Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:33

26
بهمن
نوشیدنی‌های انرژی‌زا (2)

نوشیدنی‌های انرژی‌زا (2)

اگر به مدت كمتر از 1 ساعت ورزش می‌كنید، آب و خوردن یك غذای متعادل بهترین انتخاب است.

 

آیا باید هنگام ورزش كردن از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده كرد؟

خیر. نوشیدنی‌های انرژی‌زا را نباید قبل، در حین و بعد از ورزش مصرف كرد، چرا كه با نوشیدنی‌های ورزشی فرق دارند و نمی‌‌توانند آب و املاح مورد نیاز بدن را كه در حین ورزش از دست می‌دهد، جبران كنند، كافئین و شكر موجود در این نوع نوشیدنی‌ها باعث كم آبی بدن می‌شود.

 تفاوت بین نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های ورزشی چیست؟

در واقع نوشیدنی‌های ورزشی حاوی كربوهیدرات‌ها، الكترولیت‌ها و اغلب ویتامین‌ها و املاح هستند. از تقطیر مجدد به دست می‌آیند و مصرف‌شان بعد از فعالیت فیزیكی فشرده بسیار مفید است.

آیا باید هنگام ورزش از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده كرد؟

در واقع آب بهترین مایع مورد نیاز بدن است اگر ورزش كردن بیشتر از یك ساعت طول بكشد، نیاز به كربوهیدرات‌های بیشتری دارید تا به بدن سوخت‌رسانی كنید. نوشیدنی‌های ورزشی كه حاوی كربوهیدرات‌ها و الكترولیت‌ها هستند، بهترین گزینه برای مرطوب سازی بدن در حین ورزش به خصوص ورزش‌های بیش از یك ساعت است.

اگر به مدت كمتر از 1 ساعت ورزش می‌كنید، آب و خوردن یك غذای متعادل بهترین انتخاب است.

نوشیدن بیش از حد آب چه خطراتی دارد؟

نوشیدن آب بسیار زیاد یعنی «سم‌زدایی با آب» وقتی ایجاد می‌شود كه فرد در یك مدت كوتاه مقدار زیادی آب بنوشد. مقدار زیاد آب باعث كاهش میزان سدیم بدن می‌شود و به این وضعیت «هایپوناترمیا» می‌گویند كه طی آن سلول‌های بدن شروع به تورم می‌كنند و در پی آن سردرد، سستی، حالت تهوع، استفراغ ایجاد شده و حتی ممكن است  فرد به كما برود.

ورزشكاران باید آب و مایعات كافی دریافت كنند تا دچار كم آبی نشوند، ولی از طرفی توجه داشته باشند كه زیاده‌روی در مصرف آب نیز می‌تواند چنین خطراتی را به دنبال داشته باشد.

آیا ورزشكاران حتما باید پروتئین بیشتری دریافت كنند؟

البته مقداری پروتئین اضافی برای ساختن و حجیم كردن عضلات لازم است؛ اما نباید در مصرف پروتئین‌ها زیاده‌روی كرد.

در حین ورزش، قبل و یا بعد از آن چه مایعی را و به چه اندازه باید بنوشیم؟

قبل از ورزش، هدف اصلی افزایش رطوبت بدن است. اگر قبل از شروع فعالیت فیزیكی 8-12 ساعت استراحت كرده‌اید و به طور مرتب غذا خورده‌اید و مایعات نوشیده‌اید، احتمالاً هیچ نیازی به مایعات بیشتر نخواهید داشت؛ اما اگر در حین ورزش‌های قبلی تعرق زیادی داشته‌اید، باید مقدار بیشتری مایعات بنوشید.

مثلاً قبل از ورزش یكی دو فنجان آب بنوشید. در حین ورزش بسته به میزان و شدت فعالیت فیزیكی كه داشته‌اید، مایعات بنوشید. اگر بیش از یك ساعت ورزش كرده‌اید، 2-4 فنجان آب بنوشید. اگر كمتر از یك ساعت ورزش كرده‌اید، بسته به میزان تشنگی و شرایط آب و هوا مایعات بنوشید. از نوشیدن نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های كافئین‌دار نیزدر حین ورزش خودداری كنید تا دچار كم‌آبی نشوید.

بعد از ورزش حدود دو فنجان آب بنوشید. میزان كم‌آبی بدن از تیره‌شدن رنگ ادرار مشخص می‌شود. اگر چنین وضعیتی دارید، حتما آب بیشتری بنوشید.

برخی نكات سالم برای ورزشكاران

 خوردن غذاهای متنوع: غذاهای متنوع، مواد مغذی متنوعی دارند و برای دریافت این مواد مغذی باید غذاهای مختلفی را خورد.  به طور مرتب غذا بخورید: حذف هر یك از وعده‌‌های غذایی باعث ضعیف شدن عملكرد بدن می‌شود، اما اگر به‌طور مرتب غذا بخورید، به‌طور یكسان به بدن سوخت‌رسانی می‌كنید. 

كالری كافی دریافت كنید: كالری باعث رساندن سوخت كافی به بدن و كاهش كالری باعث تضعیف عملكرد بدن می‌شود. ورزش كردن نیاز فرد به دریافت انرژی بیشتر را افزایش می‌دهد.  آب كافی بنوشید.  ورزشكاران به نوشیدن آب نیاز دارند و نباید صبر كنند تا تشنه شوند آنها باید به‌طور مرتب رطوبت بدن خود را حفظ كنند.

خصوصاً در آب و هوای گرم و مرطوب آب و مایعات بیشتری بنوشند.  اگر عضلات بدن به اندازه كافی آب دریافت نكنند، دچار گرفتگی می‌شوند و عملكرد فرد را در هنگام ورزش كاهش می‌دهند.

 

 

برای خواندن بخش اول- نوشیدنی‌های انرژی‌زا - اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: نوشیدنی‌های ورزشی، سم‌زدایی با آب، میزان سدیم بدن، هایپوناترمیا، كالری كافی تعداد بازديد: 715 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز