Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:08

27
دی
مواجهه با هيجانات روزمره

مواجهه با هيجانات روزمره

همه انسانها در زندگی روزمره خود با هیجانات و احساسات متفاوتی درگیر هستند در طول روز مسائل بسیار زیادی افراد را پریشان خاطر، نگران، شادمان و یا حتی مضطرب می‌‌سازد.

ستاره حمیدی؛ كارشناس ارشد روانشناسی، عضو تحریریه دنیای سلامت

 

 

همه انسانها در زندگی روزمره خود با هیجانات و احساسات متفاوتی درگیر هستند در طول روز مسائل بسیار زیادی افراد را پریشان خاطر، نگران، شادمان و یا حتی مضطرب می‌‌سازد هیجانات جزئی جدائی ناپذیر از آدمی است هیجانات مثبت و یا منفی لازمه زندگی بشر است هیجانات مثبتی كه امید به زندگی را در آدمی بر انگیخته و هیجانات منفی كه سبب تلاش برای بقا و زنده ماندن شده است نمی توان هیجانات را نفی و آنان را بد و یا خوب دانست.

به عنوان مثال پرخاشگری و اضطراب در حد طبیعی در تمامی ادوار تاریخ به پیشرفت بشر كمك كرده است متاسفانه در برخی جوامع افرادی كه هیجانات خود را بروز می‌‌دهند مورد بازخواست قرار گرفته و آنان را بر كنترل نداشتن بر احساسات‌شان محكوم می‌‌كنند منظور از كنترل احساسات در ذهن اكثر افراد بروز ندادن احساس واقعی است با نگاهی واقع بینانه متوجه خواهیم شد یك انسان بر حسب  انسان بودن و داشتن احساسات متفاوت تا چه اندازه قادر است تمامی آنچه كه وی را ناراحت و یا خوشحال می‌‌كند درون خود جای دهد.

البته این بدان معنا نیست هر طور كه فرد می‌‌خواهد هیجانات اش را بروز دهد اهمیت موضوع در داشتن و نداشتن هیجانات و احساسات نیست مهم این است چگونه این هیجانات به شكلی صحیح بروز داده شود تا سبب از هم پاشیدگی درونی فرد نشود در بیشتر مواقع پنهان كردن هیجانات و احساسات و درون ریزی آنها به مرور زمان سبب پریشانی خاطر، بیماریهای روان تنی و اختلالات شخصیتی بسیاری می‌‌شود.

بیماری‌‌های روان تنی همانند تیك‌‌های عضلانی و یا تكان دادن مكرر دست‌‌ها، پاها و اعضای بدن و یا احساس حال بهم خوردگی و دل درد در مواقعی كه فرد دچار اضطراب می‌‌شود و موارد بسیاری دیگر... در بسیاری از افراد به وضوح می‌‌توان نشانه‌‌های از نداشتن آگاهی و اطلاعات كافی جهت بروز هیجانات را دید زمانی كه فرد بیاموزد تمامی احساسات خود را فروخورد آن را به شكل دیگری در رفتار و اعمال‌اش نمایان می‌‌سازد.

به عنوان مثال با استفاده از مكانیزم‌‌های دفاعی متعددی همچون جابجا سازی به عنوان مثال فردی كه از رفتار شریك زندگی خود آزرده خا طر است و آموخته است نباید خشم و احساسات منفی اش را بروز دهد و یا به هر دلیلی از نشان دادن احساس واقعی‌اش به همسرش واهمه دارد این فرد خشم خود را از همسر به فرد دیگری جا به جا می‌‌كند در ایستگاه اتوبوس با یك تلنگر شروع به پرخاشگری و ناسزاگویی می‌‌كند و یا در روابطش با دوستان و همكاران دچار مشكل می‌‌شود از كوچكترین سخنان و اعمال آنها آزرده خاطر می‌‌شود و یا مكانیزم‌‌های دفاعی دیگری همچون فرافكنی زن و یا مردی كه نیاموخته احساسات خود را به همسرش ابراز كند و در بیان محبت و عشق خود به همسر ناتوان است از جملات رایجی همانند«منو دوست نداری» و«توجهی به من نداری» و غیره استفاده می‌‌كند.

مكانیزم‌‌های دفاعی همان طور كه از نام شان پیداست سرپوشی هستند بر روی تمامی احساسات و هیجانات ناخوشایندی كه فرد نمی‌خواهد و یا توانایی روبرو شدن با آنها را ندارد. مسائل اضطراب برانگیز و یا خاطرات ناخوشایند.

مكانیزم‌‌های دفاعی فرد را از پذیرش واقعیت و حس و تجربه احساس واقعی ناتوان می‌كند زمانی كه فرد بیاموزد چگونه با هیجانات و تجربیات ناخوشایند خود روبرو شود و آنان را بپذیرد قادر خواهد بود زندگی سازگارانه‌ای در اجتماع و خانواده داشته باشد بسیاری از مشكلات در روابط خانوادگی و اجتماعی ناشی از نداشتن شناخت كافی افراد بر احساسات و هیجانات شان است. هنگامی كه فردی بداند از همسر خود عصبانی است و راه صحیح روبرو شدن و گفتگو با همسر را بداند دیگر نیازی به درون ریزی احساسات و پنهان نگه داشتن هیجانات نیست.

نباید فراموش شود این به معنای كنترل احساسات نیست در واقع یافتن مسیر صحیح بروز احساسات و هیجانات است. روانشناسان تاكید زیادی بر این مسئله داشته و بیان می‌‌دارند بهتر است تجارب ناخوشایند و یا اضطراب، ترس‌‌ها و تمامی احساس‌‌های منفی زیر نظر یك روانشناس متبحر مورد بررسی و ریشه یابی قرار گیرد. بیان احساس مواجه شدن با آن و برون‌ریزی هیجانی در نهایت به پذیرش توسط فرد می‌‌انجامد.

 

برچسب ها: استرس، سلامت روان، اضطراب، مواجهه با هيجانات روزمره، پرخاشگری، بیماری‌‌های روان تنی تعداد بازديد: 906 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز