Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:43

5
بهمن
تولید قلبی مصنوعی با سلول‌های بنیادی

تولید قلبی مصنوعی با سلول‌های بنیادی

مغز افراد مبتلا به اختلال اتیسم روی نواحی متمركز می‌شود كه با درك و مهارت‌های بینایی بیشتر ارتباط دارند

تحریریه پزشك امروز

 

 

متخصصان با پرورش قلب انسان در آزمایشگاه، درهای امید را بر روی بیماران قلبی باز كرده‌اند. محققان آمریكایی بر این باور هستند كه اندام‌های مصنوعی می‌توانند ظرف چند هفته شروع به تپیدن كنند. این تجربه، گامی بزرگ به سوی نظریه تولید قلب بوده و می‌تواند راه را برای تولید كبد، ریه یا كلیه هموار كند.

روش ساخت این اندام‌ها مبتنی بر برداشتن سلول‌های عضلانی از ارگان‌های فرد اهداكننده و قراردادن آن در پشت قلب‌های سخت بافت پیوندی است. محققان در ادامه به تزریق سلول‌های بنیادی به آنها می‌پردازند كه تكثیر شده و دور این ساختار رشد كنند و سرانجام به سلول‌های سالم قلب تبدیل شوند.

به گفته پزشكان، پرورش این قلب‌ها تكمیل شده و آنها امیدوارند قلب‌ها در هفته آتی علایمی از ضربان را نشان دهند. بیمارانی كه عمل معمول پیوند قلب را انجام می‌دهند باید تا پایان عمر از داروهایی كه سیستم ایمنی بدنشان را سركوب می‌كند، استفاده كنند.

این مساله ممكن است منجر به مشكلاتی از قبیل فشار خون بالا، نارسایی كلیه و دیابت شود. درصورتی‌ كه بتوان از سلول‌های خود بیمار به تولید سلول‌های قلبی پرداخت احتمال رد كردن سیستم ایمنی بسیار كمتر خواهد بود. پزشكان در حال حاضر توانسته‌اند قلب تپنده موش و خوكچه را تولید كنند. اگرچه این قلب‌ها به قدری ضعیف هستند كه نمی‌توان اكنون از آنها در بدن حیوانات استفاده كرد، این اقدام گام مهمی در مسیر دستاوردهای بیشتر در ساخت اندام‌ها به شمار می‌رود.

ساخت داروی غذایی برای نابودی سلول‌های سرطانی

جمهوری آذربایجان از ساخت داروی غذایی جهت نابودی سلول‌های سرطان و دیابت شیرین در آزمایشگاه علمی-تجربی شرکت بهداشتی «نظامی» این کشور خبر داد. چمناز علی یوا، مدیر این آزمایشگاه گفت: سال‌ها است که اقداماتی برای ساخت این دارو انجام شده که از شیوع بیماری سرطان جلوگیری کند.

این دارو برای پیشگیری از این بیماری‌ها است و فقط با اجازه پزشکان استفاده از این محلول امکانپذیر خواهد بود. با استفاده از این دارو سلول‌های سرطانی نابود می‌شوند. این دارو یک محلول شیمی مستقل نئون با ترکیب بیوشیمیایی و بیوفیزیکی با ویتامین جدید ACZP با ویژه‌گی‌های مخصوص هورمون و آنزیم است. پروژه ساخت این محلول از سال 1988 میلادی تاکنون در آذربایجان ادامه داشت. داروی جدید ضد سرطان ساخت آذربایجان در حال اخذ‌های بهداشتی برای عرضه عمومی است.

مهارت‌ بینایی بیشتر مبتلایان به اتیسم

متخصصان مغز و اعصاب در یك آزمایش جدید دریافته‌اند كه مغز افراد مبتلا به اختلال اوتیسم روی نواحی متمركز می‌شود كه با درك و مهارت‌های بینایی بیشتر ارتباط دارند بنابراین میزان فعالیت مغز این بیماران در نواحی كه برای برنامه‌ریزی و كنترل افكار و عملكردها مورد استفاده قرار می‌گیرند، كمتر است.

این یافته‌ها توجیه می‌كند كه چرا مبتلایان به این اختلال دارای فعالیت خاص بینایی هستند. این یافته حاصل مطالعات گروهی از متخصصان كانادایی در دانشگاه مونترال است.این متخصصان 26مطالعه مختلف روی تصاویر مغزی را كه طی 15 سال انجام شدند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند.

سویا؛ سپری در مقابل سرطان ریه!

نتایج یک آزمایش جدید نشان داد: یك ترکیب موجود در دانه سویا، توانایی پرتو درمانی را در نابودسازی سلول‌های سرطان ریه افزایش می‌دهد.

این ترکیب طبیعی و غیرسمی موسوم به «ایزوفلاون» می‌تواند تاثیر پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول‌های تومور ریه افزایش دهد. دکتر گیلدا هیلمن استادیار دپارتمان اونکولوژی پرتودرمانی در دانشگاه وایین و دستیاران وی در بررسی‌های جدید خود به این تاثیر مفید سویا در مقابله با سرطان ریه دست یافته‌اند.

 

برچسب ها: قلب مصنوعي، سویا؛ سپری در مقابل سرطان ریه، ایزوفلاون، مهارت هاي بينايي در بيماران اتيسم، داروي نابودی سلول‌های سرطانی تعداد بازديد: 693 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز