Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:23

31
اردیبهشت
میزهای کار ایستاده بهتر از میزهای معمولی

میزهای کار ایستاده بهتر از میزهای معمولی

ایستادن در مقایسه با نشستن، کالری بیشتری را می سوزاند. نشستن طولانی مدت موجب چاقی و بیماری های متابولیسم می شود. مطالعات نشان می دهد حتی یک تغییر کوچک در میز و صندلی دانش آموزان به مراتب وضعیت شاخص توده بدن آنها را تغییراتی داده و در نهایت، موجب بهبود وضع

مترجم: نادیا زکالوند

نشستن طولانی مدت برای سلامتی بسیار مضر است. اما افرادی که در سازمان ها و یا اداره ای زندگی می کنند، ساعت ها مجبور هستند در یک محیط نشسته و چاره ای غیر از این ندارند.

بنابر تحقیقات مشخص شده که در یک هفته کاری، افراد معمولا روزانه به طور میانگین 5 ساعت و 40 دقیقه در روز می نشینند و هر شب، تقریبا 7 ساعت می خوابند.

همچنین این بررسی ها نشان می دهد کسانی که در محل کارشان زمان بیشتری به حالت نشسته هستند، در بیرون از محل کار نیز بیشتر به حالت نشسته قرار می گیرند و هرچه فردی بیشتر وقت خود را به صورت نشسته سپری کند، عملکرد ذهنی اش بیشتر کاهش می یابد.

متخصصان سلامتی به دلیل مضرات طولانی نشستن، از کارمندان می خواهند که هرازگاهی از جای خود بلند شده و راه بروند.

اما از آنجایی که این کار چندان ساده و امکان پذیر نیست، پس استفاده از میزهای کار ایستاده، راه حل خوبی می باشد. میزهای ایستاده به میزهایی گفته می شود که ارتفاع آن قابل تنظیم بوده و در حالت نشسته و ایستاده می توان به راحتی روی آن نوشت، خواند و یا از کامپیوتر استفاده کرد.

استفاده از این گونه از میزهای کار باعث کاهش نشستن های طولانی مدت شده و در نتیجه، سلامتی بدن کمتر به خطر می افتد. در ادامه این مقاله به برخی از فواید این نوع میزها اشاره شده است.

پیشگیری از چاقی

ایستادن در مقایسه با نشستن، کالری بیشتری را می سوزاند. نشستن طولانی مدت موجب چاقی و بیماری های متابولیسم می شود.

مطالعات نشان می دهد حتی یک تغییر کوچک در میز و صندلی دانش آموزان به مراتب وضعیت شاخص توده بدن آنها را تغییراتی داده و در نهایت، موجب بهبود وضعیت سلامتی آنها می شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

عدم فعالیت های فیزیکی، فرد را در خطر ابتلا به انواع سرطان های متفاوت قرار می دهد.

در واقع ساعت های نشستن، میزان پروتئین واکنش سی- C-reactive – را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را بالا می برد.

ایستادن به نوعی باعث تحرک بیشتر بدن می شود؛ در نتیجه احتمال ابتلا به انواع بیماری ها مثل بیماری های قلبی و یا دیابت را به مراتب کمتر می کند.

بنابراین، استفاده از میزهای ایستاده می تواند به طور غیر مستقیم شانس طولانی تر شدن زندگی در افراد را بالا ببرد.

تنظیم سطح خون

همانطور که گفته شد، نشستن طولانی مدت منجر به افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

بدین ترتیب، با به کارگیری میزهای کار ایستاده، می توانید قند خون را سریع تر به انرژی تبدیل کنید. بنابراین با استفاده از این روش، از افزایش ناگهانی سطح خون جلوگیری کرده و در نتیجه سلامت بدن به خطر نمی افتد.

مقابله با درد

نشستن طولانی مدت باعث ایجاد درد در کمر و پشت می شود. بنابراین، استفاده از میزهای ایستاده می تواند به بهبود و کاهش این گونه از دردها کمک کند.

همچنین اگر بایستید و کامپیوتر رو کمی بالاتر از  سطح مقابل خود قرار دهید، حین کار کردن خم نشده و قوز نمی کنید. در نتیجه، از ابتلا به آسیب به اسکلت و ماهیچه های خود، می توانید جلوگیری نمایید.

کارآیی بیشتر

تحقیقات علمی نشان می دهد که ایستادن در مقایسه با نشستن، به مراتب بهره وری و کارآیی را افزایش می دهد.

طبق مطالعات انجام گرفته در یک بازه زمانی شش ماهه روی یکسری از کارمندان، نتایج نشان می دهد افرادی که از این گونه از میزهای قابل تنظیم استفاده می کنند، نسبت به کسانی که در این دوره زمانی نشسته کار می کردند، تا 45 درصد از کارآیی بیشتری برخوردار شدند.

چند نکته دیگر در خصوص استفاده از میزهای کار ایستاده

* حالت کاری خود را یک دفعه تغییر ندهید. مثلا اگر از نشستن طولانی مدت یک دفعه به ایستادن طولانی مدت تغییر حالت دهید، ممکن است این تغییر وضعیت ناگهانی باعث ایجاد پادرد و یا کمردرد شود. بنابراین، به تدریج مدت زمان نشستن خود را کاهش دهید.

*همانطور که نشستن طولانی مدت برای سلامتی بدن مناسب نیست، ایستادن زیاد هم به بدن آسیب می رساند. بنابراین به طور متناوب، تغییر وضعیت بدهید.

* موقعی که از حالت ایستاده میز خود استفاده می کنید، حتما باید صفحه نمایش کامپیوتر را به اندازه قد خود تنظیم کنید. این کار باعث می شود تا دچار چشم درد نشده و حین کار قوز نکنید.

* برای مقابله با خستگی ایجاد شده در اثر ایستادن، مدام ماهیچه های پاهای خود را حرکت دهید. این کار گردش خون را در پاهایتان بهتر کرده و از خستگی و کوفتگی آنها ممانعت می کند.

* در حالت ایستاده، مکان موس و صفحه کیبورد کامپیوتر را طوری تنظیم کنید تا موچ دست هایتان خم نشده و در وضعیت مناسبی باشند.

*اگر ایستادن موجب حواس پرتی می شود، لحظاتی که به تمرکز بیشتری نیاز دارید، نشسته کار کنید.

* موقع ایستادن حتما از کفش های راحت و مناسب استفاده کنید.

* اگر از لحاظ سلامتی هیچ گونه محدودیتی ندارید، می توانید از میزهای کاری که به صورت تردمیل هستند استفاده کرده و حین کار روی تردمیل راه هم بروید.  

* حتی هنگام ایستاده کار کردن، هرازگاهی به خودتان استراحت داده و حرکت کرده و بدن تان را کش و قوس دهید. این کار احساس راحتی به بدن و حتی ذهن تان می دهد و چشم هایتان هم کمی استراحت می کند.

 

برچسب ها: کالری، قند خون، پیشگیری از چاقی، میز کار ایستاده تعداد بازديد: 1732 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز