Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:01

19
بهمن
درمان با هورمون رشد، خطر برای کودکان

درمان با هورمون رشد، خطر برای کودکان

كودكانی كه از روش درمان با هورمون رشد استفاده می‌كنند نسبت ابتلا به دیابت نوع دوم 100 نفر از هر صد هزار كودك است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

 

نتایج یك آزمایش جدید نشان داده است كه درمان با هورون رشد با بروز دیابت نوع دوم در كودكان ارتباط دارد.در این آزمایش معلوم شد خطر بروز دیابت نوع دوم در كودكانی كه با هورمون رشد تحت درمان قرار می‌گیرند، هشت و نیم برابر بیشتر است.به گزارش خبرگزاری رویترز، گروهی از كارشناسان شركت داروسازی «الی لیلی» در بررسی‌های خود دریافته‌اند از بین بیش از 11 هزار كودك كه هورمون رشد دریافت كرده بودند، 11 نفر پس از آغاز درمان به دیابت نوع دوم مبتلا شدند در حالی كه قبل از هورمون درمانی، هیچ یك از آنها به دیابت مبتلا نبودند.

همچنین در 26 كودك دیگر نیز توان فرآوری قند خون دچار اختلال شد كه این فرآیند در واقع پیش فاكتوری برای ابتلا به دیابت نوع دوم است.كودكان در این مطالعه به علت ابتلا به بیماریهای مختلف شامل كمبود هورمون رشد، رشد قدی بسیار كم یا اختلالات ژنتیكی مثل سندرم پرادر – ویلی یا سندرم ترنر تحت درمان با هورمون رشد قرار گرفته بودند. تمام این بیماران در بخشی از پروسه درمان خود هورمون رشد تولید شده توسط شركت «الی لیلی» را دریافت كرده بودند. كارشناسان این شركت كودكان را كه با این هورمون درمان شده بودند تحت معاینه و آزمایش قرار دادند تا از عوارض جانبی احتمالی این دارو مطلع شوند.

طبق آمار انستیتو ملی سلامت در آمریكا، از هر 100 هزار كودك و نوجوان 10 تا 19 ساله هر سال حدود هشت كودك مبتلا به دیابت نوع دوم شناسایی می‌شود. این در حالی است كه در بین كودكانی كه از روش درمان با هورمون رشد استفاده می‌كنند نسبت ابتلا به دیابت نوع دوم 100 نفر از هر صد هزار كودك است. این یافته در مجله متابولیسم و غددشناسی بالینی به چاپ رسیده است.این كارشناسان تاكید كردند: ما توصیه می‌كنیم كه نظارت و كنترل بیشتر برروی این تكنیك هورمون درمانی و عوارض احتمالی آن صورت بگیرد.

 تست پیش‌بینی بازگشت سرطان سینه

متخصصان ایالت ویرجینیا در آمریكا تستی را تهیه كرده‌اند كه می‌تواند احتمال عود كردن سرطان سینه را پیش‌بینی كند. دكترمسعود منجیلی، استادیار میكروبیولوژی آزمایشات خاطرنشان كرد: ما موفق شده‌ایم با استفاده از یك نشانگر زیستی ایمنی پیش‌بینی كنیم كه تا چه اندازه احتمال برگشت پذیری این سرطان در افرادی كه پیش‌تر به آن مبتلا بوده‌اند وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دكتر منجیلی و دستیاران وی تاكید كردند كه این دستاورد راه را برای دستیابی به آزمایشات ژنتیكی جدید هموار می‌سازد. این نشانگر زیستی در واقع یك اثر خاص 5 ژنی است كه با تومور ارتباط دارد. این نشانگر توانست در 85 درصد موارد احتمال عود كردن سرطان سینه در بیماران را درست پیش‌بینی كند. شرح این آزمایشات در مجله «درمان و مطالعه سرطان سینه» به چاپ رسیده است.

مكمل‌های دارویی را خودسرانه مصرف نكنید

رییس انجمن داروسازان ایران با تاكید بر خرید داروهایی مانند مكمل‌های غذایی كه روی آن‌ها مهر و مجوز وزارت بهداشت وجود دارد، گفت: چنانچه افراد در مورد مجوز آن شك داشتند، دارو را به نزدیكترین داروخانه نشان دهند. دكتر رهبر مژدهی آذر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اعلام این مطلب توصیه كرد: برای مصرف مكمل‌ها به پزشك مراجعه یا با داروساز داروخانه محله خود مشورت كنید. البته مشاوره با پزشك بهتر است.

رییس انجمن داروسازان با بیان اینكه مكمل‌ها را نباید خودسرانه مصرف كرد، گفت: در كشوری مانند ایران، میوه‌های گوناگونی در هر فصل وجود دارد بنابراین چندان به مصرف مكمل‌هایی مانند ویتامین نیاز نیست و باید چنین مكمل‌هایی را با تشخیص پزشك مصرف كنیم. وی درباره مكمل‌هایی كه در شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تبلیغ می‌شود، گفت: مردم نباید به اینگونه تبلیغات توجه كنند چرا كه روی جلد 99 درصد از داروهای تبلیغ شده در این شبكه‌ها قید شده است كه این كالا مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) نیستند.

تنهایی عامل افزایش وزن است

روانشناسان می‌گویند: جهان به دلیل وجود فناوریهایی مثل اینترنت و تلفن همراه به یك دهكده جهانی تبدیل شده است اما بسیاری از مردم دنیا هنوز با تنهایی و نگرانیها و نابسامانی‌های احساسی دست به گریبان هستند كه اغلب به پرخوری و افزایش وزن به طور جدی و خطرناك تبدیل می‌شود. روزنامه دیلی اكسپرس در این باره گزارش داد: دكتر ماری جو راپینی، روان درمان مركز كنترل وزن متدودیست در شهر هوستون آمریكا در این باره اظهار داشت: مردم وقتی دچار احساس تنهایی و افسردگی می‌شوند به دنبال غذاهایی می‌گردند كه آنان را آرام و راضی كنند.

برخی از آنها كم‌كم وزنشان بیشتر می‌شود و از ظاهر خود احساس رضایت و اعتماد به نفس بالاتری پیدا می‌كنند اما در نهایت این افزیش وزن آنها را به افسردگی عمیق‌تر فرو می‌برد. دكتر راپینی می‌گوید برای انسان بیان كردن خودش، موضوع بسیار مهمی است و برای اشخاصی كه در تنهایی زندگی می‌كند این بیان خود می‌تواند با كشیدن نقاشی‌هایی از چهره خودشان و یا نوشتن احساساتشان، سرودن شعر یا نوشتن داستان‌های كوتاهی از شرایط زندگی‌شان صورت گیرد، اما بهترین راهكار صحبت كردن با دیگران و حتی بهتر از آن شركت كردن در فعالیتهای گروهی و دسته جمعی است.

 

برچسب ها: سرطان سینه، افزایش وزن، مکمل های دارویی، هورمون درمانی، هورمون رشد در کودکان تعداد بازديد: 751 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز