Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:37

14
فروردین
12 واقعیت پوست شما

12 واقعیت پوست شما

یکی از بهترین عادتهای زندگی می‌تواند چک کردن علائم بدن و مشورت با پزشکمان باشد. در این میان پوست ما برخی از علائم قابل مشاهده بیماریها را نمایان می‌کنند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

یکی از بهترین عادتهای زندگی می‌تواند چک کردن علائم بدن و مشورت با پزشکمان باشد. در این میان پوست ما برخی از علائم قابل مشاهده  بیماریها را  نمایان می‌کنند. با کمی‌ریزبینی می‌توانیم مراقب سلامت خود باشیم. پس اگر متوجه هریک از علائم یا نشانه های ذیل شدید برای بررسی آنها نزد پزشکتان بروید.

1-چشمان زرد رنگ

 رنگ زرد چشمان ممکن است به‌دلیل یک بیماری به‌نام اسکلرا ایکتروس باشد که نشان می‌دهد کبد شما به‌درستی عمل نمی‌کند.

2-برآمدگی و پف دور چشم

مصرف غذاهایی با سدیم بالا و یک رژیم غذایی پر نمک، می‌تواند باعث احتباس آب در سراسر بدن و از جمله منطقه زیر چشم شود. البته در آلرژی‌های مزمن و پوست‌های حساس هم، در منطقه زیر چشم چنین حالتی ممکن است مشاهده شود که علت آن گشاد شدن عروق خونی و تراوش موادی از درون آنهاست که باعث ایجاد پف و رنگ تیره بنفش- آبی در زیر چشم شود.

3-آبی رنگ شدن ساق پا و یا لثه‌ها

اگر بخش‌هایی از پوست شما مانند ساق پا یا لثه‌ها آبی رنگ شوند ممکن است نشانه‌ای از یک واکنش دارویی خاص باشد. با این حال اگر پوست شما در این نواحی به رنگ خاکستری-آبی درآمده است، ممکن است علت آن مصرف طولانی مدت محصولات حاوی سرب  باشد.

4- تغییر رنگ پوست (پررنگ شدن و کم رنگ شدن)

تجمع رنگدانه‌ها در مناطقی از پوست تنها بدلیل در معرض نور خورشید بودن نیست،  بلکه گاهی چنین حالتی و یا ضخیم شدن بخش‌هایی از پوست، ظهور تکه‌هایی مخملی به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای بویژه اطراف گردن، زیر بغل یا کشاله ران، می‌تواند از علائم اولیه دیابت باشد.

5- پوست مایل به خاکستری

خاکستری شدن پوست می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. یک علت آن می‌تواند نرسیدن اکسیژن به خون بوده که ممکن است علامت بیماری آمفیزم باشد. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک حمله قلبی قریب‌الوقوع  را به ما اعلام کند. یا اینکه ما را متوجه علائمی ‌از بیماری سل ریوی، ذات‌الریه و یا برخی سرطان‌ها بنماید. دلیل دیگر آن می‌تواند التهاب پرده شکمی ‌باشد که توسط باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌گردد.

6- خشک شدن پوست و ناخن‌ها

اگر پوستتان خشک و ناخن‌ها و موهایتان شکننده شوند می‌تواند نشانه‌هایی از بیماری تیروئید را به ما اعلام کنند. پوست همیشه باید صاف، بدون تورم و  تاول  بوده و پوسته پوسته نباشد. البته خشک شدن پوست می‌تواند عللی همچون کمبود ویتامین کافی، اسیدهای چرب ضروری مانند امگاتری‌ها و یا عنصر روی در بدن داشته باشد.

7- حساس شدن پوست در برابر خورشید

این حساسیت در موارد خاص می‌تواند نشانه‌ای از بیماری خود ایمن لوپوس باشد.

8- جوش‌های تاول مانند و خارش‌دار

این حالت می‌تواند نشانه‌ای از بیماری سلیاک باشد. سلیاک، بیماری ناشی از حساسیت سیستم گوارشی ما به گلوتن موجود در برخی مواد غذایی است. این ضایعات می‌توانند هرجایی از بدن ظاهر شوند اما اغلب در اطراف زانوها، آرنج، پوست سر، پشت و باسن پدیدار می‌شوند و با احساس سوزش شدید همراه می‌باشند.

9- پوست پرتقالی رنگ

اگر پوست شما به رنگ نارنجی تغییر رنگ داده است، نگران نباشید، احتمالا بیش از حد هویج یا سایر سبزیجات سرشار از کاروتن مصرف کرده‌اید.

10-پوست برنزه

اگر در مقابل آفتاب نبوده‌اید اما پوستتان برنزه شده است، ممکن است یک اختلال ارثی به‌نام هموکروماتوز داشته باشید.

11- موهای زائد صورت

 رشد موهای زائد در بانوان عمدتا در چانه‌، گوشه‌های فک و بالای لب می‌تواند نشانه‌ای از سندروم پلی کیستیک تخمدان یا عدم تعادل هورمونی (افزایش سطح هورمون مردانه) در بانوان باشد.

12- لبهای ترک خورده

ترک‌های خشک در اطراف دهان ممکن است به‌دلیل کمبود ویتامین‌های گروه ب مانند نیاسین (ب3)، ریبوفلاوین و ویتامین ب6 باشد. نیاسین را در کنسرو ماهی تن، ریبوفلاوین را در اسفناج و ب6 را در نخود می‌توانید به وفور بیابید و به بدن خود برسانید.

 

برچسب ها: علائم پوستی، بیماری ها و پوست، علائم بیماری، زرد شدن چشم، برآمدگی و پف دور چشم، مشکلات پوستی ساق پا، پوست مایل به خاکستری تعداد بازديد: 993 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز