Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:19

26
فروردین
خانه تکانی بهاری و فواید آن برای بدن

خانه تکانی بهاری و فواید آن برای بدن

آشفتگی بیشتر یعنی استرس بیشتر. پس نباید تعجب کنید که انجام کار‌های خانه می‌تواند استرس و اضطراب را تا ۲۰ درصد کاهش بدهد. اما طبق تحقیقات، شما باید ۲۰ دقیقه این فعالیت مفید را انجام دهید تا تاثیرش را ببینید.

آشفتگی بیشتر یعنی استرس بیشتر. پس نباید تعجب کنید که انجام کار‌های خانه می‌تواند استرس و اضطراب را تا ۲۰ درصد کاهش بدهد. اما طبق تحقیقات، شما باید ۲۰ دقیقه این فعالیت مفید را انجام دهید تا تاثیرش را ببینید.

ضد استرسی که علم ثابت کرده

آشفتگی بیشتر یعنی استرس بیشتر. پس نباید تعجب کنید که انجام کار‌های خانه می‌تواند استرس و اضطراب را تا ۲۰ درصد کاهش بدهد. اما طبق تحقیقات، شما باید ۲۰ دقیقه این فعالیت مفید را انجام دهید تا تاثیرش را ببینید.

استفاده از محصولات پاک کننده با اسانس لیمو کمک‌تان می‌کند زودتر استرس‌تان تسکین پیدا کند. مطالعات نشان می‌دهند این رایحه‌ی نشانط آور، استرس را کم می‌کند و تاثیر مثبت بر دیگران نیز می‌گذارد.

کمک‌تان می‌کند بهتر نفس بکشید

اگر مستعد آلرژی هستید یا آسم دارید، با رسیدن فصل بهار، تصور نکنید گرده‌های گیاهان تنها عامل حساسیت هستند. بلکه گرد و خاک و موی حیوانات نیز می‌توانند علائم آسم و آلرژی را برانگیخته کنند، مخصوصا در کودکان.

حس و حال‌تان را بهتر می‌کند

پاک و تمیز کردن خانه و البته همینطور پاک و تمیز نگه داشتن آن، قطعا یکی از حال خوب کُن‌هایی است که باید آن را تبدیل به یک عادت کنید. در مطالعه‌ای معلوم شد زنانی که خانه‌ی خود را استرس برانگیز می‌دانستند، بیشتر از کار‌های ناتمام خانه و بهم ریختگی آن حرف می‌زدند و بیشتر در معرض افسردگی و احساس بد در طول روز بودند. در نتیجه بعد از کار، خسته‌تر بودند. از آن سو، زنانی که خانه‌ی خود را آرامشبخش و مرتب می‌دانستند، طی روز حال بهتری داشتند.

بدون آنکه بدانید بدن‌تان را فعال می‌کنید

محققان هندی در مورد ارتباط میان فعالیت بدنی و تمیزی به کشف جالبی دست پیدا کردند: خانه‌ی افراد هر چه تمیزتر و مرتب‌تر بود، بدن‌شان تحرک بیشتری داشت. خیلی ساده است: حین انجام کار‌های خانه، کالری می‌سوزانید. ضمنا این مطالعه نشان داد وقتی افراد انگیزه پیدا می‌کردند که چگونه کار‌های خانه را سر و سامان دهند، این توانایی را داشتند که در سایر جنبه‌های زندگی خود، مثلا سلامت و فیتنس جسمی، از همان انگیزه و قابلیت استفاده کنند.

در کارتان خلاق‌تر می‌شوید

تمیز و مرتب کردن اتاق کارتان نیز درست به اندازه‌ی تمیز و مرتب کردن محل زندگی‌تان مهم است، مخصوصا اگر کارتان جوری است که خرت و پرت‌های زیادی روی آن می‌گذارید و این حالت می‌تواند کیفیت کار کردن‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. در یک بررسی، ۷۷ درصد از کارمندان موافق بودند که بهم ریختگی و شلوغی، به کارآیی و خلاقیت‌شان در کار لطمه وارد می‌کند. پس از همین امروز شروع کنید!

بهتر می‌توانید به خواب بروید‌

نمی‌توانید بخوابید؟ سراغ قرص خواب نروید و در عوض اتاق خواب‌تان را تمیز و مرتب کنید. افرادی که هر روز تختخواب خود را مرتب می‌کنند، ۱۹ درصد بیشتر احتمال دارد که خوب بخوابند. در یک بررسی، ۷۵ درصد از افراد اعلام کرده بودند که در رختخواب تمیز بهتر می‌توانند به خواب بروند، زیرا راحت‌ترند.

تغذیه‌تان سالم‌تر می‌شودهمانطور که توصیه می‌کنیم در فصل بهتر محیط زندگی خود را تمیز و مرتب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تغذیه‌ی خود را نیز سر و سامان بدهید. ایده‌ی «تغذیه‌ی تمیز و سالم» مدتهاست که مطرح شده است، اما آیا می‌دانستید که خانه‌ی تمیز کمک‌تان می‌کند تغذیه‌ی تمیزی نیز داشته باشید؟ محققان دریافته‌اند افرادی که در اتاقی تمیز و مرتب قرار گرفته بودند، نسبت به آن‌هایی که در اتاق بهم ریخته و کثیف بودند، اسنک‌های سالم‌تری انتخاب کرده بودند.

کمتر ممکن است آسیب ببینید

تشویق بچه‌ها به هر روز مرتب و جمع و جور کردن اتاق و اسباب بازی‌های‌شان، جلوی اتفاقاتی مانند روی لگو پا گذاشتن را می‌گیرد، اما قضیه فقط به خانواده‌هایی که بچه‌هایی دارند محدود نمی‌شود. جالب است بدانید هر ساله، حدود یک چهارم افراد بزرگسال ۶۵ سال و بالاتر، به دلیل بهم ریختگی محیط خانه بر زمین می‌افتند!

از بیماری‌تان پیشگیری می‌کند

وقتی همه جای خانه را تمیز می‌کنید، کپک‌ها و باکتری‌ها و آلودگی‌ها را برطرف می‌کنید و طبیعتا احتمال بیمار شدن خود و اعضای خانواده را پایین می‌آورید.

به سلامت قلب‌تان کمک می‌کنید

مطالعه‌ای ۱۵ ساله که روی ۸۵۱ فرد بزرگسال انجام شد نشان می‌دهد تنها نیم ساعت در روز «کمتر نشستن»، ریسک بیماری‌های مرگبار قلبی و عروقی را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. حتی فعالیت کم شدتی مانند انجام کار‌های خانه نیز برای قلب مفید است.

 

منبع:برترینها

بیشتر بخوانید:

چگونه در بهار خواب آلود نباشیم؟

با این مواد غذایی بدنتان را خوشبو کنید

برچسب ها: تغذیه سالم، خواب راحت، خانه تکانی، کاهش استرس، تمیزکاری، حساسیت های پوستی، حساسیت های بهاری، علائم آسم و آلرژِی، بهداشت محیط تعداد بازديد: 612 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز