Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 2 مهر 1397 - 03:08

18
مرداد
خنده بر هر درد بي‌درمان دواست

خنده بر هر درد بي‌درمان دواست

افرادي كه در زندگي روزانه شان خوشحالترند، نسبت به كساني كه احساسات مثبت كمتري دارند از مواد شيميايي كليديتري برخوردارند. يعني اينكه آدمهاي خوشحالتر قلب و سيستم گردش خون سالمتري دارند

ســلامت روان خنده ميخواهد

يك دانشمند ژاپنى در حال تحقيق درباره اسرار خنده است. به اعتقاد وى خنده باعث نشاط ژن‌‌هاى افراد مي‌‌شود.
«كازو موراكامى» دانشمند علم ژنتيك اميدوار است كه با مشاركت همكاران تحقيقاتى خود يعنى كمدين‌‌ها، لطيفه را به يك درمان كم هزينه و موثر تبديل كند. تا به حال تصور بر اين بوده كه ژن‌‌ها اغلب تغييرناپذيرند. اما در واقع بيش از 90 درصد آنها غيرفعال هستند و يا در توليد پروتئين فعاليت كمى دارند. بنابراين برخى محرك‌‌ها مي‌‌توانند ژن‌‌ها را بيدار و فعال كنند. فرضيه تجربى «موراكامى» عنوان مي‌‌كند كه خنده يكى از اين محرك‌‌هاست كه با تحريك انرژى درون DNA افراد مي‌‌تواند به درمان بيمارى‌‌ها كمك كند.

كاهش سطح گلوكز خون با خنديدن

«موراكامى» ۷۰ساله كه مدير بنياد پيشرفت علوم بينالمللى كشور ژاپن است، ميگويد : «اگر ما ثابت كنيم كه افراد ميتوانند ژنها را با استفاده از يك حالت احساسى مانند خنده روشن و خاموش كنند، ممكن است به يافته قرن دست بيابيم كه ارزش دريافت جايزه نوبل و حتى بيشتر از آن را خواهد داشت.» سه سال پيش، «موراكامى» و شركت يوشيموتو كوگيو كه يك شركت پيشرو در زمينه امور تفريحى است اولين آزمايش خود را به طور مشترك انجام دادند. طى اين آزمايش موقعيتى ايجاد شد كه افراد مبتلا به ديابت بعد از گوش دادن به يك سخنرانى دانشگاهى خسته كننده به تماشاى يك نمايش كمدى كه توسط كمدينهاى حرفه اى اين شركت اجرا شد ترغيب شدند. اين آزمايش دو روزه نشان داد كه سطح گلوكز خون اين افراد با خنديدن در زمان نمايش و در مقايسه با زمانى كه به سخنرانى خواب آور گوش ميدادند كاهش يافت. گلوكز معيار اصلى براى تعيين بيمارى ديابت است. در اين كشور تعداد زيادى «باشگاههاى خنده» وجود دارد كه اعضاى آن فقط براى لذت بردن از خنده گرد هم ميآيند.

خود را دوست بداريم

تحقيقات نشان ميدهد كه محبت داشتن نسبت به خود باعث ميشود افراد هنگام رويارويي با سختيها كمتر خشمگين و افسرده شوند. محبت به خود، نحوه ارزيابي افراد از خويشتن را تغيير ميدهد. كساني كه به خود محبت دارند، واكنشهاي احساسي كمتري نسبت به وقايع ناگوار نشان ميدهند و نسبت به ديگران در قبال چنين وضعيتهايي مسئوليتپذيري بيشتري دارند. اين دسته از افراد خود را بر اساس دستآوردهاي بيروني ارزيابي نميكنند و وقتي اوضاع خوب پيش نميرود، با محبت و پذيرش بيشتري با خود رفتار ميكنند.

خوشحال و سلامت باشيد

افرادي كه در زندگي روزانه شان خوشحالترند، نسبت به كساني كه احساسات مثبت كمتري دارند از مواد شيميايي كليديتري برخوردارند. يعني اينكه آدمهاي خوشحالتر قلب و سيستم گردش خون سالمتري دارند و درنتيجه احتمال ابتلاي آنها به بيماريهايي مثل ديابت كمتر است. مطابق تحقيقات اخير، شادي، ارتباط نزديكي با ميزان كورتيزول خون(هورمون استرس) دارد و خنديدن نقشي كليدي در اين رابطه بازي ميكند. هر چه خوشحالتر باشيم، ميزان كورتيزول كمتر و در نتيجه احتمال ابتلا به فشار خون نيز كمتر خواهد بود.

هر چه كني به خود كني!

در يكي از مراكز درماني كاليفرنيا، كمك كردن به ديگران جزو روند درماني در نظر گرفته شده است. زيرا طبق يافتههاي جديد، جسم نسبت به اعمالي كه از روي مهرباني و بخشندگي انجام ميشوند واكنش مثبت نشان ميدهد. به عنوان مثال قدرت شفابخشي عشق در درمان بيماري قلبي دو برابر بيشتر از آسپيرين است و در پيوند عضو، بيماراني كه احساس قدرشناسي بيشتري داشتند، زودتر بهبود پيدا كردند. كمك كردن به ديگران قطعاً احساس خوبي به ما مي دهد اما تحقيقات اخير نشان ميدهدكه انجام كارهاي خير باعث مي شود افراد زندگي طولانيتر و سلامتتري داشته باشند، ميزان استرسشان كمتر شود و آرامش بيشتري را تجربه كنند.

نگران هوشتان نباشيد

اگر فكر ميكنيد آدمهاي باهوش هميشه موفقترند در اشتباهيد. تحقيقات نشان ميدهد داشتن ذهنيت مثبت و نه هوش بيشتر، مهمترين عامل موفقيت است. هوش مثل اسب بخار در موتور ماشين است. افزايش اسب بخار، لزوماً به حداكثر كارايي موتور نميانجامد. اگر توانايي رانندگي شما يعني فكركردنتان خوب باشد، بهترين استفاده را از اتومبيل خواهيد برد. اگر نتوانيد خوب رانندگي كنيد توان بيشتر موتور به دردتان نميخورد. البته داشتن هوش بيشتر يك مزيت است اما بايد با افكار مثبت هدايت شود.

مغز از عزت نفس تغذيه ميشود

افرادي كه ارزش كمي براي خود قائل هستند، در سنين پيري بيشتر دچار كمحافظگي ميشوند. در ضمن، مغز اين افراد در مقايسه با كساني كه عزت نفس بيشتري دارند، بيشتر كوچك ميشود. پزشكان ميگويند اگر به اين افراد آموزش داده شود كه نحوه نگرش به خود را تغيير دهند، روند كوچك شدن مغزشان معكوس ميشود. در اين آموزشها افراد ياد ميگيرند بر نكات مثبت زندگي روزمره متمركز شوند و از وقايع معمولي و هميشگي، به رضايت دست پيدا كنند. بعلاوه، ترس از كم شدن حافظه، خود به وقوع آن كمك ميكند زيرا اضطراب ناشي از اين ترس، منجر به منفيبافي و در نهايت ضعف قواي ذهني ميگردد.

خلاقيت را با شادي تقويت كنيد

مطابق يافتههاي جديد، خُلق ما بر نحوه پردازش اطلاعات تأثير ميگذارد. داشتن خلق و خوي شاد ميتواند ذهن را «آزاد» كند، توانايي فكر كردن خلاقانه را افزايش دهد و بنابراين در حل مسئله مؤثر باشد. بعلاوه، شاد بودن، ميدان ديد فيزيكي ما را هم افزايش ميدهد و البته همين ميتواند دليل پرت شدن حواس در انجام كارهايي مثل خواندن يك برگه يا محاسبه باشد. افرادي كه روحيه بسيار خوبي دارند به اطرافشان زياد توجه ميكنند و در نتيجه به عواملي كه باعث حواس پرتي ميشود نيز توجه بيشتري دارند.

 

 

برچسب ها: سلامت روان، خنده و خوشحالی، عزت نفس، خلاقیت و شادی، اسرار خنده تعداد بازديد: 465 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز