Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:52

7
فروردین
در سال جدید، بیشتر خودتان باشید!

در سال جدید، بیشتر خودتان باشید!

همه ما می‌دانیم که خود بودن و برداشتن نقاب‌های کاذب، ما را جذاب‌تر و زندگی‌مان را راحت‌تر و بی‌دردسرتر می‌کند. اما چیزی که کمتر در باره آن شنیده‌ایم این است که خود بودن می‌تواند ما را به راحتی به موفقیت برساند.

رکسانا خوشابی

 

حقيقت اين است كه قدرتي در ما هست كه با هيچ ابزاري قابل اندازه‌گيري نيست. قدرتي اعجاب‌آور، كه از آن «خود» شماست. يعني از آن «خود حقيقي‌ یا نهاني» شما!

خود حقیقی را گم نکنید!

اینک ببینیم «خود حقيقي يا نهاني» چيست و قدرت خود را از كجا آورده است؟ خود حقيقي يا نهايي، همان طبيعت راستين و شگفت‌انگيز ماست؛ يعني همان جوهر و حقيقت انسان. بخشي از ماست كه كامل و در عين حال دست نخورده است. بخش جدانشدنی و غيرقابل تغييري است كه ارتباطمان هيچوقت با آن قطع نمي‌شود يا راهي هم براي تغيير دادن آن در اختيارمان نيست. خود نهاني، خلاق است و نامتناهي، حد و مرز ندارد و عمرش جاودانه است. وقتي با اين خود نهاني در ارتباط قرار مي‌گيريم، نشاط و موفقيت را تجربه مي‌كنيم يعني احساسي از شادي و هماهنگي.

خود شرطی شده

در مقابل خود حقیقی، «خودِ» ديگري هم داريم. اين «خود»، برعكس خود حقيقي ما، شرطي شده است و همان چيزي است كه به آن نفس، غرور و منيت هم مي‌گويند. بخشي از وجود ماست كه با آن آشناييم و همين آشنايي و اطلاعي كه از اين بخش از خود داريم، در تمام مدت زندگي، روي ما تأثير مي‌گذارد و توانمندي‌هايمان را محدود مي‌كند، انگار هر چقدر ما خود را محدود بدانيم، او هم براي خود بيشتر حد و مرز مي‌گذارد. خود شرطي شده يا كاذب، دنيا را نبرد و جنگ و رقابت مي‌داند و مي‌خواهد سهم خود را از اين میدان جنگ، به غنيمت ببرد. هميشه در تلاش و تقلاست، اما هرگز به آن چه كه مي‌خواهد نمي‌رسد. پيوسته در حال انتقاد كردن از ما و ديگران و قضاوت است. آخر سر هم هميشه به اين نتيجه مي‌رسد كه ما به قدر كافي خوب نيستيم! اما ما به قدر كافي خوبيم، همه ما هر آن چه را كه لازم است داشته باشيم داريم، چون هر كدام از ما منحصر به فرد و مانند معجزة خلقت هستيم. خلاق، دوست داشتني، درخشان و موفقيم و این همان چیزی است که در سال جدید باید دوباره بدان فکر کنیم. یعنی به یاد بیاوریم که خود نهانی و حقیقی همه ما خود به خود موفق و یکتا است و باید هر چه زودتر خود خود خودمان بشویم!

تفاوت خود نهانی و شرطی شده

برای آنکه خود نهانی و خود شرطی شده و تفاوت‌های آن دو را بهتر بشناسیم باید با دیدگاه هر یک از این خود‌ها بیشتر آشنا شویم. بدین ترتیب هر کدام که در ما فعال شد می‌توانیم آن را به خوبی شناسایی کنیم. خود نهاني، دنيا را مكان دوستانه‌اي می‌داند. انسان را ذاتاً شاد و خوشبخت می‌داند و معتقد است ما  انسان‌ها مستقل از شرايط بيروني، شكست‌ها و موفقيت‌هاي زندگي هستيم. ما از کارمان بزرگتريم و هدف ما رسيدن به خود شكوفايي و تبديل شدن به چيزي است كه واقعاً هستيم. موفقيت هم يعني اين كه ارزش‌ها و استعدادهاي منحصر به فرد خود را به نمايش بگذاريم. اما خود شرطی شده دنیا را  مکانی سخت و غيردوستانه می‌داند. اعتقاد دارد موفقيت منشأ بيروني دارد نه درونی. شما به عنوان یک انسان به اندازه كافي خوب نيستید و هميشه بهتر از شما وجود خواهد داشت. بايد رقابت كنيد، ارزش شما بستگي به نتيجه رقابت و موفقيت شما دارد. شما هميشه مجبوريد تغيير كنيد و براي رسيدن به موفقيت بجنگيد. حواستان باشد كه در هر گوشه، شكست، ضايعه و كميابي كمين كرده است و خطر سقوط هميشه وجود دارد!

در سال جدید چگونه خودمان بشویم

براي نزديك‌تر شدن به خود نهاني‌مان و تبديل شدن به چيزي كه واقعاً هستيم بايد چكار كنيم؟ در این جا به جاي پاسخ دادن به اين سؤال به شما مي‌گويیم چكار نكنيد يعني چه كارهايي را انجام ندهيد!   اداي ديگران را در نياوريد و به تقليد كوركورانه از ديگران نپردازيد.  به خاطر فشار ديگران، تن به انجام كارها ندهيد.   بدون علاقه و تمايل و اشتياق دروني، كاري انجام ندهيد.   وقتي از انجام كاري رضايت نداريد يا احساس ناراحتي مي‌كنيد، تأمل و دقت بيشتري به خرج دهيد.   مقلد و دنباله‌رو مُد و استانداردهاي ديگران نشويد. وقتي با يك كار يا مقوله جديد رو به رو مي‌شويد، مثل يك ماشين مكانيكي يا روبات به انجام آن مشغول نشويد. در سال جدید با خود، همسر، خانواده و دوستانتان قرار بگذارید که دیگر این کارها را انجام ندهید و بعد از یک سال خودتان را مرور کنید و ببینید چقدر به خود حقیقی‌تان نزدیک‌تر شده‌‌اید.

برچسب ها: خلاقیت، خودشناسی، موفقیت، خود حقیقی، خوداندیشی، خود شرطی شده، خود نهانی تعداد بازديد: 1151 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز