Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 2 مهر 1397 - 16:52

14
اسفند
پرسش و پاسخ های سلامت

پرسش و پاسخ های سلامت

در این مقاله به چند پرسش رایج در مورد ابتلا به میگرن، حساسیت‌ها، خواب کم یا خواب منقطع، ویتامین‌ها، دریافت ویتامین D از پشت شیشه پنجره و پرواززدگی پاسخ داده شده است.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

چرا برخی از افراد به میگرن مبتلا می شوند؟

متاسفانه هنوز علت دقیق سردردهای میگرنی کاملا معلوم نیست.

این سردردهای شدید معمولا در یک طرف سر صورت می گیرد و گاهی اوقات با تهوع و یا دیدن خطوط زیگزاگ و حساسیت شدید به نور و صدا، همراه می شود و نشان می دهد که به احتمال زیاد باید ناشی از فعالیت ناهنجار مغزی باشد.

اما محققان هنوز نمی دانند چه نوع فعالیت و یا فعالیت های ناهنجار مغزی موجب این مشکل می شود.

نوسانات هورمونی به ویژه در مقدار استروژن می تواند سردردهای میگرنی را تحریک کند.

بنابراین برخی از زنان هنگام قاعدگی، بارداری یا یائسگی دچار سردردهای میگرنی می شوند.

برخی از غذاها و یا افزودنی ها نیز می توانند میگرن ایجاد کنند و افرادی که رژیم می گیرند و برخی از وعده های غذایی روز را حذف کرده و یا بیش از حد کافئین مصرف می کنند، ممکن است دچار میگرن شوند.

یک نوع میگرن ارثی نادر به نام میگرن همی پلژیک فامیلیال وجود دارد که به وسیله چهار نوع جهش ژنتیکی ایجاد می شود.

انواع رایج تر این نوع میگرن، با ژن های مختلف بسیاری در ارتباط است که روی نوسانات مغزی اثر می گذارد.

در حال حاضر ساده ترین پاسخ به این پرسش که چرا برخی از افراد به میگرن مبتلا می شوند، در پیشینه خانوادگی آنها نهفته است. 90 درصد افراد مبتلا، ژن آن را از خانواده به ارث برده اند.

کدام یک برای حال روحی تان بدتر است، خواب کم یا خواب منقطع؟

خواب منقطع بدتر است. تحقیقات نشان داده است که محرومیت از خواب موجب بداخلاقی و ضعف در افراد می شود و بی‌خوابی با افسردگی ارتباط مستقیم دارد.

در یک آزمایش، داوطلبان در آزمایشگاه می خوابیدند و هر روز وضعیت روحی شان را گزارش می کردند. برخی از افراد دیرتر از معمول به رختخواب می رفتند و برخی دیگر در طول شب چندبار بیدار شده و دوباره می خوابیدند.

زمان خواب هر دو گروه برابر بود، اما آن گروه از افراد که خواب منقطع داشتند، از نظر روحی در وضعیت چندان مناسبی نبودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که در اینجا مقصر واقعی فقدان خواب با امواج آهسته که عمیق ترین نوع خواب است، می باشد.

اما معمولا منقطع شدن خواب ها ممکن است ناشی از گریه نوزاد در شب یا خروپف همسر باشد. این صداها وارد چرخه خواب فرد می شوند و نظم الگوی خواب عادی او را به هم می ریزند.

اما اگر بیدار شدن تان به دلیل صداهای خاصی نباشد و عادت داشته باشید که شب ها مرتب از خواب بیدار شوید، احتمالا در پایان هر چرخه از خواب این وضعیت رخ می دهد و به همین دلیل همان اثر مضر روی خواب با امواج آهسته روی شما نخواهد داشت و کمتر وضعیت روحی تان تحت تاثیر قرار می گیرد.

از طرفی باید گفت که خواب کم اما مستمر به مراتب کمتر از خواب منقطع روی حال روحی تان اثر منفی می گذارد.

بدون کدام ویتامین می توان تا مدت زیادی دوام آورد؟

ویتامین E. بزرگسالان روزانه فقط 15 میلی گرم به این ویتامین نیاز دارند که با مصرف 3 قاشق غذاخوری تخمه گل آفتابگردان و یا روغن کانولا می توان این مقدار ویتامین را به بدن رساند.

البته خوراکی های بسیار دیگری وجود دارد که آنها نیز حاوی این نوع ویتامین هستند. افرادی که به کمبود ویتامین E دچار هستند، معمولا از اختلال های دیگری مانند فیبروز سیستیک، که باعث عدم جذب این ویتامین می شوند، رنج می برند.

ویتامینE نوعی آنتی اکسیدان است که از اعصاب و شبکیه چشم در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند. اما حتی افرادی که به دلیل اختلال های ژنتیکی، فاقد ویتامین E هستند و بدن شان این ویتامین را جذب نمی کند، حداقل 4 سال طول می کشد تا مشخص شود که بدن آنها فاقد این ویتامین است.

نبود ویتامین E در بدن موجب نابینایی و ضعف در ماهیچه ها می شود اما مهلک و مرگبار نیست.

آیا می توان از پشت شیشه پنجره، ویتامین D از خورشید دریافت کرد؟

خیر. شیشه های پنجره های معمولی تنها نورهای با طول موج بلندتر از 330 نانومتر را عبور می دهند.

اما بدن ما برای سنتز ویتامین D، به طول موج های فرابنفش B که بین 270 و 300 نانومتر است، نیاز دارد.

شما می توانید فقط از پشت شیشه بدن تان را برنزه کنید اما برای دریافت ویتامین D باید زیر مستقیم نور خورشید باشید.

از طرفی حداقل 50 درصد نور فرانبفش A از شیشه عبور می کند و موجب پیری پوست می شود.

نور مستقیم خورشید هم، احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

بنابر نظر محققان بهتر است با مصرف خوراکی های حاوی ویتامین D و یا مکمل ها، نیاز بدن تان به این ویتامین را برطرف کنید.

چرا برخی از افراد دچار حساسیت می شوند؟

حساسیت ها از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن ناشی می شوند. شواهد علمی نشان می دهد که معمولا حساسیت ها ریشه ارثی دارند اما بسیاری از تحقیقات نشان داده است که محیط های بسیار تمیز هم می توانند موجب حساسیت شوند.

افرادی که در خانواده های پرجمعیت زندگی می کنند، در معرض باکتری های بیشتری هستند و کمتر احتمال دارد به حساسیت مبتلا شوند.

از طرفی اگر شما به طور مثال در کودکی، به کرم های پوست حاوی روغن بادام زمینی حساسیت نشان می دادید، ممکن است در بزرگسالی به بادام زمینی حساسیت نشان دهید و همچنین حساسیت به سویای موجود در شیر خشک تان وقتی نوزاد بودید، می تواند در بزرگسالی شما را به بادام زمینی حساس کند و علت این امر در پروتئین هایی نهفته است که شکل های مولکولی مشابه ای دارند.

چگونه می توان از پرواززدگی پیشگیری کرد؟

پرواززدگی، حالتی است که در آن تنظیم خواب فرد پس از پروازی طولانی و به علت اختلاف ساعت مبدا با مقصد پرواز به هم می ریزد.

در پرواززدگی، عوارضی مانند مشکل عدم تمرکز کافی، مشکلات عصبی و همچنین مشکلاتی در معده فرد بروز می کند.

مهم‌ ترین دلیل پرواززدگی برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن است. در مسافرت به ‌ویژه سفرهای طولانی ترشح هورمون ملاتونین که مسئولیت ساعت زیستی انسان را برعهده دارد، کاهش یافته و موجب اختلال ساعت خواب و بیداری فرد می ‌شود.

فشار هوای داخل هواپیما، نوع تغذیه، استرس پیش از سفر، نداشتن تحرک کافی از دیگر عوامل بروز پرواززدگی به شمار می‌ روند. برای پیشگیری از پرواز زدگی می توانید ترفندهای زیر را به کار برید:

انتخاب مناسب سفر

اگر شما معمولا تا دیروقت بیدار می مانید، نشان می دهد که ساعت بدن تان، آهسته تر از معمول کار می کند.

افرادی که چنین وضعیتی دارند، هنگام سفرهای خارجی به غرب، راحت از سفر به شرق هستند.

آماده سازی خود

اگر می توانید قبل از پرواز، الگوهای خواب خود را تغییر دهید.

مثلا اگر به شرق پرواز می کنید، یک هفته قبل از خواب، چند ساعت زودتر به رختخواب بروید تا بدین ترتیب تفاوت ساعت مقصد را کمتر احساس کنید.

تغییر زمان

به محض اینکه سوار هواپیما شدید، زمان ساعت تان را مطابق مقصدتان تغییر دهید.

بدین ترتیب مانند زمان مقصد، غذا خورده و می خوابید و بدن تان با شرایط مقصد، سازگار می شود.

نوشیدن مایعات

مراقب باشید، بدن تان به کم آبی دچار نشود. بنابراین تا جایی که لازم است، آب بنوشید و البته لب به کافئین نزنید.

هوای داخل هواپیما خشک تر از زمین است، بنابراین احتمال دارد، بیش از حد معمول مجبور به نوشیدن آب شوید.

نورخورشید

نور روز به شما کمک می کند، بهتر با شرایط جدید سازگار شوید. بنابراین به محض رسیدن به مقصد، به پیاده روی بروید و اگر هم شب هنگام است، از لپ تاپ و تلفن همراه استفاده نکنید.

زیرا نور متصاعد از آنها بدن تان را گیج می کند.

کپسول های زمان

قرص های ملاتونین به افرادی که در مسیرهای طولانی در پرواز هستند، بسیار کمک می کند.

این قرص ها را چند ساعت مانده به خواب مصرف کنید.

منبع:

مجله BBC Focus

 

برچسب ها: سلامتی، میگرن، حساسیت، ویتامین، خواب کم، ویتامین D، خواب منقطع، پرواززدگی تعداد بازديد: 244 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز