Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:39

11
فروردین
بهار امسال را متفاوت شروع كنيد

بهار امسال را متفاوت شروع كنيد

بهار همیشه فصل امید و تولد دوباره است. به خودتان فرصت بیشتری برای لذت بردن بدهید و هر روز برای مثبت‌تر شدن یك گام بردارید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

در زمستان جسم ما دچار نوعی سنگینی و رخوت می‌شود. خیلی وقت‌ها نیاز به یك پیاده‌روی طولانی و كامل دارید، ولی به خاطر وضعیت هوا و ابرهای تیره‌ای كه هر لحظه خبر از بارش دوباره باران یا برف زمستانی را می‌دهند، منصرف می‌شوید و ترجیح می‌دهید در خانه بمانید؛ ولی بهتر است زیاد به شرایط جوی توجه نكنید!

كودكان خود را بیشتر به طبیعت پاك ببرید و اوقاتی را با آنها در كنار رودخانه و جنگل بگذرانید. به آنها تغییر فصل را نشان دهید. بگذارید سبز شدن برگ‌ها، جوانه‌زدن درختان و روییدن چمن‌ها را با چشم‌های‌شان ببینند. یك دوربین با خودتان ببرید تا این لحظه‌ها را بیشتر ثبت كنید. در پایان سال می‌توانید به تمام لحظه‌هایی كه با خانواده گذرانده‌اید، فكر كرده و خاطرات را مرور كنید.

بعضی افراد بسیار پرمشغله هستند و اوقات فراغت بسیار اندكی دارند و اصلا نمی‌توانند به انجام این كارها فكر كنند. آنها می‌توانند ماشین خود را در جایی پارك كنند و یا اینكه یكی دو ایستگاه جلوتر از مقصد موردنظر از اتوبوس پیاده شوند و كمی پیاده‌روی كنند. همچنین در حین كار، در لحظاتی كوچك و كوتاه، هر بار یك حركت یوگا و یا حركات كششی انجام دهند تا این تغییرات را هر چند بسیار اندك، احساس كنند.

اگر اهل ورزش و مسابقه هستید، به یك تیم ورزشی ملحق شوید یا در یك كلاس ورزشی ثبت‌نام كنید. والیبال بازی كنید، در مسابقات شركت كنید و هیجان و نشاط را در كنار هم تجربه كنید.

درون خود را نیز مثل برون‌تان پاكیزه كنید. از فصل جدید لذت ببرید و از مزایای سبزیجات تازه بهره‌مند شوید. بهار را بو بكشید تا تغییر فصل را در درون خود بفهمید. یك رژیم غذایی سالم برای خود در نظر بگیرید و از تمام زیبایی‌های بهار بهره‌مند شوید.  

از یك صبحانه جدید شروع كنید. به جای نان و گردو، از گیاهان و غلات، همچنین از میوه‌ها و سبزی‌های تازه بیشتر استفاده كنید.  

یك نوع میوه با خود به محل كارتان ببرید تا به عنوان میان وعده میل كنید. به جای نوشابه و نوشیدنی‌های مضر، از آب استفاده كنید. حتی می‌توان در برنامه ناهار نیز تغییراتی ایجاد كرد. 

یك لیست خرید تهیه كنید. برای شام خود می‌توانید مقداری مرغ و كمی اسفناج بخرید؛ مرغ را سرخ كنید و اسفناج آبپز شده را به آن بیفزایید و در كنار خانواده از این شام سالم لذت ببرید. اجازه دهید كودكان‌تان نیز نظر بدهند و در آماده كردن غذا به شما كمك كنند.

مردم معمولا فراموش می‌كنند كه حفظ سلامت چندان هم كار ساده‌ای نیست. اگر ذهن سالمی داشته باشید، می‌توانید یك رژیم غذایی سالم را دنبال كرده و بهتر زندگی كنید. هرگز تعادل این دو مورد را فراموش نكنید. بهار بهترین زمان برای به خاطر آوردن این است كه هر روز یك فرصت تازه است.  

تاریكی روزهای زمستان حالت غمگینی به ما می‌دهند و حتی در برخی افراد نیز منجر به افسردگی می‌شوند. به هنگام طلوع خورشید، وقتی كه از خواب برمی‌خیزید، به شروع یك روز شاد و خوب فكر كنید. برای خودتان گل بخرید. اگر هیچ‌كس راندارید كه خوشبختی و شادی‌تان را با او تقسیم كنید، به فكر ایجاد رابطه با دیگران باشید. از پزشك متخصص كمك بگیرید. افسردگی یك بیماری است؛ ولی می‌توان با آن مقابله كرد.

گوشه و كنار خانه را تمیز كنید. داخل كشوها و قفسه‌ها را مرتب و وسایلی را كه كمتر استفاده می‌‌كنید، جمع كنید تا شلوغی داخل كشوها و كمدها برای ذهن‌تان آشفتگی ایجاد نكند. خلوت‌تر كردن محیط اطراف، بهترین راه برای رسیدن به آرامش بیشتر در فصل بهار است.  

وقت خود را كمتر صرف تماشای برنامه‌های تلویزیونی كنید. بیشتر به كتابخانه بروید. دست‌‌كم هفته‌ای دو روز مطالعه كنید، بنویسید و كارهای خلاقانه انجام دهید. موسیقی شاد و سرزنده گوش كنید و اگر می‌توانید ساز بزنید.  

خانه تكانی باید راحت و آسان و بدون استفاده از مواد مضر و خطرناك و سمی انجام شود. بهتر است ابتدا از شر وسایل اضافی خلاص شوید. هر چه وسایل بیشتری در اطراف‌تان جمع كرده باشید، كار تمیز كردن و خانه تكانی دشوارتر می‌شود.

وقتی كه نظم بیشتری در خانه حاكم باشد، راحت‌تر می‌توانید آن را تمیز كنید. مواد سمی برای شست‌و شو و نظافت خانه فقط ظاهر وسایل را تمیز می‌كنند، ولی در عوض، هوای خانه را آلوده می‌كنند و ممكن است آسیب‌های جدی به شما و خانواده‌‌تان برسانند.

فصل بهار را با پاكیزگی محیط زیست شروع كنید و گام نخست را با پاكیزگی محیط خانه خود بردارید.  

به دیدار دوستان خود بروید. سعی كنید آخر هفته‌ها را كنار خانواده باشید و خودتان نیز به عنوان میزبان، مهمان به خانه دعوت كنید. در تعطیلات به موزه یا خارج از شهر بروید و با دوستان و اطرافیان‌تان توپ بازی كنید.  

بهار همیشه فصل امید و تولد دوباره است. به خودتان فرصت بیشتری برای لذت بردن بدهید و هر روز برای مثبت‌تر شدن یك گام بردارید.  

پژوهشگران و روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند كه بین تمیز كردن محیط و افسردگی ارتباط نزدیكی وجود دارد. تمیز كردن خانه (خانه تكانی) یك نوع تفریح یا سرگرمی نیست و باید گاهی اوقات این كار را انجام داد. پاكیزگی و نظافت خانه را تا حدی كه موجب سلامت و شادی شما می‌شود، انجام دهید؛ اما لازم نیست وقت زیادی را صرف این كار كرده و جسم خود را خیلی خسته كنید.  

برای این كار، برخی مواد شوینده طبیعی را جایگزین مواد سمی و خطرناك كنید؛ مثل محلول نمك و سركه، آب لیمو، برخی روغن‌های خاص، جوش شیرین و بسیاری مواد دیگر. 

 

برچسب ها: اوقات فراغت، سال نو، تعطیلات نوروزی، شادی و نشاط در نوروز، ایام خانه تکانی، انرژی مثبت، طبیعت و گردشگری تعداد بازديد: 4546 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز