؟ آیا از همه اینها لذت می‌برید؟ یا بیشتر آنها برای نمایش در جلوی دیگران تهیه می‌شوند؟ آیا اگر از میزان و كیفیت این خرید‌‌ها كم كنید، با پولی كه ذخیره می‌شود كار بهتری می‌توانید انجام دهید؟

اگر منصفانه به این پرسش‌‌ها پاسخ دهید، خودتان متوجه خواهید شد كه تا چه اندازه اسراف در زندگی شما نقش دارد. متاسفانه برای بعضی از ما اسراف، مختص ایام نوروز نیست و الگوی خرج كردن ما كلا اشكال دارد.

حتی بعضی از ما برای بالابردن اعتماد به نفس یا برای گریز از افسردگی یا زمانی كه احساس می‌كنیم كسی ما را دوست ندارد به خرید كردن افراطی مشغول می‌شویم. در حالیكه این قبیل مسائل را باید با كمك روانشناس و مشاور و افزایش خودشناسی درمان كرد نه با خرید كردن!

همچنین باید توجه داشته باشیم كه افراط در خرج كردن یا اسراف در مصرف كردن ربطی به میزان پول و درآمد افراد ندارد، بلكه از الگوی خرج كردن او تبعیت می‌كند. الگوی خرج كردن می‌تواند الگویی كارا و سالم یا ناكارا و بیمار باشد. بر خلاف تصور اكثر ما الگوی خرج كردن افراد خیلی ثروتمند، خرج كردن نامحدود نیست، بلكه یكی از شگردهای آنها این است كه  پولشان را مدیریت  می‌كنند. در سال جدید مدیریت پول را بیاموزید و اسراف نكنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -با اسراف‌ های آخر سال بجنگید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اسراف، آداب سال نو، مضرات اسراف کردن، مزایای اسراف نکردن، صرفه جویی، اسراف‌ های آخر سال، تعادل در زندگی تعداد بازديد: 4299 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز