Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 10:39

11
اردیبهشت
پیشگیری از حساسیت فصل بهار

پیشگیری از حساسیت فصل بهار

مصرف سیر به ویژه به صورت خام، سبب افزایش میزان آنتی اكسیدان در بدن می‌شود و در پیشگیری از حساسیت ناشی از گرده گیاهان در فصل بهار بسیار موثر است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

متخصص تغذیه گفت: مصرف برخی مواد غذایی از جمله ماهی‌های چرب، سیر، پیاز، ماست، اسفناج و نوشیدن چای سبز در پیشگیری از حساسیت فصل بهار بسیار موثر است.  هومن احمدلو افزود: این مواد غذایی همچنین می‌تواند تسكین ‌دهنده‌ آلرژی در افراد باشد.

وی با بیان اینكه مصرف برخی ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین می‌تواند سبب افزایش میزان امگا 3 در بدن افراد شود، اظهار داشت: مصرف این نوع ماهی‌ها می‌تواند میزان التهاب افراد - كه یكی از نشانه‌های آلرژی در بدن است - را كاهش دهد. احمدلو ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است كودكانی كه از سنین پایین، مصرف ماهی‌های چرب را آغاز می‌كنند، كمتر در معرض ابتلا به انواع آلرژی‌های فصلی قرار می‌گیرند.

این متخصص تغذیه، سیر را تقویت كننده سیستم ایمنی بدن انسان دانست و گفت: مصرف سیر به ویژه به صورت خام، سبب افزایش میزان آنتی اكسیدان در بدن می‌شود و در پیشگیری از حساسیت ناشی از گرده گیاهان در فصل بهار بسیار موثر است.

احمدلو با اشاره به اینكه مصرف پیاز نیز سیستم ایمنی را نسبت به مواد آلرژی‌زا بی‌تفاوت می‌كند، افزود: ماست نیز یكی دیگر از مواد غذایی علیه آلرژی است به طوری كه باكتری‌های زنده موجود در ماست، دستگاه گوارش را تحریك به ساخت گلبول‌های سفید، پادتن و فاكتورهای رشد می‌كند كه می‌تواند میزان عكس‌العمل ارگانیسم نسبت به مواد آلرژی‌زا را كاهش دهد.

شایعترین علامت  پولیپ

 پولیپ بینی در واقع التهاب شدید مخاط بینی و سینوس‌هاست كه در واقع بر اثر تورم شدید به صورت توده و تومور درمی‌آید اما باید در نظر داشت كه تومور نیست. عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گوش‌، گلو و بینی گفت: شایع‌ترین علامت ابتلا به پولیپ بینی گرفتگی بینی است اما خروج ترشحات از بینی و پشت گلو چه به صورت آبكی و چه چركی و ایجاد سردرد بر اثر بسته‌شدن سینوس‌ها از علامت‌های دیگر آن است.

كاوه كیوانی اظهار داشت: پولیپ بینی در واقع التهاب شدید مخاط بینی و سینوس‌هاست كه در واقع بر اثر تورم شدید به صورت توده و تومور درمی‌آید اما باید در نظر داشت كه تومور نیست. وی افزود: پولیپ‌های بینی متعدد هستند و منشاء‌ آن بیشتر از سینوس‌هاست كه انواع یك طرفه و دو طرفه دارد ولی بیشتر آنها دو طرفه است.

كیوانی تصریح كرد: عوامل قارچی در ایجاد عفونت‌های مكرر نقش دارد. عفونت‌های مكرر موجب پولیپ و خود پولیپ هم موجب عفونت‌های مكرر خواهد شد. همچنین زمینه‌های ژنتیكی در ایجاد پولیپ موثر است اما اثر آنها مستقیم نیست. وی افزود: درمان پولیپ‌ها جراحی است گرچه ابتدا سعی می‌شود با درمان طبی كنترل شود اما در بسیاری از مورد پولیت ریشه‌كن نمی‌شود حتی بعد از جراحی نیز ممكن است برگردد.

لذا سعی می‌شود وقتی بیمار از پولیپ بینی شكایت دارد با این شكایت به درمان دارویی جواب نمی‌دهد و در مواردی كه این پولیپ‌ها عوارضی مانند فشار در حفره چشم ایجاد می‌كنند باید جراحی انجام شود. این متخصص گوش، گلو و بینی یادآور شد: شایع‌ترین علامت ابتلا به پولیپ بینی گرفتگی بینی است اما خروج ترشحات بینی از بینی و پشت گلو چه به صورت آبكی و چه چركی، ایجاد سردرد بر اثر بسته‌شدن سینوس‌ها، گاهی خونریزی بینی، خرخر شبانه، وقفه تنفسی هنگام خواب و در موارد شدید فشار به حفره چشم و ایجاد بیرون‌زدگی چشم از علامت‌های دیگر آن است.

كیوانی گفت: پولیپ بینی بیماری نادری نیست و زیاد دیده می‌شود اما متاسفانه با انحراف بینی و بزرگ شدن شاخك‌های بینی اشتباه گرفته می‌شود كه باید گفت در 2 مورد آخر اجزای طبیعی بینی هستند كه بزرگ می‌شوند اما پولیپ، بافت غیرطبیعی بینی است.

 نور آفتاب ابتلا به اگزما را تشدید می‌كند

متخصص پوست و مو گفت: قرار گرفتن در برابر نور آفتاب به مدت طولانی در بهار و تابستان، ابتلا به اگزما را تشدید می‌كند. دكتر مسعود داوودی افزود: اگزما نوعی بیماری پوستی التهابی است كه در ابتدا با خارش پوست ظاهر می‌شود و به تدریج خارش‌های شدید، قرمزی و التهاب پوست افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: ژنی كه در تماس با خورشید، اگزما را ایجاد می‌كند، در محل‌هایی كه پوست در ارتباط با نور خورشید است، بروز می‌كند و چنانچه پوست در معرض نور مستقیم نباشد، گرمای زیاد، احساس داغی و قرمزی روی پوست می‌تواند منجر به خشكی پوست شود.

داوودی ادامه داد: این خشكی می‌تواند یكی از عوامل زمینه‌ساز ایجاد ضایعات اگزمایی و احساس خارش در پوست شود و پس از آن، بروز ضایعات و خارش شدیدتر رخ ‌دهد. این متخصص پوست به شهروندان توصیه كرد لباس‌‌های از جنس نایلون كه تعریق بدن را زیاد و فرد را مستعد اگزما می‌كند، نپوشند.

وی گفت: مصرف نكردن كرم‌های شیمیایی و استفاده از كرم‌های ضد آفتاب می‌تواند در كاهش بروز اگزما نقش موثری داشته باشد. وی افزود: اگزما بیماری مسری نیست ولی افرادی كه دارای زمینه خانوادگی باشند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این متخصص پوست تصریح كرد: مصرف موادغذایی مانند ادویه‌جات، اگزما را تشدید می‌كند. داوودی اضافه كرد: هیچگاه نباید دارو و پمادهای كورتونی را خودسرانه مصرف كرد زیرا ممكن است با مصرف پمادهای كورتونی قوی، پوست بدن درگیر ضایعات بیشتری شود.

 

برچسب ها: آلرژی، پولیپ، اگزما، پیشگیری از حساسیت، حساسیت بهاری، نشانه های آلرژی، پولیپ بینی، سینوس ها تعداد بازديد: 855 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز