Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:59

26
بهمن
نانوفیلم جایگزین عصب‌كشی می‌شود

نانوفیلم جایگزین عصب‌كشی می‌شود

فیبروبلاست‌ها اصلی‌ترین نوع سلولی هستند که در بافت نرم دندان یافت می‌شوند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

محققان در یکی از بزرگ‌ترین تحولات درمانی در حوزه دندانپزشکی توانسته‌اند در درمان کانال ریشه دندان، به ‌جای آنکه عمل عصب‌کشی را انجام داده و یک دندان مرده درون دهان باقی بگذارند، دندان بیمار را درمان کرده و آن را به زندگی بازگردانند. این پژوهشگران اولین فیلم دندانی نانومقیاس را که نویدهای اولیه‌ای در رسیدن به این هدف قدیمی از خود نشان می‌دهد، توصیف کرده‌اند.

نادیا بنکیرین جسیل و همکارانش می‌گویند فرایندهایی که روی ریشه دندان صورت می‌گیرند، هر ساله مانع از دست دادن دندان توسط میلیون‌ها نفر می‌شوند. یک دندانپزشک در طول فرایند عصب‌کشی، بافت نرم درون دندان آسیب‌دیده را که حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است از بین می‌برد.

«جایگزینی احیاکننده حفره میانی» (Regenerative endodontics) که به‌ معنی تولید بافت دندانی نرم جدید و جایگزینی بافت آسیب‌دیده با این بافت جدید است، این قابلیت را دارد که جایگزین عصب‌کشی شود. این دانشمندان توانسته‌اند یک فیلم نانومقیاس چندلایه به ضخامت تنها یک پنجاه هزارم موی انسان تولید كنند که حاوی ماده‌ای است که می‌تواند به تولید مجدد بافت نرم دندان کمک کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که این ماده که هورمون تحریک‌کننده آلفا ملانوسیت یا آلفا MSH نامیده می‌شود، ویژگی ضدالتهابی دارد. این پژوهشگران در بررسی‌های آزمایشگاهی خود نشان داده‌اند که ترکیب آلفا MSH با یک پلیمر پراستفاده، ماده‌ای تولید می‌کند که مانع از التهاب فیبروبلاست‌های بافت نرم دندان می‌شود.

فیبروبلاست‌ها اصلی‌ترین نوع سلولی هستند که در بافت نرم دندان یافت می‌شوند. همچنین حضور نانوفیلم‌های حاوی آلفا MSH موجب افزایش تعداد این سلول‌ها می‌شود. بنابر گفته دانشمندان این امر می‌تواند به احیای دندان‌های آسیب‌دیده کمک کرده و نیاز به عصب‌کشی‌های دندانی را کاهش دهد.

 جنجال در مورد  طرح آزمایش DNA در دانشگاه کالیفرنیا برکلی

دانشگاه کالیفرنیا برکلی در پی واکنش شدید مقامات رسمی‌ بهداشت عمومی، گروه‌های نظارتی ژنتیکی و حریم خصوصی این ایالت مجبور شد طرح آزمایش DNA دانشجویان تازه وارد خود را لغو کرده و نمونه‌ها و نتایج را به آنها بازگرداند. در راستای آغاز برنامه دانشگاه کالیفرنیا برکلی با عنوان «ژن خود را به دانشگاه بیاورید» در حدود پنج هزار و 500 نفر کیت‌های آزمایشگاهی را به منظور ارایه نمونه‌های بزاقی خود دریافت کردند.

در این برنامه قرار بود سه نمونه از ژن‌های این افراد به منظور بررسی توانایی هضم لاکتوز، میزان سوخت و ساز الکل و میزان جذب اسید فولیک مورد بررسی قرار بگیرد. آنهایی که نمونه‌های بزاقی خود را به دانشگاه تحویل می‌دادند می‌توانستند در آینده نتایج آزمایش‌های خود را از طریق وب سایت و به طور محرمانه دریافت کنند که به این منظور برای هر یک از این افراد کد مخصوصی در نظر گرفته شده بود.

به گفته دانشگاه برکلی این برنامه به دانشجویان کمک می‌کند تا در رابطه با ضعف‌های خود آگاهی پیدا کرده و بر اساس این ضعف‌ها در رفتارهای غذایی خود از قبیل مصرف مواد الکلی یا لبنیات تغییراتی ایجاد کنند.به گفته اساتید دانشگاهی آنها قصد داشتند از این موضوع به عنوان مباحث کلاسی استفاده کنند زیرا تست‌های ژنتیکی در آینده بخشی عادی از پزشکی خواهد شد.

اما دپارتمان بهداشت عمومی‌ کالیفرنیا اعلام کرد این طرح صلاحیت پژوهشی و آموزشی نداشته و چنین اطلاعاتی تنها باید به صورت فردی و از طریق آزمایشگاه‌های قانونی در اختیار افراد قرار گیرند.مخالفین این برنامه اعلام کردند که دانشجویانی که تحت آزمایش قرار می‌گیرند احساس فشار کرده و در عین حال این پروژه می‌تواند در زمینه افزایش استفاده از نمونه‌های DNA نگرانی‌هایی به وجود آورد.

در حالی که دانشگاه اعلام کرده نتایج حاصل از آزمایش‌ها محرمانه باقی خواهند ماند اما هنوز نگرانی‌هایی از غیر قابل کنترل بودن محافظت از پخش شدن اطلاعات ژنتیکی شخصی افراد بر روی اینترنت وجود دارد.

تفاوت ژنتیكی، عامل تشدیدكننده

ابتلا به مننژیت

یك پژوهش جدید نشان داده است كه تفاوت‌های ژنتیكی در برخی افراد سبب می‌شود كه برای ابتلا به عفونت مننژیتی مستعدتر باشند در حالی كه برخی دیگر به طور طبیعی در برابر این عفونت مصونیت دارند. این تحقیق كه از سوی محققان كالج سلطنتی لندن و انستیتو ژنوم سنگاپور انجام گرفته، بزرگ‌ترین تحقیقی است كه تاكنون روی بیماری مننژیت صورت گرفته است.

این تحقیق نشان می‌دهد افرادی كه به این بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند دارای تفاوت‌های درونی در سیستم دفاع طبیعی بدنشان هستند كه این تفاوت‌ها سبب می‌شود در برابر حملات باكتریایی مننژیتی ناتوان باشند. باكتری‌های مننگو‌كوك موجب بروز این قبیل عفونت‌ها می‌شوند.

محققان امیدوارند كه یافته‌های جدید آنها به تولید واكسن‌های موثری برای مقابله با زنجیره گروه B این باكتری‌ها كه تاكنون واكسنی برای آنها وجود نداشته، ‌منجر شود. در این پژوهش، ساختار ژنتیكی 150 فرد مبتلا به عفونت مننژیتی مورد مطالعه قرار گرفت. این بیماران از كشورهای انگلیس، هلند، اتریش و اسپانیا انتخاب شده بودند و ژنوم آنها با 5000 فرد سالم مقایسه شد.

 

برچسب ها: فرایند عصب‌کشی، نانومقیاس، آلفا ملانوسیت، ابتلا به مننژیت، عفونت مصونیت تعداد بازديد: 698 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز