Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:21

7
دی
تاثیر گل‌هـا بر كنترل استرس و خشم

تاثیر گل‌هـا بر كنترل استرس و خشم

پژوهشگران توصیه می‌كنند برای رفع تنش‌های ناشی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر زندگی، به تمرینات ورزشی و روش‌های خاص تنش‌زدایی رو بیاوریم.

ستاره حمیدی؛  دانشجوی كارشناسی ارشد روانشناسی

 

 

با توجه به اینكه دوری از استرس و عوامل استرس‌زا در دنیای كنونی اجتناب‌ناپذیر است، همه ما راه‌های مختلفی را برای كنترل خشم و استرس و رسیدن به آرامش امتحان می‌كنیم؛ مثل انجام تمرینات یوگا، حركات خاص، ریلكسیشن و... و حاضریم برای رسیدن به آرامش هر بهایی بپردازیم.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم كه پیشرفت‌های پرشتاب تكنولوژی و تغییرات سریع شیوه زندگی در كنار تمامی مزایایش صدمات بسیاری بر روح و پیكره آدمی وارد نموده است.

به عقیده روانشناسان، واكنش هر فرد به عوامل آسیب‌رسان و استرس‌زا متفاوت است. برخی به خوبی آن را كنترل می‌كنند و با صبوری ویژه‌ای با مسائل كنار می‌آیند و برخی واكنش‌های شدید تری نشان می‌دهند.

شدت این واكنش‌ها بستگی به میزان استرس و آسیب روحی واردشده دارد. گاهی تداوم و استمرار استرس‌های ریز و درشت سبب برون‌ریزی شدیدی می‌گردد. بسیار این جمله را می‌شنویم كه «دیگر كاسه صبرم لبریز شده است».

تفاوت‌های فردی انسان‌ها تاثیرات بسزایی در نحوه زندگی‌شان دارد. انواع كلاس‌های پرهزینه ریلكسیشن، یوگا و گاه انرژی‌درمانی و در برخی موارد هزینه‌های گزافی كه صرف بیماری‌های روحی می‌شود، مصرف داروهای آرامبخش و هزینه‌های سرسام‌آور مشاوره، روز به روز عرصه را بر آدمی تنگ‌تر می‌كند.

هر یك از متخصصان روشی را برای كنار آمدن با پیچیدگی‌های روزمره پیشنهاد كرده و عوامل بسیاری را در تغییر روحیه دخیل می‌دانند و برای بهبود روحیه راه‌های بسیار متفاوتی پیش پای مراجعین خود قرار می‌دهند.

پژوهشگران توصیه می‌كنند برای رفع تنش‌های ناشی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر زندگی، به تمرینات ورزشی و روش‌های خاص تنش‌زدایی رو بیاوریم.

بسیاری از متخصصان معتقدند بهترین روش كاهش استرس رو آوردن به طبیعت است و یکی از عناصر طبیعت که تاثیر چشمگیری در روحیه آدمی می‌گذارد، گل‌ها هستند.

گل‌ها تاثیراتی فراتر از آنچه تصور می‌شود بر شادی و رضایتمندی از زندگی و روابط اجتماعی دارند. تحقیقات نشان داده است، گل‌ها حالات روحی را متعادل، سالم و طبیعی می‌كنند و اثری فوری روی شادمانی دارند.

دریافت گل در تمامی افراد و در هر سنی، بدون هیچ محدودیتی، احساس شادی فوق العاده و سپاسگزاری ایجاد می‌كند. گل‌ها اثرات بلندمدت و مثبتی بر روی حالات روحی دارند.

بررسی‌ها نشان داده است، استرس، اضطراب و عصبانیت بعد از دریافت گل كاهش می‌یابد و فرد احساس لذت و رضایتمندی از زندگی می‌كند. گل‌ها همچنین موجب عمیق‌تر شدن و بهبود روابط اجتماعی روابط با خانواده و دوستان و احساس شادی می‌شوند.

دركنار تاثیر بی‌نظیر گل‌ها و طبیعت، رنگ‌ها نیز در زندگی نقش تعیین‌كننده‌ای دارند. رنگ‌های موجود در طبیعت حتی روی عملكرد فیزیولوژیكی و طبیعی بدن تاثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل در یك محیط سرسبز حس متفاوتی نسبت به یك دشت گل و یا كوه‌های پوشیده از برف داریم.

رنگ گل‌ها نیز احساسات و حالات متفاوتی ایجاد می‌كنند؛ به عنوان مثال، رنگ سرخ نمادی از خطر و هیجان است و ضربان قلب را بالا می‌برد.

در مقابل، رنگ آبی موجب آهسته‌تر شدن ضربان قلب و ایجاد حس آرامش می‌شود. به كاربردن رنگ‌ها در محیط زندگی و طبیعت اطراف می‌تواند راه موثری برای كسب لذت بیشتر در موقعیت‌های گوناگون باشد. مسلماً در تمامی مشاغل استرس‌های روزانه وجود دارد.

قرار دادن یك شاخه گل بر روی میز كار تاثیر قابل ملاحظه‌ای در روحیه و نحوه برخورد با همكاران خواهد گذاشت. حتی در منزل وجود یك شاخه گل حس متفاوتی در اعضای خانواده به وجود می‌آورد.

با تمامی این تفاسیر، شاید بهتر باشد نگاهی به طبیعت و رنگ‌های آن انداخته و برای بالا بردن روحیه از آن بهره بریم. وقتی طبیعت می‌تواند به زندگی نظم و آرامش دهد، پس چه بهتر زمان بیشتری را با هم در طبیعت بگذرانیم.

 

برچسب ها: شادی، استرس، اجتناب از استرس، عوامل استرس‌زا، امتحان آرامش، راه های شاد زیستن، پیشگیری از استرس تعداد بازديد: 900 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز