Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:35

27
تیر
تاثیرات تلفن همراه بر باروری مردان و زنان

تاثیرات تلفن همراه بر باروری مردان و زنان

اسپرم دارای سه پارامتر است: تعداد، حرکت و شکل طبیعی. مهمترین پارامتر، حرکت اسپرم است. تشعشعات تلفن همراه بیشترین اثر سوء را بر روی حرکت اسپرم دارند.

دکتر محمد‌رضا صفری نژاد؛ جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری - استاد دانشگاه

 

با گسترش روز افزون استفاده از تلفن همراه سئوال در مورد اثرات زیانبار آن بر سلامتی انسان‌ها روز بروز زیادتر می شود. در مورد اثرات زیانبار تلفن همراه دو موضوع بیشتر مطرح است، سرطانزا بودن و آسیب به باروری.

در علم پزشکی همیشه یک تعداد مواردی مطرح می شوند که اکثرا نیز از مبادی غیر پزشکی هستند، اینکه تلفن همراه دارای اثرات زیانبار بر روی باروری مرد یا زن هست یا نه، باید به مدارک معتبر استناد کرد.

در این نوشته سعی می شود که اثرات تلفن همراه بر روی باروری مردان و زنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

در سپتامبر 2008 در دانشگاه کلیولند مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می داد که در مردانیکه تلفن همراه، دائم به کمر متصل است، قدرت باروری با گذشت زمان آسیب می بیند.

این مردان یا تلفن موبایل را جیب شلوار حمل می کنند یا اینکه آنرا به کمر بند شلوار متصل می کنند. در این بررسی ذکر شده است که امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه سبب آسیب به تولید اسپرم می شود.

اسپرم دارای سه پارامتر است: تعداد، حرکت و شکل طبیعی. مهمترین پارامتر، حرکت اسپرم است. تشعشعات تلفن همراه بیشترین اثر سوء را بر روی حرکت اسپرم دارند.

به همین ترتیب خانم‌ها معمولا تلفن همراه خود را در کیف دستی که به دوش آویزان می شود قرار می‌دهند و معمولا این کیف دستی تا لگن پایین آمده و امواج الکترومغناطیسی تخمدان‌های خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این امواج، سلول‌های در حال تکثیر و تکامل را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اسپرم در مردان و تخمک در زنان از تکثیر و تکامل سلولهای زایای موجود در بیضه‌ها و تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند و امواج الکترومغناطیسی و هر نوع اشعه ایکس و تعدادی دیگری از امواج، به این سلول‌های در حال تکثیر آسیب می‌زنند.

تشعشعات تلفن همراه

نوع تشعشع تلفن همراه از نوع الکترومغناطیس می باشد. علت آن این است که تلفن همراه برای عملکرد خود از امواج فرکانس رادیوئی استفاده می‌کند.

هر قدر میزان تشعشع تلفن همراه زیاد باشد اثرات مضر آن نیز بیشتر است. برای اندازه گیری میزان تشعشع در تلفن همراه از واحدی بنام SAR استفاده می شود که مخفف کلمات "Specific Absorption Rate" می باشد که معنی آن "میزان جذب اختصاصی" است.

میزان جذب اختصاصی عبارت از میزان انرژی فرکانس رادیوئی است که هنگام استفاده از تلفن همراه جذب بدن می شود. هر قدر این عدد کمتر باشد، تلفن همراه سالم تر است.

در آمریکا یک حدی برای آن تعریف شده است که برای تمامی تلفن‌های همراه که ساخته می شوند و یا فروخته می شوند باید آنرا رعایت کنند، این میزان 1.6 وات به ازای هر کیلوگرم است، ولی باید توجه داشت که میزان تشعشع دریافتی به مقدار زیادی بستگی به نحوه استفاده از آن دارد.

مثلا اگر آنتن دهی ضعیف باشد، گوشی تلفن همراه مجبور است برای برقرار کردن ارتباط مقادیر زیادی امواج رادیوئی ارسال کند و میزان تشعشع بالا می رود، بنابراین در مکان‌هائیکه آنتن دهی ضعیف است نباید از تلفن همراه زیاد استفاده کرد.

گوشی‌هائی که کمترین میزان تشعشع را دارند به ترتیب عبارتند از: کاسیو، پانتک، سانیو و سامسونگ.

گوشی‌هائی که بیشترین میزان تشعشع را دارند عبارتند از: موتورولا و بلاک بری.

آیفون بین کمترین و بیشترین قرار دارد.  

 

برچسب ها: قدرت باروری، میل جنسی، تشعشعات تلفن همراه، تاثیر تلفن همراه بر باروری، اثرات زیانبار تلفن، موبایل و ناباروری، موبایل و باروری، تلفن همراه و ناباروری، تلفن همراه و باروری، اثر موبایل بر اسپرم تعداد بازديد: 906 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز