Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:40

20
مرداد
روش‌های مقابله با بیماری حرکت

روش‌های مقابله با بیماری حرکت

بیماری حرکت و یا بیماری ماشین گرفتگی که البته برخی نیز آن را بیماری سفر می‌نامند، یک عارضه در حین مسافرت است که سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود.

مترجم: نادیا زکالوند

اختلال حرکت مجاری نیم دایره گوش را، که پر از مایع مسئول حفظ تعادل است، درگیر می‌کند. سرگیجه، تهوع، استفراغ و خستگی از نشانه‌های این بیماری حرکتی محسوب می‌شوند. مسافرت، به‌ویژه با هواپیما، قایق یا اتومبیل یا سوارشدن بر وسایل تفریحی شهربازی، به دلیل ایجاد تغییراتی در مایع گوش، فرد را به عارضه بیماری حرکت مبتلا می‌کند. داروهایی مانند دیمن هیدرینات، سیناریزین و هیوسین در درمان این بیماری مؤثر هستند. اما اگر دوست ندارید از داروهای شیمیایی استفاده کنید، داروهای گیاهی معرفی شده در این مقاله نیز در درمان مؤثر هستند. اما قبل از آن یکسری باید و نبایدهایی در این زمینه وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید، کمتر به بیماری حرکت مبتلا می‌شوید.

باید و نبایدهای بیماری حرکت

1- پیش از سفر و هنگام آن، مراقب غذا و نوشیدنی‌تان باشید. از خوردن غذای بیش از حد و یا نوشیدنی‌ها، به ویژه الکلی اجتناب کنید. خوردن غذاهای پرادویه، چرب و سنگین، بیماری حرکت را شدت می‌دهد.

2- از خوردن غذاهایی که بوهایی بسیار قوی دارند نیز بپرهیزید تا دچار حالت تهوع نشوید.

3- از صندلی که کمترین حرکت و لرزش روی آن حس می‌شود، استفاده کنید. اگر با هواپیما سفر می‌کنید، صندلی‌های میانی هواپیما، آرام‌ترین قسمت هواپیما هستند. مسافران کشتی هم بهتر است از کابین‌های سطح پایین‌تر و نزدیک مرکز کشتی استفاده کنند.

4- روی صندلی که برعکس حرکت وسیله نقلیه است، ننشینیند.

5- از صندلی جلوی خودرو استفاده کنید.

6- اگر مستعد بیماری حرکت هستید، هنگام حرکت ، مطالعه نکنید.

7- هنگام سفر با خودرو یا قایق، به نقطه‌ای از افق خیره شدن، در پیشگیری از بیماری حرکت مؤثر است. اگر هم در هواپیما هستید، می‌توانید با خیره شدن به ابرها در افق، از حالت تهوع پیشگیری کنید.

8- اگر امکان دارد، کمی پنجره را باز کنید یا سیستم تهویه را به راه اندازید تا هوای تازه استشمام کنید.

9- از دیگر کسانی که دچار بیماری حرکت هستند، فاصله بگیرید. زیرا شنیدن صحبت‌های این افراد که دچار این بیماری شده‌اند، شما را نیز بیمار می‌کند.

درمان‌های گیاهی بیماری حرکت

علاوه بر باید و نبایدهای بیماری حرکت، یکسری داروهای گیاهی و طبیعی وجود دارند که می‌توانند این بیماری را درمان کنند. این گیاهان عوارض جانبی نداشته و مهم‌تر از همه شما را گیج و یا خواب آلود نمی‌کنند. البته اگر در این مورد بسیار نگران هستید و یا داروهای دیگر مصرف می‌کنید، باردار هستید و یا کودک شیرخوار دارید، حتماً پیش از سفر با پزشک مشورت کنید.

زنجفیل

وقتی سخن از درمان بیماری حرکت می‌آید، زنجفیل ستاره درمان‌های طبیعی است. کمی زنجفیل خریداری کرده و پوست آن را بکنید و یک تکه کوچک آن را مانند آدامس بجوید. زنجفیل به شکل پودر، قرص و یا کپسول نیز در عطاری‌ها یافت می‌شود. اگر پودر آن را تهیه کرده‌اید، یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب یا آب میوه ریخته و بنوشید. چنانچه مزه‌اش را دوست ندارید، می‌توانید کمی شکر به نوشیدنی‌تان بیفزایید.

نعناع

اگر طعم زنجفیل را دوست ندارید، نعناع نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. مکیدن شکلات نعناعی یا نوشیدن چای نعناع، معده‌تان را آرام می‌کند. اما نعناع وقتی به صورت اسانس استفاده شود، بیشترین اثر را می‌گذارد.

شنبلیله

بیشتر مردم شنبلیله را در درمان بیماری حرکت، مؤثر می‌دانند، به ویژه وقتی دچار حالت تهوع می‌شوند. دانه‌های شنبلیله در گروه ادویه‌ها قرار می‌گیرند اما برگ‌های آن، گیاه دارویی محسوب می‌شوند. شنبلیله به صورت قرص، دانه و یا پودر نیز در عطاری‌ها پیدا می‌شود. برگ‌های تازه و یا خشک آن را نیز می‌توان به صورت دم کرده نوشید. می‌توانید شنبلیله و زنجفیل را با هم ترکیب کرده و از هر دو همزمان استفاده کنید.

رازیانه

رازیانه گیاه دیگری است که برای پیشگیری و همچنین درمان بیماری حرکت بسیار مؤثر است. دانه‌ها، پیاز و برگ‌های این گیاه قابل استفاده هستند. دانه و همچنین چای کیسه‌ای رازیانه در فروشگاه‌ها قابل دسترسی است. رازیانه را هم می‌توانید مانند شنبلیله و زنجفیل استفاده کنید.

دیگر گیاهان دارویی

مرزنجوش، رزماری، جعفری و ریحان نیز در درمان بیماری حرکت برخی از افراد مؤثر بوده‌اند. این گیاهان به وفور یافت می‌شوند، بنابراین به امتحان کردنشان می‌ارزد.

گل میخک: اگر بتوانید طعم این گیاه را تحمل کنید، جویدن آن در درمان بیماری حرکت مؤثر است.

جوزهندی: اگرکمی جوزهندی زیر زبانتان بگذارید، به بیماری حرکت مبتلا نخواهید شد.

شیرین بیان: مکیدن و یا جویدن شیرین بیان هم مؤثر است.

بابونه: چای بابونه را هم به گزینه‌هایتان اضافه کنید.

سیر: اگر شهامت این یکی را دارید، آن را امتحان کنید. جویدن حبه‌های خام سیر می‌تواند حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت را از بین ببرد. البته فراموش نکنید که زمانی که احساس تهوع کردید، از سیر استفاده کنید.

روش‌های دیگر درمان

برخی از ویتامین‌ها، اسانس و یا عطردرمانی ها هم در درمان بیماری حرکت مؤثر هستند. از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین‌های B

ویتامین‌های B و به ویژه ویتامین B6، بیماری حرکت برخی از افراد را درمان می‌کند. از دو یا سه روز قبل از سفر و همچنین هنگام سفر، قرص‌های Bکمپلکس مصرف کنید. بدین ترتیب به بیماری حرکت مبتلا نمی‌شوید.

اسانس و عطر درمانی

اسانس‌های زنجفیل و نعناع در درمان بیماری حرکت بسیار مؤثر هستند. با خرید بطری‌هایی کوچک از این اسانس‌ها و استشمام بوی آن، به سرعت حالت تهوع و سرگیجه‌تان هنگام سفر برطرف می‌شود. یا اینکه می‌توانید چند قطره از این اسانس را به روی دستمالی ریخته و آن را جلوی بینی‌تان نگهدارید. وقتی برخی از بوهای ناخوشایند دیگر مانندبوی تند برخی از خوراکی‌ها و یا عطرهای نه چندان دلچسب وجود دارد، با استفاده از این اسانس‌ها می‌توانید آن بوها را محو کنید.

همچنین می‌توانید کمی اسانس به درون یک لیوان آب گرم ریخته و بچشید. اگر از طعم آن خوشتان نمی‌آید، اندکی عسل به آن بزنید. یا هنگام سفر، یک قطره اسانس نعناع روی زبانتان بریزید.

همچنین با استفاده از اسانس‌های زنجفیل و نعناع می‌توانید بدنتان را ماساژ دهید. اسانس اسطوخودوس هم معجزه می‌کند. اگر مشکل بیماری حرکت دارید، قبل از سفر، چند قطره از این اسانس‌ها به روی شکم یا قفسه سینه‌تان ریخته و به صورت ضربه‌های ملایم و همچنین در جهت عقربه‌های ساعت، ماساژ دهید. البته برخی از افراد از این اسانس کمی به روی شقیقه‌هایشان می‌مالند و دیگر به بیماری حرکت مبتلا نمی‌شوند. در ضمن این اسانس‌ها، آرامش دهنده‌هایی قوی هستند.

برچسب ها: سرگیجه، استفراغ، تهوع، اختلال حرکت، راههای کنترل اختلال حرکت، درمان‌گیاهی بیماری حرکت، عطر درمانی اختلال حرکت تعداد بازديد: 1353 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز