Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:44

2
خرداد
آیا ژن زیبایی واقعا وجود دارد؟

آیا ژن زیبایی واقعا وجود دارد؟

دانشمندان به دنبال آن هستند که بدانند آیا ژن‌های خاص وجود دارند که زیبایی در افراد را تعریف کنند. زیبایی یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند است.

 درست است که هر جامعه‌ای زیبایی را در چیز‌های مختلفی می‌دانند، اما به طور کلی همه افراد بر زیبایی کلی اتفاق نظر دارند.

بررسی وجود ژن زیبایی

داشتن زیبایی در چهره و اندام می‌تواند به عنوان یک موهبت طبیعی تلقی شود. زیبایی می‌تواند در میزان موفقت شغلی، اجتماعی و عاطفی فرد نقش مهمی بازی کرده و در افزایش اعتماد به نفس تاثیر به سزایی بگذارد.

استاندار‌های زیبایی در هر دوران و فرهنگی متفاوت است و حتی در زمان، مکان و فرهنگ یکسان نیز افراد نظرات متفاوتی در مورد زیبایی دارند.

به همین علت جمله «زیبایی در نگاه بیننده است» کاملا درست است. اما برخی افراد در اعصار و فرهنگ‌های گوناگون همواره زیبا شمرده می‌شوند.

دانش ما از زیبایی چندان زیاد نیست چرا که عوامل زیادی از قبیل: سابقه خانوادگی، محیط زندگی، تغذیه و امکانات رفاهی بر زیبای افراد اثر می‌گذارند.

گروهی از محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسن ایالات متحده آمریکا با بررسی ژنوم ۴،۳۸۳ فرد تلاش کردند تا ژن زیبایی و ژن‌های احتمالی مرتبط با جذابیت چهره را شناسایی کنند. نتایج تحقیق آن‌ها در مجله علمی پلاس ژنتیک منتشر شده است.

آن‌ها دو جایگاه کروموزومی (لوکوس) در توالی چند ژن خاص شناسایی کردند که با مسائل تولید مثلی و سنتز هورمونی مرتبط است. این دانشمندان گمان می‌کنند که زیبایی صورت با این ژن‌ها رابطه دارد.

همچنین آنان دریافتند به ژن‌های مرتبط با شاخص توده بدنی در زنان و ژن‌های مرتبط با چربی خون در مردان نیز با زیبایی صورت رابطه دارد.

آیا می‌توان ژن زیبایی را تغییر داد؟

گرچه به نظر می‌رسد توالی ژنی می‌تواند بر جذابیت چهره و بدن اثر بگذارد، اما ژنتیک تنها عامل موثر بر زیبایی نیست. عوامل محیطی مانند شرایط زندگی از جمله تغذیه سالم، ورزش، عدم استعمال دخانیات و مراقبت‌های پیوسته پوستی نقش مهمی در میزان جذابیت چهره و بدن ایجاد می‌کنند.

شناسایی ژن زیبایی می‌تواند به شناخت بهتر از جنبه‌های فیزیولوژیکی بدن انسان منجر شود. گرچه امید آن می‌رود که در آینده انسان به توانایی دستکاری ژنتیکی دست یابد، اما در حال حاضر امکان ایجاد تغییر در ژن‌ها وجود ندارد.

زیبایی و جذابیت ظاهری علاوه بر اثراتی که بر زندگی فردی و جمعی انسان‌ها دارد به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در فرگشت مطرح است. نه تنها در انسان بلکه در سایر جانوران جذابیت ظاهری عامل موثری در بالا رفتن احتمال جفت‌گیری و تداوم نسل است.

از آنجایی که ساز و کار طبیعت در پی آن است که ذخیره ژنی موجودات را بهبود بخشد، انتخاب طبیعی به دنبال غربال کردن موجودات سالم‌تر و قوی‌تر در میان گونه‌های جانوری است تا نسل آن‌ها تداوم یابد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که زیبایی با ژن‌هایی مرتبط با سلامت و قدرت بدن جانوران رابطه دارد. با این حال، محققان درک بسیار کمی از جذابیت فیزیکی مربوط به ژن‌ها دارند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

بد نیست بدانید کدام ژن هایمان را از پدر و کدام را از مادر خود به ارث می‌بریم؟

اگر تا به حال از کسی شنیده اید که درست مثل مادرتان هستید، باید بدانید که این جمله کاملاً درست نیست. در حقیقت، ما (به ویژه زنان) بیشتر شبیه پدر خود هستیم تا مادر خود. علاوه بر این، تئوری‌ای مطرح شده که بیان می‌کند سبک زندگی پدر پیش از بسته شدن نطفه‌ی جنین، یعنی رژیم غذایی و احوالات او، اساس سلامت آینده‌ی فرزند او را تشکیل می‌دهد. در ادامه می‌خواهیم ببینیم در میان ویژگی‌های ژنتیکی و ژن ها، ما کدام یک را از پدر خود و کدام یک را از ماد خود به ارث می‌بریم.

بررسی ژن زیبایی

جنسیت

جنسیت فرزند آینده به پدر بستگی دارد، به اینصورت که فرزند همیشه از مادر کروموزوم X. را می‌گیرد و از پدر یا کروموزوم X. را دریافت می‌کند (که در نتیجه دختر خواهد شد) و یا کروموزوم Y. را (که بنابراین پسر خواهد شد).

وضعیت دندان‌ها

اگر پدری مشکلات دندانی زیادی داشته باشد، به احتمال قوی فرزندان او هم دچار مشکلات دندانی خواهند بود. گرچه فرم و اندازه‌ی دندان‌ها می‌تواند هم از پدر و هم از مادر به فرزندان به ارث برسد، اما ژن‌های پدر غالب هستند.

هوش

کروموزوم‌های X. حامل ژن‌هایی هستند که به هوش مرتبط هستند. به همین دلیل است که پسر‌ها هوش شان را از مادرشان به ارث می‌برند. دختر‌ها هوش شان را هم از پدر و هم از مادر به ارث می‌برند. با این حال، تنها تا ۴۰ درصد از هوش مادر به فرزندان به ارث می‌رسد و مابقی آن را فرزندان در طول زندگی شان کسب می‌کنند؛ بنابراین هیچ چیز به اندازه‌ی سختکوشی تأثیر ندارد.

استعداد ابتلا به بیماری‌های روانی

با بالا رفتن سن، کیفیت اسپرم کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل ممکن است از پدر و مادر‌های مسن، ژن‌هایی جهش یافته به فرزندان آن‌ها منتقل شود. این مسأله ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی، اوتیسم، بیش فعالی یا اختلال دو قطبی را افزایش می‌دهد. همچنین، مردانی که بعد از ۴۵ سالگی بچه دار می‌شوند، احتمال خودکشی و مشکلات یادگیری در فرزندان آن‌ها بیشتر است.

استعداد ابتلا به هموفیلی و اوتیسم

یکی از مشهورترین مبتلایان به بیماری هموفیلی در تاریخ، الکسی نیکلایویچ، تزار روسیه بود. ویکتوریا، ملکه‌ی بریتانیا ژن بیماری هموفیلی را داشت و آن را برای بعضی از فرزندان، نوه‌ها و نتیجه هایش به ارث گذاشت.

رنگ چشم‌ها

در میان رنگ چشم ها، قهوه‌ای ژن غالب است؛ بنابراین اگر یکی از والدین (به ویژه پدر) چشم‌های تیره و دیگری چشم‌های آبی یا سبز داشته باشد، رنگ چشم‌های فرزند آن‌ها به احتمال زیاد قهوه‌ای خواهد بود. احتمال آبی شدن رنگ چشم‌های فرزندتان صفر نیست، اما این اتفاق تنها در صورتی می‌افتد که پدر یا مادر حامل ژن رنگ چشم آبی باشد.

چال صورت

چال صورت یک ژن مغلوب است. اگر دست کم یکی از والدین چال صورت داشته باشند، ممکن است که فرزند آن‌ها هم چال صورت داشته باشد.

مو‌های فر

موی فر واقعا زیبا است و بسیاری از مادر‌ها آرزوی داشتن فرزندی با مو‌های فر را دارند. اما بر خلاف آنکه موی فر ژن غالب محسوب می‌شود، حتی اگر یکی از والدین هم این ویژگی را داشته باشد، به این معنی نیست که فرزند آن‌ها هم حتما موی فر خواهد داشت.

 

منبع: اقتصادنیوز

برچسب ها: رنگ چشم، کیفیت اسپرم، اوتیسم، ژن زیبایی، مشکلات دندان، هوش، بیماری های ژنتیکی، بیماری های ارثی، آزمایش ژنتیک، ژن مغلوب، خصوصیات ژنتیکی تعداد بازديد: 352 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز