Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:12

7
شهریور
عادت هایی که موجب پیری زودرس می شوند (1)

عادت هایی که موجب پیری زودرس می شوند (1)

در این مقاله با تعدادی از عادات بد که بر روی پیری زودرس اثر می‌گذارند آشنا می‌شوید. این عادت‌ها عبارتند از خواب ناکافی، مصرف زیاد شیرینی‌ها، استرس و ... .

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

اغلب اوقات کارشناسان بر دلایل و عادات مضری تاکید می کنند که منجر به رشد سریع پیری در افراد می شود.

آن ها معمولا اینطور عنوان می کنند که مواردی مانند پرخوری، رژیم غذایی غلط، تابش طولانی و مستقیم نور خورشید، عدم تحرک، مشکلات روح و روانی و یا خواب بی کیفیت باعث بروز پیری زودرس در افراد شده و حتی زندگی آن ها را به خطر می اندازد.

اما نکته جالب توجه این است که در مقابل این عادات غلط و آسیب رسان، برخی از موارد کم ضرر هم وجود دارند که می توانند باعث پیری زود هنگام در انسان ها شوند.

در این مقاله برخی از مهم ترین این عادت ها ذکر و راه حل هایی برای ترک و مقابله با آنها ارائه شده است.

عدم برخورداری از خواب کافی

به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که هر شخص بین 7 تا 8 ساعت به خواب نیاز دارد. طبق این تحقیقات، کم خوابی به مرور باعث بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و اضافه وزن و همچنین خستگی عمومی می شود که همگی باعث بروز پیری زود هنگام در افراد خواهند شد.

بنابراین، برای ممانعت از این وضعیت، هر شخصی باید داشتن خواب کافی را در اولویت هایش قرار دهد. البته، مدت زمان لازم برای خوابیدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

بدین ترتیب، هر شخص با شناخت کافی از شرایط بدنی و میزان فعالیت های روزانه خود، باید مدت زمان لازم برای داشتن یک خواب کافی و با کیفیت را به درستی رعایت کند.

مصرف انواع شیرینی ها و محصولات تولید شده با شکر

مصرف شکر و انواع شیرینی های تولید شده با شکر، با گذشت زمان باعث تیرگی و چروکیدگی پوست ما خواهد شد.

دلیل این موضوع این است که مولکول های شکر، طی فرآیندی به نام گلیکاسیون، در رگ های خون حرکت کرده و به ملکول های پروتئینی می چسبند.

در نتیجه، منجر به تولید مولکول های مضری به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته، خواهد شد.

در مرحله بعد، این مولکول ها به طور مشخص کلاژن و الاستین را هدف قرار داده و پوست را تخریب کرده و آن را دچار خشکی و چروکیدگی می کند.

بنابراین، با حذف کامل و یا محدود کردن استفاده از شکر و محصولات تولید شده توسط آن، می توان جلوی این مشکل را گرفت و یا و روند پیشرفت آن را کند کرد.

به طور کلی فقط 10 درصد از کالری مصرفی روزانه هر شخص می تواند از شکر و محصولات تولید شده با آن باشد. در غیر اینصورت روند پیری سرعت می یابد.

استرس، حتی در مقدار کم

امروزه ثابت شده است که هر چقدر استرس بیشتری داشته باشیم، حجم ترشحات هورمون های کورتیزول و نوراپی نفرین در خون ما افزایش می یابد؛ در نتیجه، فشار خون ما بالا رفته و سیستم دفاعی بدن مان تضعیف می شود.

با مروز زمان، استرس در بدن نهادینه شده و مرکب حافظه را خشک می کند. در ضمن، استرس خلق و خوی را تغییر داده و باعث بروز افسردگی نیز می شود.

در نتیجه، همه این موارد در مجموع، پیری زودرس را نیز به دنبال خواهند داشت.

مسلما استرس را نمی توان کاملا از میان برداشت، اما با برنامه ریزی روزانه، انجام تنفس های عمیق در صبح ها بعد از بیداری و شب ها قبل از خواب و همچنین پرداختن به ورزش هایی مثل یوگا، کنترل شده و از شدت تاثیرات منفی آن کاسته می شود.

روش انجام تنفس عمیق این گونه است که ابتدا از طریق بینی نفس عمیق کشیده و تا 4 شماره می شماریم. یعنی عمل دم باید در4 شماره صورت گیرد.

سپس، نفس را به اندازه 7 شماره در سینه حبس کرده و در نهایت، تا 8 شماره عمل بازدم را انجام می دهیم. این عمل را هم صبح ها پس از بیدار شدن و هم شب ها قبل از خواب 3 مرتبه انجام دهید.

 

 

 

برای خواندن بخش دوم -عادت هایی که موجب پیری زودرس می شوند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زیبایی، پیری زودرس، اثرات استرس، عادات بد، خواب ناکافی، علل پیری زودهنگام، مقابله با پیری، مضرات شیرینی تعداد بازديد: 841 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز