Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 18:29

1
دی
مشکلات شاغلین

مشکلات شاغلین

هنگامی كه صحبت از مشاغل پر خطر می‌شود، توجه ما به سمت آتش‌نشان‌ها، اپراتورهای جرثقیل و خنثی كنندگان بمب جلب می شود، اما در واقع حتی یك دفتركار به ظاهر بی‌خطر نیز می‌تواند یك تهدید جدی باشد.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

 

هنگامی كه صحبت از مشاغل پر خطر می‌شود، توجه ما به سمت آتش‌نشان‌ها، اپراتورهای جرثقیل و خنثی كنندگان بمب جلب می شود، اما در واقع حتی یك دفتركار به ظاهر بی‌خطر نیز می‌تواند یك تهدید جدی باشد. همه ما هر روز به سر كار می‌رویم بدون اینكه متوجه خطرات جسمی و روانی ناشی از كار باشیم. در اینجا به آنچه كه برای حفظ سلامتی در محیط كار نیاز دارید، اشاره خواهیم كرد. زنانی كه بیش از شش ساعت از روز را ثابت، یك‌جا می‌نشینند،36 درصد بیش از زنانی كه كمتر از سه ساعت در روز می‌نشینند، دچار مرگ‌های زودرس می‌شوند. تصور نكنید كه اگر مجبور باشید تمام ساعات كاری خود را روی پاهای‌تان بایستید، اوضاع شما بهتر است. مطالعات نشان می‌دهند كه ایستادن طولانی مدت روی پاها، موجب كمردرد و پا درد می‌شود و عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت.

میز كار خود را تمیز نگه‌ دارید

استرس معمولاً ناشی از احساس ضغف است و زمانی كه به سراغ انسان می‌آید كه احساس كنید چیزی از كنترل او خارج است. میز خود راتمیز نگه دارید. میزهای كار در اداره 400 برابر كثیف‌تر از صندلی‌توالت‌های فرهنگی هستند! برای سالم ماندن باید بهداشت را رعایت كنید و میكروب‌ها را از بین ببرید. در طول روز افراد زیادی تلفن، میز و صفحه كلید كامپیوتر و ... را لمس می‌كنند كه برخی از این باكتری‌ها تا 16 ساعت به راحتی زنده می‌مانند و با لمس آنها و تماس شما را چشم، دهان و بینی، به راحتی وارد بدن شده و فرد را بیمار می‌كنند. لوازم اصلی همچون تلفن، موس و صفحه كلید كامپیوتر را با استفاده از یك پنبه آغشته به الكل ضدعفونی كنید.اگرچه این كار كمی مشكل است، ولی آنها را به لوازم شخصی تبدیل كنید و اجازه ندهید كسی آنها را لمس كند.

بوی خوش در محل كار

پژوهشگران معتقدند كه نه تنها عطر در آرامش و روحیه افراد تأثیر می‌گذارد، بلكه خستگی بدن را نیز برطرف می‌كند. بنابراین همیشه روی میز خود مقداری چای نعناع خوشبو و یا گیاهان خوش‌عطر دیگر قرار دهید.

نشانه‌‌‌های دردكمر

اگر در حال كار كردن ایستاده هستید ... پوشیدن كفش‌های مخصوص و حمایتی از ضروریات است. كفش‌هایی بپوشید كه از قوس و پاشنه پا حفاظت كند و پوشیدن كفش‌های فوق‌العاده تخت را به طور كامل فراموش كنید. پاشنه كفش شما حداقل باید نیم تا 5/1 سانت باشد. اگر دچار اولین نشانه‌های كمر درد شدید و یا احساس ناراحتی كردید، حتماً به پزشك مراجعه كنید تا با بررسی مناسب پاهای شما كفش مناسب را توصیه كند. او ممكن است برای جلوگیری از آسیب به شما پیشنهاد كند كه روی زمین یك حصیر بیندازید و روی آن بایستید تا مقداری از فشار كم شود و یا از یك چوبدستی استفاده كرده و به طور متناوب پای خود را عوض كنید و به پای دیگر استراحت بدهید.

اگر در حال كار كردن نشسته هستید ... اگر مجبورید در كل روز در حالت نشسته باشید، بهتر است از صندلی‌هایی استفاده كنید كه به راحتی بالا و پایین می‌روند. به این ترتیب می‌توانید در همان حالت نشسته زاویه دید خو را به كامیپوتر عوض كنید. حتی می‌توانید صندلی‌های پدال‌دار بخرید و در حالت نشسته پدال بزنید. سعی كنید در روز دست كم ده هزار گام بردارید (می‌توانید آن را با گام‌شمار بشمارید) براساس پژوهش‌های انجام شد ده‌هزار گام در روز از ضروریات سلامتی افراد بالغ و بزرگسال است. كار به معنای آرامش نیست اگر قرار بود كار با آرامش همراه شود، به آن بازی می‌گفتند، نه كار. به هر حال از آنجایی كه نمی‌توانید این واقعیت را تغییر دهید و باید با شرایط آن كنار بیایید و به استرس آن پاسخ دهید، بهتر است روش‌های پاسخگویی صحیح را بیاموزید.

یك دقیقه سكوت

پاسخ مداوم به محرك‌ها و استرس‌ها موجب افسردگی می‌شود؛ در حالی كه تنها با 60 ثانیه استراحت و 5 نفس عمیق می‌توانید مجدداً شارژ شوید و روند فرسودگی و خستگی بدن‌تا را به تعویق بیندازید.

برای ناهار بیرون بروید

خوردن غذا به دور از میز كار یكی از شیوه‌های به روز و شارژ كردن بدن است. براساس نظر سنجی به عمل آمده تنها 17 درصد از كارمندان غذای خود را دور از میز كار خود می‌خوردند. تغییر محیط كار حتی برای یك مدت كوتاه نه تنها ذهن را آرام می‌كند، بلكه روحیه را نیز بهبود می‌بخشد.

پشت میز كار خود ورزش كنید

بی‌قرار بودن پشت میز كار موجب خستگی مفرط می‌شود. ورزش انجام كارهای زیر را برای تحرك پشت میز توصیه می‌كند. پاهای خود را خم كنید و در نزدیك‌ترین فاصله با میز قرار بگیرید و سپس لبه میز را با دستان خود بگیرید و صندلی را به سمت عقب هل دهید تا پاها و دست‌های شما به موازات میز قرار بگیرند. این حركت را تا 10 بار انجام دهید. روی پاهای خود بایستید و پاها را كنار یكدیگر و دست‌ها را روی كمر خود قرار دهید. سپس پای راست خود را جلو بیاورید تا ران‌های شما در موازات زمین قرار بگیرند، سپس با ضربه‌ای به پاشنه پا در حالت اول قرار بگیرید و این حركت را 10 بار تكرار كنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، مشکلات شاغلین، مشاغل پرخطر، نظم در سر کار، نشانه های کمر درد تعداد بازديد: 674 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز