Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 00:58

24
آبان
از بازتاب شناسی چه می‌دانید؟

از بازتاب شناسی چه می‌دانید؟

آیا می‌دانید بازتاب شناسی چه علمی است؟ به کمک بازتاب شناسی یا رفلکسولوژی می‌توان با ماساژ هر یک از نقاط در پا، مشکلات قسمت‌هایی از بدن را برطرف نمود. این مقاله را بخوانید.

رفلكسولوژی یا بازتاب‌شناسی، ریشه در مصر باستان دارد. مطابق نقاشی‌ها و نوشته‌های موجود در كارها، به ازای هر عضو و سیستمی كه در بدن وجود دارد، بطور متناظر، نقطه یا منطقه‌ای در پای انسان نیز وجود دارد.

برای مثال نقطه‌ی موجود در مركز انگشت شصت پا رابطه‌ی نظیر به نظیری با غده‌ی هیپوفیز دارد و بر روی قسمت توپی زیر انگشت شصت نقطه‌ای وجود دارد كه ارتباط متناظری با غده‌های تیروئید و پاراتیروئید دارد.

بازتاب‌شناسی به چه صورت عمل می‌كند؟ یك درمانگر با استفاده از یك فشار درمانی ویژه، با ماساژ هر یك از نقاط در پا، انگشتان پا و قوزك پا، برای رهاسازی تنش‌ها و فشار روزانه، رفع انسدادهای انرژی، پراكنده‌سازی تجمع كلسیم و اسید‌یوریك، تحریك گردش خون و بهبود شفابخشی ذهن و بدن، استفاده می‌كند.

بازتاب درمانی برای متعادل سازی كل بدن استفاده می‌شود. درمانگر ابتدا از تاریخچه پزشكی درمان جو و نحوه‌ی زندگی او جزئیاتی را می‌پرسد.

سپس از وی خواسته می‌شود كه كفش خود را در آورده و در حالی كه كاملاً لباس به تن دارد و تنها پاهایش برهنه است بر روی تختی به حالتی خوابیده قرار گیرد و در این حالت درمانگر كار خود را بر روی پا و قوزك پای درمان جو آغاز می‌كند.

فشار ملایمی بر روی نقاط واكنشی، جایی كه مشكلات فیزیكی متناظری وجود دارد، وارد می‌شود. ممكن است درمان جو مقدار ناراحتی اندكی را احساس كند و نیز درمان‌گر ممكن است مقداری انسداد در آن منطقه احساس كند.

برای نمونه، زمانی كه درمانگر نقطه واكنشی ‌ای را لمس می‌كند كه متناظر با كیسه صفرا می‌باشد، اگر درمان جو مشكلی با آن عضو داشته باشد، سپس ممكن است مقداری ناراحتی در پای او احساس شود.

در چه مواردی می‌توان از بازتاب‌شناسی استفاده كرد؟ از بازتاب‌شناسی برای درمان محدوده‌ی وسیعی از اختلالات شامل: عارضه‌های پوستی و تنفسی، میگرن، انقباضات عضلانی، دردهای پیش از قاعدگی، مشكلات یائسگی، خستگی‌های مزمن، استرس و افسردگی و اضطراب می‌توان استفاده كرد.

بازتاب‌شناسی می‌تواند برای كمك به شرایطی كه درمان جو نیاز به درمان فوری دارد از قبیل: اگزما، برونشیت و یا بی‌خوابی بهره جست و نیز در شرایطی دیگر برای جریان یافتن انرژی در بدن و تعادل ذهن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بطور كلی، بیشتر درمان جویان، گزارش داده‌اند كه درمان بازتاب‌شناسی بطور فوق‌العاده‌ای آرامش‌دهنده و تسكین‌دهنده است و حتی بسیاری از آنها پس از درمان به خواب می‌‌روند.

هر جلسه‌ی بازتاب‌شناسی تقریباً یك ساعت بطول خواهد انجامید و در بیشتر موارد، مجموعه‌ای از جلسات برای رفع مشكل مورد نیاز است.

برخی از درمان جویان به صورت هفتگی یا ماهانه، جلسه‌ی درمانی را به عنوان یك اقدام پیشگیرانه برای حفظ تعادل و عملكرد كاری مناسب سیستم‌های بدنشان رزرو می‌كنند.

معایب بازتاب‌شناسی و زمانی كه باید از آن اجتناب كرد: از بازتاب‌شناسی در طول سه ماه اول حاملگی باید اجتناب كرد.

برخی از درمان‌جویان، به عنوان بخشی از فرآیند تعادل، بازتاب‌شناسی را بعنوان روشی برای دفع سموم بدن انتخاب می‌كنند.

بنابراین، این درمان می‌تواند با هر دارویی كه شخص درمان جو مصرف می‌كند تداخل یابد، به همین دلیل باید درمان جو، بازتاب‌شناس را از هرگونه روش درمان و دارویی كه استعمال می‌كند آگاه سازد.

همچنین درمان جو، در صورت وجود ضربان قلب، سنگ كلیه و سنگ كیسه صفرا، باید درمانگر را مطلع نماید و نیز در صورت ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل: فشار خون بالا، بیماری تیروئید، دیابت و هرگونه جراحات در پا، التهاب وریدها، تشكیل لخته ون در عروق و یا مشكلات انعقاد خون، قبل از جلسه‌ی درمان بازتاب‌شناسی باید با پزشك معالج مشاوره كرد. بازتاب‌شناسی همه‌ی گروه‌های سنی، از نوزادان تا افراد مسن را می‌تواند درمان كند.

برخی از درمان‌جویان گزارش كرده‌اند كه به محض انجام درمان، احساس آرامش و خواب‌آلودگی كرده‌اند.

همانطور كه گفته شد، بازتاب‌شناسی یك سیستم درمانی است كه در آن پاها نقشه‌ای از بدن را ارائه می‌دهد بنابراین هر بخشی از بدن بر روی یك یا هر دو پا بازتاب خواهد داشت.

حال منطقه درمانی بازتابی یك نوع خاصی از بازتاب‌شناسی است. در واقع نوعی بازتاب‌شناسی كلینیكی است كه در آن بدن به ده منطقه‌ی طولی (عمودی) مساوی و سه منطقه عرضی تقسیم می‌شود كه با خطوط فرضی نشان‌گذاری می‌شود هر انگشت پا یك منطقه خاص را مشخص می‌كند، بنابراین در هر پا، 5 منطقه طولی وجود دارند.

منطقه 1 متناظر با انگشت شصت و منطقه 5 متناظر با انگشت كوچك هر پا می‌باشد كه این مناطق به صورت طولی از انگشتان پا به بالا مانند اسلایس‌هایی تقسیم می‌شوند و زمانی كه درمانگر بر روی یك منطقه كار می‌كند، در واقع بر روی منطقه‌ی خاص آن در تمام بدن كار می‌كند.

منطقه درمانی بر پایه این اعتقاد است كه انرژی بین تمام بخش‌های بدن در حالت نوسان است و برای عملكرد مطلوب و بهینه اعضاء ماهیچه‌ها، اعصاب، غدد و منبع خون باید انرژی به صورت آزاد در جریان باشد.

در بازتاب‌شناسی منطقه‌ای، RZT، هر تغییرات آسیب‌شناختی- فیزیكی در بدن بر یك یا چند منطقه در پا بازتاب خواهد داشت كه این تغییرات ممكن است با تغییر رنگ، شكل و بافت روی پای انسان قابل مشاهده باشند و نیز ممكن است درمانگر در طول لمس دستی متفاوت چشمگیری را در زیر انگشتان در پا را گزارش كند و یا یك واكنش سیستمی به درمان را تجربه كند كه این تجربه می‌تواند در طول جلسه‌ی درمان و یا پس از آن احساس شود.

به هر حال نباید منطقه درمانی (RZT) را با یك ماساژ ساده پا اشتباه گرفت.

بلكه این نوع، بازتاب‌شناسی بُعد كلینیكی داشته و به منظور تسهیل روند تشخیص اختلالات مناطق پا و نیز تسكین علائم بیماری و جلوگیری از عوارض بیشتر و نیز حفاظت مكانیزم معالجعه‌گر طبیعی بدن بكار می‌رود كه این امر می‌تواند تا حدودی از طریق آرامشی كه از هر یك از انواع بازتاب‌شناسی حاصل می‌شود و تا حدی با كار بر روی نقاط مربوطه با استفاده از تكنیك‌های متنوع از قبیل فشار دستی، فشارهای محرك و یا فشارهای علایم، بسته به نیازهای درمان جو با هدف متعادل‌سازی خود پایداری در بدن و نیز از سرگیری توانایی شفابخشی طبیعی بدن انجام گیرد.

اساس نظریه‌ی درمان به وسیله‌ی مالش استخوان‌ها و مفاصل آن است كه سیستم اسكلتی ماهیچه‌های بدن، اصلی‌ترین چهارچوب حافظتی بدن است.

داربست بدن با بافت‌های نرمی به صورت درونی یا بیرونی به چارچوب متصل شده‌اند.

فرضیه اساسی آن است كه تغییرات در ساختار آناتومیك بدن به عدم عملكرد صحیح فیزیولوژیكی و تغییرات و دگرگونی‌هایی در خود پایداری بدن منجر خواهد شد كه در نتیجه‌ی آن مشكلات شیمیایی، زیست، مكانیكی، الكتریكی و عصب‌شناختی به وجود خواهند آمد.

هر شرایط آسیب‌شناختی، تغییراتی در بافت‌های موضعی یا غیرموضعی بدن از قبیل گرفتگی ماهیچه‌های حفاظتی، دردهای بازگشتی، حساسیت، ورم و احتقان و دیگر پاسخ‌ها را به وجود خواهد آورد.

RZT ساختاری بر این اصل است كه ساختار و عملكرد ارتباط داخلی نزدیكی دارند و آناتومی بدن مراحل فیزیولوژیكی بدن را كنترل می‌كند. بنابراین تغییر در ساختار آناتومیك بدن خود پایداری فیزیولوژیكی بدن را می‌تواند به حالت اول بازگرداند.

مناطق انعكاسی روی پا، خصوصاً مناطقی كه مربوط به ساختار اسكلت‌بندی می‌شود بعنوان محیطی برای تصحیح و كاهش ناهماهنگی‌های آناتومیكی بدن كه ممكن است باعث بیماری یا اختلالات فیزیولوژیكی شود، بكار می‌روند.

حركات درمانی، ارتباط داخلی بین همه‌ی بخش‌های بدن را فعال می‌كند و به بازیابی گردش و زهكشی مایعات در بدن كمك می‌كند و عملكرد مخابره‌ای رشته‌های عصبی را ترمیم می‌كند.

سیستم ایمنی بدن را متعادل و بدن را به خود پایداری می‌رساند و نه تنها بیماری‌ها و اختلالات را نمایان می‌سازد.  

 

دستورات آشپزی و شیرینی پزی ما را می توانید در سایت شور و شیرین بخوانید. کلیک کنید.  

 

 

برچسب ها: رفلكسولوژی، ماساژ پا، درمان بیماری ها، بازتاب درمانی، بازتاب شناسی، منطقه درمانی، RZT تعداد بازديد: 906 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز