Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:50

19
اردیبهشت
بیماری های شایع فصل بهار

بیماری های شایع فصل بهار

علاوه بر بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که در فصل بهار عود می‌کنند. به‌عنوان‌ مثال فاویسم. فاویسم‌‌ همان بیماری حساسیت به باقلا است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات افرادی که دچار آلرژی یا همان حساسیت فصلی هستند، این است که علائم هر نوع بیماری را به آلرژی نسبت می‌دهند، درحالی‌که در فصل بهار علاوه بر این حساسیت‌ها زمینه بروز بیماری‌های ویروسی هم فراهم می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آبله‌مرغان است.

علاوه بر بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های دیگری هم وجود دارند که در فصل بهار عود می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال فاویسم و باقالی دو واژه‌ای است که همیشه کنار هم می‌آید. فاویسم‌‌ همان بیماری حساسیت به باقلاست.

در این مقاله باهم بیماری‌های شایع فصل بهار را مرور می‌کنیم

1- آبله‌مرغان

ویروس آبله‌مرغان در همه فصول سال وجود دارد، اما در فصل بهار که بیماری‌های تنفسی بیشتر می‌شود، شرایط برای انتقال سریع‌تر آن افزایش می‌یابد.

بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تب و سردرد ازجمله علائم بیماری آبله‌مرغان است که یک روز بعد از ورود ویروس به بدن بروز می‌کنند و بعد از چند روز هم علائم پوستی به‌صورت جوش‌های کوچک قرمزرنگ و خارش‌دار ظاهر می‌شود که بیشتر روی شکم، صورت، دست‌ها هستند.

البته مدتی طول می‌کشد تا ویروس سیر طبیعی‌اش را در بدن طی کند و از بین برود به همین دلیل در بیشتر موارد نیاز به درمان خاص ضدویروسی نیست و فقط برای پایین آمدن تب و کاهش خارش‌ها مسکن و پماد تجویز می‌شود و بیماری هم بعد از یک هفته تا 10 روز درمان خواهد شد.

همچنین خوشبختانه فرد برای همیشه در برابر این بیماری ایمن خواهد شد.

البته بعضی از بیماران به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند چراکه آبله‌مرغان مثل بیماری‌های ویروسی دیگری مانند سرخک و سرخجه می‌تواند باعث عوارض شدید شود.

به‌عنوان‌مثال اگر سیستم ایمنی فردی ضعیف باشد یا در بعضی موارد خاص ویروس به بافت مغز یا غشای اطراف آن نفوذ پیدا کند، سلامت او را بشدت تهدید می‌شود.

بد نیست بدانید پیشگیری خاصی هم برای بیماری نیست و درصورتی‌که با فرد بیمار در تماس باشید احتمالاً خودتان هم مبتلا خواهید شد.

2- تب یونجه

بوی بهار همیشه هم خوب نیست، بوی علف تازه اصلاح‌شده، بوی گرده گل‌ها و بوی درختان و گیاهان که در بهار همه‌جا سرحالتان می‌کند، ممکن است بعضی‌اوقات هم مشکل‌ساز شود.

تب یونجه، واکنش حساسیتی شدید به این مواد حساسیت‌زاست که در هوا وجود دارد. وارد شدن این مواد به چشم‌ها، بینی، سینوس‌ها، گلو و مسیر تنفسی باعث آلرژی شدید تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

بسیاری از آلرژی‌های فصلی در بهار، تنها با خارش گلو، اشک‌ریزی و آبریزش بینی و گاهی خستگی و خواب‌آلودگی خود را نشان می‌دهند، اما تب یونجه، وقتی است که این حساسیت‌ها شدیدتر و زیادتر شود، در این صورت گرفتگی بینی، خارش در سقف دهان، خس‌خس سینه، حملات آسم، عفونت ریه ناشی از انباشت این مواد حساسیت‌زا و باکتری‌های همراه آن‌ها در مسیر هوایی بسته‌شده ممکن است عوارض شدیدی را به دنبال داشته باشد.

تب یونجه بیشتر در بهار و تابستان شیوع دارد و گرده گل‌ها و درختان به خاطر ریزتر بودن و ورودشان به عمقی‌ترین قسمت‌های تنفسی، دلیل اصلی ایجاد این بیماری هستند؛ اگرچه قارچ‌ها، گردوغبار، حیوانات خانگی و دود سیگار هم بر این بیماری تأثیر دارند.

اجتناب از مواجهه با مواد آلرژی‌زا، اصلی‌ترین روش مقاله با تب یونجه است، اما در صورت ایجاد بیماری، فرد حتماً باید در بیمارستان با انواع داروهای آنتی‌هیستامینی، کورتونی و بقیه داروهای ضد حساسیت درمان شود.

3- تب مالت

تب مالت یا بروسلوز از معروف‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. این بیماری عفونی همان‌قدر که در دام‌ها ایجاد خطر می‌کند، در انسان‌ها هم می‌تواند با تحت تأثیر قرار دادن اعضای خون‌ساز بدن مانند مغز استخوان، گره‌های لنفاوی و کبد و طحال باعث ایجاد بیماری شود.

در فصل بهار به خاطر بارندگی فراوان، محیط مرطوب زندگی دام ا و آلودگی آن‌ها امکان انتقال این بیماری به شیر دام‌ها وجود دارد و افرادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با این محصولات سر و کار دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

تب و لرز متناوب، خستگی، سردرد، تورم غدد لنفاوی، کمردرد، درد عضلانی، افسردگی و کاهش وزن از علائم اولیه این بیماری هستند که به‌تدریج با عدم درمان و گسترش عفونت به ارگان‌های حیاتی، باعث مرگ فرد می‌شوند.

در صورت شک به بیماری تب مالت حتماً باید فرد در بیمارستان بستری شود و با آنتی‌بیوتیک و داروهای کورتونی تحت درمان قرار بگیرد.

مصرف نکردن محصولات آلوده و غیرپاستوریزه، استفاده از دستکش و وسایل ایمنی هنگام تماس با حیوانات از اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری کشنده است.

4- فاویسم

ˈبیماری فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز ایجاد می‌شود. این بیماری وابسته به جنس بوده و بیشتر در مردان دیده می‌شود.ˈ

ارثی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. افراد مبتلابه فاویسم زمانی که در معرض باقلا قرارمی گیرند و یا آن را مصرف می‌کنند دچار کم‌خونی حاد همولیتیک می‌شوند.

کم‌خونی همولیتیک حاد به نقص گلبول‌های ‏قرمز خون که اکسیژن را در بدن جابه‌جا می‌کند، گفته می‌شود.

وقتی این گلبول‌ها دچار نقصان شوند، بدن نمی‌تواند آن‌ها ‏را به‌سرعت جایگزین کند و فرد نمی‌تواند اکسیژن موردنیاز خود را به ‏دست آورد.

‏ فاویسم شایع‌ترین بیماری در بین مردم ‏مدیترانه و آفریقای شمالی است.

افرادی که این بیماری رادارند، فاقد آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز (‏G6PD‏) هستند. ‏کمبود این آنزیم شایع‌ترین نوع نقص آنزیم در دنیا است و بر اساس آمارهای جهانی بیش از 400 ‏میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند.

‏علائم بیماری فاویسم در افراد مبتلا بر اساس شدت و ضعف بیماری متنوع ‏است. علائم خفیف بیماری شامل خستگی، سردرد، تب، تهوع، معده درد ‏و استفراغ است.

هر یک از علائم فاویسم شامل ادرار تیره نارنجی‌رنگ ‏‏(که وجود هموگلوبین را در ادرار نشان می‌دهد)، زردی (پوست زردرنگ)، و احساس خستگی و کوفتگی مربوط به مدت‌زمان طولانی بیماری ‏است.

اگر فاویسم درمان نشود، شخص به کما رفته، بی‌هوش می‌شود. و ‏به تزریق خون نیاز پیدا می‌کند.

در نوزادان و بچه‌های کوچک، ‏موارد بسیار شدید فاویسم می‌تواند کشنده باشد. ‏ میزان قرار گرفتن در معرض باقلا موجب بروز بیماری می‌شود که به‌شدت ‏شرایط فردی و محیطی بستگی دارد.

هشدار: وقتی هر یک از علائم فوق در کودک شما 5 تا 24 ساعت بعد از مصرف باقلای مازندرانی به شکل (خام یا پخته) مشاهده شد باید سریعاً کودک خود را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

توصیه‌هایی جهت کاهش بیماری‌های فصل بهار

- فعالیت‌های بیرونی را درزمانی که گرده‌افشانی زیاد است، محدود کنید.

- پنجره‌های خانه یا ماشین خود را بسته نگهدارید تا از ورود گرده‌ها جلوگیری شود.

- برای فیلتر کردن هوای بیرون که به خانه شما وارد می‌شود، ‌تهویه هوا نصب کنید.

از زدن چمن‌ها و جمع‌کردن برگ‌ها به دلیل پخش شدن گرده‌ها پرهیز کنید.

- لباس‌های خود را در خارج از خانه آویزان نکنید.

لباس‌های کودکان را دائم بشویید و آن‌ها را در فضای خانه خشک‌کنید. بیرون ماندن لباس باعث چسبیدن ریز گردها و گرده‌های گل و گیاه به آن می‌شود.

- به کودک آموزش دهید بینی خود را روزی چند بار با آب معمولی بشوید تا گرده‌ها از داخل آن خارج شود.

از بردن او به مناطقی که گیاهان متنوعی به‌خصوص از تیره کاج و گیاهان سوزنی دارد خودداری کنید.

برای کودک ماسک تهیه کنید تا هنگام خروج از منزل آن را روی بینی و دهان خود قرار دهید.

 حتماً با متخصص آلرژی درباره حساسیت کودکتان در فصل بهار مشورت کنید. تنفس دهانی کودک در درازمدت عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

 

برچسب ها: آبله مرغان، فاویسم، تب مالت، تب یونجه، بیماری های شایع بهار، پیشگیری از بیماری ها در بهار، بیماری های شایع فصل بهار تعداد بازديد: 626 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز