Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 13:50

26
مرداد
۷ ماده غذایی برای کاهش درد مفاصل

۷ ماده غذایی برای کاهش درد مفاصل

مصرف برخی مواد غذایی خاص به طور کامل درد مفاصل را از بین نمی‌برد، اما انتخاب‌های غذایی درست می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی در مفاصل کمک کرده و از بروز التهاب پیشگیری کنند.

 زمانی که موضوع درد مفاصل مطرح می‌شود، شرایط و موقعیت‌های مختلفی در ذهن انسان نقش می‌بندند. استئوآرتریت یا آرتروز که شایع‌ترین شکل آرتریت است، آرتریت روماتوئید، بورسیت، نقرس، فشار بیش از حد، رگ به رگ شدن، یا آسیب دیدگی‌ها مرتبط با استفاده بیش از حد یا ورزش از جمله دلایل شایع احساس درد در مفاصل هستند. زانو درد به همراه شانه و ران درد از شایع‌ترین موارد درد مفاصل هستند.

مصرف برخی مواد غذایی خاص به طور کامل درد مفاصل را از بین نمی‌برد، اما انتخاب‌های غذایی درست می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی در مفاصل کمک کرده و از بروز التهاب پیشگیری کنند که می‌تواند نقش چشمگیری در بهبود کیفیت زندگی و توانایی شرکت در فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید، داشته باشد.

۷ ماده غذایی برای کاهش درد مفاصل


سبزیجات برگدار تیره

سبزیجات برگدار مانند برگ‌های کولارد، برگ‌های خردل، کیل، اسفناج، برگ چغندر سوئیسی و برگ‌های شلغم حاوی فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین C، و آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که در برابر التهاب از بدن محافظت می‌کنند.

به جز اسفناج، بهتر است بیشتر این سبزیجات برگدار تیره به صورت بخار پز یا تفت داده شده مصرف شوند. سرو آن‌ها به همراه مقداری روغن زیتون می‌تواند بر قدرت ضد التهابشان اضافه کند. همچنین، شما می‌توانید از این سبزیجات در دستورالعمل آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها استفاده کنید.
ماهی و غذا‌های دریایی

اسید‌های چرب امگا-۳ موجود در ماهی و غذا‌های دریایی به واسطه توانایی‌های ضد التهاب خود شناخته شده هستند. از جمله بهترین منابع برای این مواد مغذی می‌توان به ماهی‌های سالمون، تن، ساردین، هرینگ، قزل آلا، و صدف سیاه اشاره کرد. مصرف دو تا سه وعده از این مواد غذایی در هفته توصیه شده است.
سیر

سیر از خواص ضد التهاب برخوردار است. در مطالعات با حضور سوژه‌های حیوانی و تست‌های آزمایشگاهی، سیر به واسطه خاموش کردن مسیر‌هایی که به التهاب منجر می‌شوند، عملکردی مشابه با داروی ایبوپروفن را نشان داده است. پژوهشگران از این نکته آگاه هستند که حداقل چهار ماده حاوی گوگرد در سیر وجود دارند که در عملکرد ضد التهاب این ماده غذایی نقش دارند.

اگر قصد دارید از بیشترین فواید سلامت سیر برخوردار شوید، آن را به صورت خام و خرد شده مصرف کنید، زیرا برش زدن، خرد کردن یا له کردن سیر موجب آزاد شدن هرچه بیشتر خواص شفابخشی آن می‌شود. این اقدامات موجب ترکیب شدن آلین و آلیناز موجود در سیر شده که به تشکیل آلیسین منتج می‌شود. تشکیل آلیسین به زمان نیاز دارد و بهتر است سیر خام خرد شده را حداقل ۱۰ دقیقه به حال خود رها کنید و سپس از آن استفاده کنید.
زنجبیل

زنجبیل یک داروی طبیعی برای سرماخوردگی، ناراحتی معده و فشار خون بالا است و همچنین از خواص ضد التهاب قوی سود می‌برد. مطالعات متعددی قدرت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی زنجبیل را نشان داده اند که ماده فعال جینجرول موجود در این ماده غذایی نقشی مهم در این زمینه ایفا می‌کند. یکی دیگر از ترکیبات ضد التهاب موجود در زنجبیل زینجرون است که به واسطه سرکوب فعالیت و تولید برخی عوامل خاص در بدن توانایی کاهش التهاب را دارد.

زنجبیل به صورت تازه، پودر و چای در دسترس است. زنجبیل تازه می‌تواند بیشترین فواید را در اختیار شما قرار دهد. شما می‌توانید زنجبیل رنده شده را به سالاد‌ها یا غذا‌های سرخ کردنی اضافه کنید یا پودر زنجبیل را در اسموتی ها، سوپ‌ها و غذا‌های پختنی استفاده کنید. چای زنجبیل نیز به دو صورت گرم و سرد سرو می‌شود.

توجه: از آنجایی که زنجبیل می‌تواند موجب رقیق شدن خون شود، هر فردی که دارو‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کند باید پیش از استفاده از این ماده غذایی با پزشک خود مشورت کند.
قارچ‌ها

توانایی برخی انواع قارچ خوراکی برای مقابله با التهاب مورد مطالعه قرار گرفته است. طی یک مطالعه قارچ‌های دکمه‌ای سفید و قهوه ای، شیتاکه، انوکی، و اویستر به واسطه خواص ضد التهاب خود توسط یک تیم پژوهشی استرالیایی مورد مطالعه قرار گرفتند. تمام این قارچ‌ها در حالت خام فعالیت ضد التهاب را نشان دادند، اما برخی از آن‌ها پس از قرار گرفتن در معرض حرارت توانایی خود در این زمینه را از دست دادند.
روغن زیتون

خواص ضد التهاب روغن زیتون از اسید‌های چرب امگا-۳ و اسید اولئیک موجود در آن سرچشمه می‌گیرند. هر دو ماده آنتی اکسیدان هستند و توانایی مبارزه با التهاب و رادیکال‌های آزاد بیماری‌زا را دارند. روغن زیتون دارای یک ماده ضد التهاب دیگر به نام اولئوکانتال نیز است که از تولید آنزیم‌هایی مسبب التهاب در بدن پیشگیری می‌کند. با مهار این آنزیم ها، التهاب و افزایش حساسیت به درد مرتبط با آن‌ها کاهش می‌یابد. اولئوکانتال توانایی خود در مدیریت موثر آرتریت روماتوئید را نیز نشان داده است.
سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبعی عالی برای مواد مغذی ضد التهاب، مانند ویتامین‌های C و E که آنتی اکسیدان‌هایی قدرتمند هستند، و کاروتنوئید‌های آلفا-کاروتن و بتا-کاروتن است. پژوهش‌ها نشان داده اند که کاروتنوئید‌ها می‌توانند تولید مواد التهابی، مانند سیتوکین ها، را کاهش دهند. از دیگر مواد غذایی نارنجی سرشار از عوامل ضد التهاب می‌توان به زردآلو، طالبی، هویج و کدو تنبل اشاره کرد.
سخن پایانی

به طور کلی، یک رژیم غذایی سبک مدیترانه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها با محوریت مواد غذایی مذکور برای مبارزه با التهاب و پیشگیری از آن است. این به معنای آن است که رژیم غذایی شما باید سرشار از میوه ها، سبزیجات، لوبیا‌ها و حبوبات، مغزدانه ها، ماهی و روغن زیتون باشد، در شرایطی که میزان مواد غذایی التهاب‌زا و مسبب درد در مفاصل، مانند گوشت قرمز، چربی‌های اشباع، شکر، و لبنیات، باید محدود شود یا از آن‌ها پرهیز شود.

 

منبع: عصر ایران

بیشتر بخوانید:

کارهایی که در حالت ایستاده نباید انجام داد

بیماری‌هایی که با «ام اس» اشتباه گرفته می‌شوند

راه های جلوگیری از گرفتگی عضلات

برچسب ها: نقرس، آرتریت، روماتوئید، آرتروز گردن، التهابات مفصلی، اسید‌های چرب امگا-۳، دردهای مفصل، درد مفاصل دست، آرتروز دست تعداد بازديد: 280 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز