Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 18:04

22
اردیبهشت
روش درمانی جدید برای دیابت

روش درمانی جدید برای دیابت

افراد چاق بدون گرفتن رژیم، با سبک‌تر کردن وعده ناهار می‌توانند وزنشان را کم کنند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

محققان در سلول‌های میتوکندری آنزیمی پیدا کرده‎اند که در عضله اسکلتی فرد دیابتی کاهش پیدا می‌کند که این یافته در توسعه داروها کمک می‌کند.این آنزیم، «اس‌آی‎آر‌تی 3» (Sirt3) نام دارد که در سلول‌های عضله اسکلتی انسان‌ها و جانوران دیابتی حداقل به نصف کاهش پیدا می‌کند. کاهش سطح این آنزیم در سلول‌های میتوکندری روی متابولیسم سلول‌ها و به ویژه بر روی عمل انسولین در سلول‌ها اثر می‌گذارد.

محققان بر این باورند که کاهش عملکرد میتوکندری که خود باعث تولید متابولیسم انرژی و واکنش‌های شیمیایی سلول‌های حاوی اکسیژن می‎شود یکی از دلایل ایجاد مقاومت انسولینی است.پیدا کردن راهی برای اصلاح یا افزایش فعالیت آنزیم «اس‌آی‌آر‌تی 3» (Sirt3) از طریق دارو و پیشرفت مقاومت انسولینی در عضله جزو اهداف آتی محققان است و در عین حال پیدا کردن اینکه کدام پروتئین سبب این عملکرد می‌شود نقش مهمی را در درمان بیماری دیابت ایفا می‎کند.

محققان بر این باورند با افزایش این آنزیم می‌توانند به درمان دیابت نوع 2 کمک کنند همچنین تعدادی از اثرات نامطلوب آن را برگردانند. علاوه بر این با بررسی‌های بیشتر در سطح سلولی می‌توان با نقش‌های چند شکلی آنزیم «اس‎آی‌آر‌تی 3» آشنا شد تا بتوان بهتر علیه بیماری گسترده دیابت عمل کرد.

چاق ها ناهار غذاهای مایع بخورند

به گفته محققان افراد چاق بدون گرفتن رژیم، با سبک‌تر کردن وعده ناهار می‌توانند وزنشان را کم کنند. وقتی افراد چاق ناهار کمتری می‌خورند، طی روز نسبت به زمانی که ناهار بیشتری می‌خوردند، احساس گرسنگی نخواهند کرد و این احساس گرسنگی به قدری کم است که امتیاز کم خوردن وعده ناهار را با خوردن بیشتر در وعده‌های دیگر روز از دست نمی‌دهند.

محققان آمریکایی اعلام کردند یک دلیل مفید بودن غذاهای مایع حاوی پروتئین در کاهش وزن، این است که این مواد از بخش‌های کوچکی تشکیل شده‌اند که خوردن اندک آن‌ها نیاز به جبران از طریق وعده‌های غذایی بعدی ندارد.بر این اساس اگر میزان مصرف ناهار کسی طی 10 روز به صورت کنترل شده و در بخش‌های کوچک و سبک باشد، سبب کاهش مصرف 250 کالری در روز می‌شود که برابر 5/. کیلوگرم کاهش وزن در این افراد است.

ادامه چنین رژیمی حداقل باعث کاهش وزن حدود 12 کیلو و 500 گرم در سال می‌شود. همچنین مصرف غذاهایی با پروتئین و فیبر بالا علاوه بر کمک به کاهش اشتها و جذب کالری کمتر، سبب کاهش وزن نیز می‌شود.

استرس، مو را خاکستری می‌کند

گروهی از دانشمندان آمریکایی دریافتند که استرس می تواند با تغییر دادن DNA ،رنگ موها را خاکستری کند. گروهی از محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی در بررسی های خود نشان دادند که این پدیده واقعاً وجود دارد. در این آزمایشات، دانشمندان یک مکانیزم مولکولی را کشف کردند که در آن آدرنالین منجر به تخریب DNA می شود.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج به مدت چهار هفته به گروهی از موش ها یک ترکیب مشابه آدرنالین را که در آنها استرس ایجاد می کرد تزریق کردند. این ترکیب موجب شد که در این موش ها پروتئینی به نام p53 تخریب شود. نقش این پروتئین، «حفاظت از ژنوم» و جلوگیری از ایجاد سلول های ناهنجار است. پس از تخریب این پروتئین، موش ها دچار بیماری های مختلفی از جمله سفید شدن مو شدند.

آنها اعلام کرد این کشف یک توضیح پذیرفتنی را در خصوص اینکه چگونه استرس مزمن می تواند در انسان اختلالات مختلفی به وجود آورد ارائه می کند که ساده ترین این اختلالات خاکستری شدن رنگ مو است.این دانشمندان همچنین دریافتند در موش هایی که در آنها پروتئینی به نام «بتا- آرستین 1» وجود ندارد از تخریب DNA جلوگیری می شود به طوریکه فقدان این پروتئین می تواند سطوح p53 را در تیموس پایدار کند. تیموس اندامی است با قدرت به استرس مزمن یا حاد پاسخ می دهد.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، استرس، متابولیسم، افراد چاق، افراد دیابتی، سلول‌های میتوکندری تعداد بازديد: 877 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز