Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:35

22
فروردین
مقابله با سرطان‌های خطرناك

مقابله با سرطان‌های خطرناك

دانه سویا حاوی یك نوع ایزوفلاوون طبیعی موسومو به «جنیستین» است و مصرف روزانه یك عدد قرص سویا حاوی این ماده از گسترش یا ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می‌كند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

پزشكان تاكید كردند سویا مقاومت بدن را در برابر دو نوع سرطان بسیار خطرناك افزایش می‌دهد. نتایج دو گروه از مطالعات مختلف تخصصی نشان داده است مصرف دانه‌های سیاه از بروز سرطان‌های پروستات و سینه تا حد زیادی جلوگیری می‌كند.

در بررسی‌های انجام شده از سوی متخصصان علوم پزشكی دانشگاه نورت وسترن در شیكاگو معلوم شد كه دانه سویا حاوی یك نوع ایزوفلاوون طبیعی موسوم به «جنیستین» است و مصرف روزانه یك عدد قرص سویا حاوی این ماده از گسترش یا ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می‌كند.

پروفسور ریموند برگان در این یافته نشان می‌دهد كه درمان با سویا اولین درمان غیر سمی است كه می‌تواند از جابه جایی سلول های سرطانی جلوگیری كند. در یك بررسی دیگر كه از سوی كارشناسان دانشگاه بوفالو در نیویورك روی بیش از 1200 زن شركت‌كننده انجام گرفت مشخص شد كه همین ایزوفلاوون‌های موجود در سویا خطر بروز سرطان سینه را كاهش می‌دهند.

کشف پروتئینی برای روشن کردن ژن‌های ضد سرطان

دانشمندان موفق به ابداع شیوه‌ای درمانی شده‌اند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های سرطانی را تحت کنترل درآورده و غیرفعال کرد. محققان باور دارند موفق به کشف روشی برای کنترل کردن سلول‌های مرگبار سرطان شده‌اند، روشی که می‌تواند این سلول‌ها را به زانو درآورده و از منتشر شدن آنها در بدن جلوگیری کند.

عملکرد این شیوه انقلابی بر اساس فعال کردن ژن‌های طبیعی بازدارنده سرطانی که به واسطه بیماری غیرفعال شده‌اند، خواهد بود اما نمی‌تواند از میزان تومورهایی که از قبل در بدن شکل گرفته‌اند، بکاهد.محققان دانشگاه ناتینگهام این شیوه را بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار داده و شاهد موفقیتی 100 درصدی بودند و اکنون امیدوارند با همکاری یک شرکت داروسازی بتوانند این شیوه درمانی را برای انسان‌ها تولید و ارایه کنند.

معمولا تقسیم‌های سلولی توسط ژن‌های خاصی کنترل می‌شوند که می‌توانند سلول‌های آسیب دیده را کشته و یا هرس کنند اما سرطان زمانی آغاز می‌شود که این ژنها دچار اختلال شده و یا خاموش شوند.

محققان تکنیکی جدید را مورد استفاده قرار دادند که در آن یکی از پروتئین‌های مارمولک که از قبل توانایی آن در خاموش و روشن کردن ژن‌های انسانی به اثبات رسیده بود، به کار گرفته می‌شود. آنها در کمال ناباوری مشاهده کردند زمانی که این پروتئین‌ها با سلول‌های سرطان سینه ترکیب شدند، توانستند ژن‌های بازدارنده سرطانی را فعال کنند.

تزریق این پروتئین‌ها به موشی که به سرطان مبتلا شده بود توانست از پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند. اکنون محققان می‌خواهند عامل اصلی پروتئینی را که باعث فعال شدن دوباره ژن‌های خاموش شده می‌شود، از سلول‌ها جدا کرده و از آن به عنوان دارویی برای کنترل بیماری سرطان استفاده کنند.

محققان معتقدند این شیوه جدید می‌تواند به آشکار شدن فرایندی منجر شود که باعث شکل گیری بیماری در بدن انسان می‌شود و مطالعات بیشتر بر روی آن می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به درمانی تاثیرگذار برای کنترل بیماری سرطان تبدیل شود.

 دوری از دیابت با پیاده‌روی زیاد

پزشكان استرالیایی تاكید كردند هرچه بیشتر پیاده‌روی كنید، كمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار خواهید گرفت. این پزشكان در بررسی‌های خود روی 592 فرد بالغ از طبقه متوسط جامعه مطالعه كردند تا نقشه پراكندگی ابتلا به دیابت را در سراسر استرالیا بین سال‌های 2000 تا 2005 تهیه كنند.

شركت‌كنندگان در آغاز مطالعه تحت یك آزمایش سلامت كلی بدن قرار گرفتند و جزییات مربوط به عادت‌های تغذیه‌ای و الگوی زندگی آنها نیز به دقت تهیه و بررسی شد.

این متخصصان در انستیتو مطالعاتی كودكان موردوخ در ملبورن 5 سال مداوم، این شركت‌كنندگان را تحت مطالعه و بررسی داشتند و پس از این مدت متوجه شدند هرچه تعداد گام‌هایی كه هر فردی در طول روز برمی‌دارد بیشتر باشد، شاخص توده بدنی او كه تعیین كننده میزان چاقی است كمتر می‌شود، میزان تجمع چربی دور ران كاهش می‌یابد و حساسیت انسولینی نیز بهبود پیدا می‌كند كه نتیجه این تغییرات مثبت كاهش خطر ابتلا به دیابت است.

 

برچسب ها: سرطان سینه، دیابت، سرطان‌های پروستات، ایزوفلاوون، جنیستین، سلول های سرطانی، ژن‌های ضد سرطان تعداد بازديد: 743 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز