Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:32

7
بهمن
12 مهارت جهانی برای موفقیت!

12 مهارت جهانی برای موفقیت!

برای کسب موفقیت تنها تلاش کافی نیست بلکه آشنایی با قوانین مخصوص و به کارگیری آنها در زندگی می تواند شما را سریعتر به اهداف تان برسید.

تحريريه زندگی انلاین

بسیاری از مهارت‌ها برای موفقیت ضروری نیستند. شما برای موفقيت و شاد بودن لازم نیست بدانید موتور خودرو چگونه تعمیر می‌شود، چگونه باید یک سایت اینترنتی طراحی کنید، چگونه باید شیرآلات خانه را تعمیر کنید... بله درست است که این مهارت‌ها، مهارت‌های مفیدی هستند، اما برای موفقیت ضرورتی ندارند.
برخی مهارت‌ها هم هستند که می‌توان آنها را اجتناب‌ناپذیر دانست. توانایی خواندن، نوشتن، استفاده از رایانه... چنین مهارت‌هایی جز لوازم زندگی امروزی هستند و نمی‌توان آنها را نوعی امتیاز محسوب کرد. اما در این مقاله ما قصد معرفي مهارت‌های پایه، مانند خواندن، رانندگی کردن، استفاده از رایانه... را نداریم. ما می‌خواهیم مهارت‌هایی فراتر از مهارت‌های پایه را به شما معرفی کنیم که دارا بودن آنها می‌تواند موفقیت شما را در هر زمینه‌ای و در هر نقطه دنیا تضمین کند.

1 – اولویت بندی و مدیریت زمان

اگر رسیدن به موفقیت منوط به انجام اقدامات موثر است، انجام اقدامات موثر نیز منوط به توانایی تمرکز بر امور مهم و مدیریت زمان است. هر فردی باید بتواند امور مهم را از اموری که اهمیت کمتری دارند تشخیص دهد. این توانایی باعث می‌شود فرد بتواند از موقعیت‌های زندگی خود بیشترین بهره را ببرد. همچنین افرادی که می‌توانند زمان خود را به درستی مدیریت کنند، می‌توانند در زمان و با انرژی کمتر، کارهای مهمتری را با کیفیت بیشتری انجام دهند.

2 – نظم و انضباط

افراد موفق می‌دانند چگونه باید محیط اطراف خود را منظم نگه دارند و هر گاه به چیزی نیاز داشته باشند می‌توانند به سرعت و بدون فوت وقت شی مورد نظر خود را پیدا کنند و به اطلاعاتی که به آن نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. افراد نا منظم بخشی از زمانشان صرف پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل یا پیدا کردن پرونده‌ای خاص می‌شود. همین امر تمرکز آنها را مختل می‌کند و بازیابی این تمرکز دوباره مدتی طول می‌کشد. همه این فرایند‌ها موجب اتلاف وقت می‌شود. برای اجتناب از این حالت، همیشه محیط کار و زندگی خود را منظم نگه دارید.

 3 – تفکر انتقادی و تحلیل اطلاعات

ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و این بدین معناست که همه روزه در معرض دریایی از اطلاعات (که گاه با یکدیگر متعارض نیز هستند) قرار می‌گیریم. توانایی سنجش این اطلاعات، تشخیص اطلاعات مهم از اطلاعات کم‌اهمیت‌تر، تحلیل درستی یا نادرستی این اطلاعات و مرتبط کردن آنها با یکدیگر، در سراسر جهان یک مهارت مهم و در عین حال بسیار کاربردی است.

4 – تصمیم‌گیری مبتنی بر منطق و آگاهی

توانایی تصمیم‌گیری به معنای شناختن اقدام مناسب در هر موقعیت با توجه به اطلاعات موجود است. توانایی واکنش سریع با توجه به اطلاعاتی که در ذهن شما وجود دارد برای رسیدن به موفقیت امری ضروری است.

5 – جستجو در اینترنت و کتب تخصصی

لازم نیست هر فردی از همه چیز آگاه باشد، اما لازم است که هر فردی بتواند پاسخ سوالات خود را سریع و با کمترین هزینه پیدا کند. استفاده از اینترنت یکی از بهترین راه‌های دسترسی سریع به اطلاعات است. البته ممکن است اطلاعات موجود در اینترنت همیشه صحیح و قابل اطمینان نباشند. به همین دلیل هم برای دستیابی به اطلاعات دقیق می‌توانید از کتب تخصصی، از جمله دائره‌المعارف‌ها مراجعه کنید.

6 – توانایی‌های پایه حسابداری و مدیریت منابع مالی

اینکه در جامعه پیشرفته امروزی، پول نقش اساسی را در بسیاری از روابط و معادلات بازی می‌کند یک واقعیت انکار ناپذیر است. بدون پول برطرف کردن هر گونه نیازی، حتی نیازهای اولیه مانند خوراک و پوشاک، امری محال به نظر می‌رسد. آشنایی با نحوه مدیریت منابع مالی و توانایی محاسبه درآمد و هزینه‌ها نه تنها برای موفقیت بلکه صرفا برای ادامه زندگی مهارتی ضروری است.

7 – برقراری ارتباط و مذاکره

سعی نکنید ذهن اطرافیان خود را بخوانید و از آنها نیز انتظار نداشته باشید ذهن شما را بخوانند. در عوض با آنها ارتباط کلامی برقرار کنید. بسیاری از مشکلات کوچک و بزرگ در روابط بین اعضای خانواده، دوستی‌ها، یا بین همکاران ناشی از عدم توانایی برقراری ارتباط خوب و موثر است. با اطرافیان خود صادقانه صحبت کنید و به صحبت‌های آنان با دقت گوش دهید به گونه‌ای که آنها بدانند شما به حرف‌ها و نظرات آنها اهمیت می‌دهید.

8 – حفظ آرامش

استرس نه تنها سلامتی را به خطر می‌اندازد، بلکه توانایی تفکر، تمرکز و برقراری ارتباط با دیگران را کاهش می‌دهد. پس مراقب خودتان باشید و هر گاه استرس در زندگی‌تان زیاد شد، به خودتان استراحت دهید. نفس عمیق بکشید، کمی تامل کنید و به ذهنتان فرصت بازیابی دهید. هر گاه مشغله‌تان به بیشترین حد رسید، استراحتی کوتاه ذهن شما را آماده‌تر می‌کند و بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. در عین حال به شما کمک می‌کند اهداف خود را دوباره مرور کنید و برای رسیدن به آنها انگیزه بیشتری پیدا کنید.

9 – توانایی نوشتن و یادداشت برداری

کلامی که نوشته می‌شود فرار نمی‌کند! این ضرب‌المثل قدیمی به راستی صحت دارد. اگر می‌خواهید اطلاعاتی که در طول روز از راه‌های گوناگون دریافت می‌کنید در ذهنتان بماند، باید بتوانید از آنها یادداشت بردارید. یادداشت برداری به بهبود حافظه شما نیز کمک بسیاری می‌کند.

 10 – ایجاد شبکه ارتباطی

در دنیایی که در هر ثانیه اطلاعات بی‌شماری میان افراد مبادله می‌شود، ایجاد شبکه‌های ارتباطی میان افراد به تبادل نظرات، پیشنهادات و ایده‌های نو و سازنده کمک بسیاری می‌کند. این ارتباطات موجب تقویت و تکامل نظریات افراد می‌شود و به پیشرفت همه اعضای گروه کمک می‌کند.

11 – مثبت گرایی

تحقیقات ثابت کرده‌اند که با وجود اینکه ما غالبا تصور می‌کنیم نحوه تفکرمان بر اعمالمان تاثیر می‌گذارد، اما در بسیاری از موارد این اعمال ما هستند که بر افکارمان تاثیر می‌گذارند. رفتارهای خوب و مثبت منجر به نتایج خوب می‌شوند. افرادی مثبت‌اندیش و مثبت‌گرا دنیا را محلی سرشار از فرصت‌های بی‌شمار می‌دانند. پس شما هم از همین امروز مثبت باشید، لبخند بزنید و فرض کنید که امروز روزی عالی خواهد بود. مطمئن باشید که امروز همانطور که می‌خواهید می‌شود.

12– خود کنترلی

خود کنترلی قطعا یک توانایی و مهارت است. افرادی که می‌توانند رفتار و افکار خود را کنترل کنند، به راحتی با عوامل مخل تمرکز مبارزه می‌کنند و همانگونه که اراده می‌کنند عمل می‌کنند. عوامل خارجی مانع دستیابی آنها به اهدافشان نمی‌شود. افرادی که توانایی خود کنترلی را دارند، از اراده‌ای قوی برخوردارند. موفقیت این افراد در بلند مدت قطعی است.

برچسب ها: موفقیت، عوامل موفقیت، نظم و انضباط، مدیریت زمان، تصمیم گیری، مثبت گرایی، راههای موفقیت، خودکنترلی تعداد بازديد: 651 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز