Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:17

28
مرداد
تأثير شـگفت‌انگيز دعـا بر سـلامتی انسـان

تأثير شـگفت‌انگيز دعـا بر سـلامتی انسـان

هنگام‎ دعا و مراقبه‎ فعالیت‎‎ قـسمـت پیشانی‎‎ “لوب‎ فرونتال‎” مغز افزایش‎ می‌یابد و فعالیت‎ بخشی‎ از مغز كه‎ احساس‎ “خـود یـا من‎‎ بودن” به‎‎ ما می‌دهد كاهش‎ می‌یابد، به عبارت‎ دیگر مرز بین‎ خود و دنیای‎ خارج‎ كـم‎ رنگ‌تر می‎شود.

بـر اسـاس‎ پژوهشی‎ كه در دانشگاه‎ پنسیلوانیا صورت‎‎ گرفت، با استفاده‎ از نوعی‎ رنگ‎ رادیواكتیو فعالیت‎ مغز را پیش‎ از دعا و هنگام‎ دعا و مراقبـه‎ اسكن‎‎‎ و از آن عكسبرداری‎ كردند، كه‎ نشـان می‌‌دهد هنگام‎ دعا و مراقبه‎ فعالیت‎‎ قـسمـت پیشانی‎‎ “لوب‎ فرونتال‎” مغز افزایش‎ می‌یابد و فعالیت‎ بخشی‎ از مغز كه‎ احساس‎ “خـود یـا من‎‎ بودن” به‎‎ ما می‌دهد كاهش‎ می‌یابد، به عبارت‎ دیگر مرز بین‎ خود و دنیای‎ خارج‎ كـم‎ رنگ‌تر می‎شود.

همچنین‎ دعا و مراقبه‎ سبب‎ تحریك‎ فعـالـیـت‎ هیپوتالاموس‎ یعنی‎ مركز كنترل‎ ضربان‎ قلـب‎، فشارخون‎‎ و هـورمـون‌هـایـی‎ مثـل‎ هـورمـون كورتیزول‎ یا هورمون‎ استرس می‌‌شود. هورمون‎‎ كورتیزول‎ فعالیت‎ دستگاه‎ ایمنی‎ بدن را مهار می‌‌كند بنابراین‎ دعا و مراقبه‎ سبـب‎ كاهش‎‎ هورمون‎ كورتیزول‎ و افزایش فعـالـیـت‎ دستگاه‎ ایمنی‎‎ بدن‎ می‌شود. این‎‎ پژوهش‌ها نشان می‎‌دهـد، دعـا سبب‎ كاهش‎ فشار‌خون، تخـفیـف‎ درد و تـورم‎ مفصل‎‌ها و كاهش‎ درد بیماران‎ سـرطانـی‎‎ مـی‌شود.

 

سرتونین و معنویت

سرتونین یکی از مواد شیمیایی موجود در مغز است که ارتباط تنگاتنگ و مؤثری با روحیاتِ افراد، خلق و خوی آنها، محرک‌ها و انگیزه‌هایشان دارد. از سوی دیگر این ماده با ایجاد توانایی‌ها، استعدادها و قابلیت‌هایی خاص و آمادگی‌ها و حساسیت‌های شاخص فردی، نقش به سزایی در شکل بخشیدن به شخصیت افراد را دارا می‌باشد.

سرتونین همچنین در ایجاد خُلق‌وخوهای خاص و برخورداری از تجربیات معنوی در افراد نیز نقش چشمگیری دارا می‌باشد.

یک تیم از دانشمندان سوئدی دریافته‌اند که وجود و میزان پذیرنده‌های مربوط به سرتونین که نقش اساسی در سامان‌بخشی به فعالیت‌های عمومی این ماده را دارا می‌باشد، ارتباطی مستقیم با قابلیت افراد در توانایی درک و دریافتِ پدیده‌های غیر ملموس باطنی و معنوی را داراست.

به گزارش مجله آمریکایی روان‌پزشکی، محققان به شواهدی مبنی بر ردِ این اعتقاد عمومی که گرایشات معنوی تنها دستخوش شرایطِ محیطی و فاکتورهای فرهنگی جامعه‌ای است که فرد در آن به سر می‌برد، دست یافته‌اند. در حقیقت دانشمندان در حال حاضر به شواهدی کاملاً مستند و علمی مبنی بر تأثیر عوامل بیولوژیکی خاص بر گرایش‌ها و قابلیت‌های معنوی افراد دست یافته‌اند که ناشی از وجود و فعالیتِ یک نوروترنسمیتر (پیام‌رسان) به نام سرتونین در مغز می‌باشد.

 

بخوابید و تصمیم بگیرید

گروهى از دانشمندان هلندى توصیه مى‌كنند هنگامى كه زمان اتخاذ تصمیم‌هاى مهم در زندگی‌تان فرا مى‌رسد، خود را بیهوده به رنج و مشقت نیندازید، بلكه با اندیشه آن به خواب بروید و اجازه بدهید بخش ناخودآگاه ذهنتان به هنگام خواب، با آسودگى كامل و با تمام توان وارد عمل شود و بهترین گزینه را انتخاب كند. به گزارش نشریه «ساینس»، نتایج حاصل از تحقیقات اخیر روانشناسان دانشگاه آمستردام نشان مى دهد فرآیند تصمیم‌گیرى در موارد مهمى همچون خرید یك خانه، بسیار پیچیده است و براى انجام هر چه دقیق‌تر این فرآیند در مغز، بهتر است ناخودآگاه خویش را با گزینه هاى پیش رو تنها بگذارید تا به دور از حاشیه‌هاى جانبى و اغلب تشویش آور، بهترین انتخاب را نمایان سازد

خدایا

به حق نام بزرگ و با عظمت‌ات،

همان نامی كه همه درهای بسته را می‌گشاید

و  سختی‌ها را آسان می‌كند

همان نامی كه همه تاریكی‌ها را می‌زداید

و دشواری‌ها را برطرف می‌كند،

به حق نام عظیمت

همان كه كهكشان‌ها را می‌آفریند

یا زیر و زبر می‌كند

 

دستم را،

دست‌هایمان را بگیر

تا در سیاهی‌ها و تاریكی‌هایی

كه  ما را احاطه  كرده‌اند

طریق تو را گم نكنیم

و در فراز راه‌ها و نشیب‌ها،

مقصد و مقصود را فراموش نكنیم

و جز خواست تو به هیچ چیز دیگری

تن ندهیم

و جز با دوستان تو با كسی دوستی نكنیم

و دشمنان تو را به همان اندازه كه خوار و ذلیلند

در حضیض ببینیم

و هر جا كه تو اراده كردی

در راه جلالت بجنگیم

 

به حق نام اعظمت

مگذار یك لحظه، حتی یك لحظه

تو را از خاطر ببریم

و مگذار

 به تنهایی گزنده بی‌حضور تو زندگی كردن،

 راضی شویم 

 

به حق نام بزرگت

 آرزوهایمان را پاسخی ده

به بلندای نام رفیعت

كه بالاترین است

کمک کن

تا ندای آسمانی‌ات را بشنویم

و  زیر سایه پر مهر تو ببالیم

و بمانیم

 

و برای دیدار رویت

شتابان به پرواز درآییم

و عاشقانه خود را قربانی كنیم

             

                                «آمین یارب‌العالمین»

 

برچسب ها: سروتونین، دعا، دعا و سلامتی، معنویت، سروتونین و معنویت، تاثیر دعا بر زندگی تعداد بازديد: 1184 تعداد نظرات: 0

به نظر شما دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری در زندگی افراد دارد؟

فیلم روز
تصویر روز