Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 19:35

28
دی
راهی برای ترمیم طاسی سر

راهی برای ترمیم طاسی سر

هیچ حیوانی مشکل ریزش مو ندارد نه شامپانزه‌ها، نه فیل‌ها و نه زرافه‌ها هیچکدام طاس نمی‌شوند بنابراین اگر به جای آزمایش بر روی حیوانات از یک روش جدید استفاده کنیم، می‌توانیم نتایج موثرتری به دست آوریم.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

ایجاد اولین اندام انسان در لوله آزمایش

گروهی از دانشمندان آمریکایی با ایجاد بافت روده از سلول‌های بنیادی موفق شدند اولین اندام انسان را در لوله آزمایش بسازند. تاکنون تنها اندام طبیعی که با استفاده از سلول‌های بنیادی در آزمایش ساخته شده بود یک ریه موش بود که ژوئن گذشته به دست آمد. اکنون دانشمندان بیمارستان اطفال سینسیناتی موفق شدند برای اولین بار از سلول‌های بنیادی، اندام انسان را در لوله آزمایش ایجاد کنند. »

جیمز ویل«که به همراه «جیسون اسپنس» اولین بافت روده‌ای انسان را توسعه داده است در این خصوص اظهار داشت: «این اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (Ips) انسان می‌توانند در آزمایشگاه به روشی موثر برای تشکیل یک بافت انسان با یک ساختار سه‌بعدی و یک ترکیب سلولی کاملا شبیه به بافت طبیعی تمایز یابند.» در این تحقیق، برای ساخت روده در لوله آزمایش هم از سلول‌های بنیادی جنینی و هم از سلول‌های بنیادی به دست آمده از سلول‌های بزرگسال که سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (Ips) نام دارند، استفاده شد.

راز موفقیت این آزمایش در این است که این محققان توانستند تمام عناصر سازنده لازم برای تمایز سلول‌های نابالغ به سلول‌های روده را شناسایی کنند. به این ترتیب به یک ملغمه پایدار از فاکتورهای رشد دست یافتند که قادر بود محیطی را که در آن روده در سطح جنینی توسعه می‌یابد بازسازی کند. سپس سلول‌های بنیادی در این ملغمه تا زمانی که به سلول‌های بافت روده تبدیل نشده بودند کشت داده شدند.

سپس مرحله تمایز آغاز شد. اولین گام تمایز در لوله آزمایش القای سلول‌های نابالغ برای تبدیل شدن به سلول‌های آندودرم، یا بافت پیشرو برای ساخت دیواره‌های داخلی مری، معده و روده بود. در مرحله بعد، سلول‌های آندودرم برنامه‌های لازم برای تبدیل شدن به سلول‌های پیشرو در ایجاد روده را دریافت کردند و پس از 28 روز بافت سه‌بعدی شبیه به روده جنین تشکیل شد. آزمایش بر روی حیوانات نشان داد که این روده می‌تواند با موفقیت در پیوندها استفاده شود.

راهی برای ترمیم طاسی سر

گروهی از دانشمندان آلمانی با هدف یافتن راهی برای ترمیم طاسی سر برای نخستین بار در دنیا موفق شدند در آزمایشگاه فولیکول‌های مو را از سلول‌های بنیادی کشت دهند. محققان دانشگاه برلین برای اولین بار در دنیا توانستند سلول‌های بنیادی را در آزمایشگاه به سلول‌های فولیکول مو تمایز دهند. درحال حاضر فولیکول‌های به دست آمده از سلول‌های بنیادی حیوانات بوده و نازک‌تر از تار موی انسان هستند، اما به گفته این محققان، ظرف 5 سال آینده می‌توان از این روش برای تهیه فولیکول موی انسان و حتی پیوند به سر افراد استفاده کرد.

از این روش نه تنها می‌توان برای ترمیم طاسی سر استفاده کرد، بلکه همچنین می‌توان موهایی را برای آزمایش میزان اثربخشی مواد استفاده شده در صنایع بهداشتی آرایشی دارویی ایجاد کرد به‌طوری که به جای استفاده از حیوانات آزمایشی برای بررسی مسمومیت‌های احتمالی این مواد می‌توان فولیکول‌های مو را در آزمایشگاه ایجاد کرد و واکنش مو در مقابل این مواد را مورد ارزیابی قرار داد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: «هیچ حیوانی مشکل ریزش مو ندارد نه شامپانزه‌ها، نه فیل‌ها و نه زرافه‌ها هیچکدام طاس نمی‌شوند بنابراین اگر به جای آزمایش بر روی حیوانات از یک روش جدید استفاده کنیم، می‌توانیم نتایج موثرتری به دست آوریم.» در حقیقت برپایه قوانین، صنایع آرایشی بهداشتی از سال 2013 اجازه نخواهند داشت تا مواد به کار رفته در محصولات خود را بر روی حیوانات آزمایش کنند بنابراین نیاز به یافتن روش‌های دیگری دارند.

 محققان در مورد ترمیم طاسی با استفاده از این روش محققان اظهار داشتند: «روش کار بسیار ساده خواهد بود. به‌طوری که برای بیمار یک نمونه‌برداری بدون درد از بافت پوست انجام می‌شود. سپس از این نمونه، سلول‌های بنیادی خود فرد استخراج می‌شود. این سلول‌ها در آزمایشگاه برای تهیه فولیکول‌های مو تمایز می‌یابند و سپس فولیکول‌ها به پوست سر پیوند زده می‌شوند.»

 

برچسب ها: سلول‌های بنیادی، راهی برای ترمیم طاسی سر، ایجاد اولین اندام انسان در لوله آزمایش، القای سلول‌های نابالغ، ترمیم طاسی تعداد بازديد: 817 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز