Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:32

1
آذر
مشكلات سلامتی هنگام سفر با هواپيما- قسمت سوم

مشكلات سلامتی هنگام سفر با هواپيما- قسمت سوم

هوای داخل هواپیما خشك است و به‌ویژه زمانی كه دستگاه‌های تهویه كار می‌كنند رطوبت داخل كابین از بین می‌رود.

دکتر حمید محقق؛ پزشک داخلی

 

كم آبی در هواپیما

هوای داخل هواپیما خشك است و به‌ویژه زمانی كه دستگاه‌های تهویه كار می‌كنند رطوبت داخل كابین از بین می‌رود. مقدار رطوبت هوای داخل زیر 25 درصد است و همین باعث می‌شود كه دهان، گلو، چشم و پوست به شدت به آب نیاز داشته باشد و آب خود را از دست بدهد. 

پیشگیری: به طور منظم قبل از پرواز و در طی پرواز مقادیر زیادی آب و آبمیوه بنوشید و از نوشیدن كافئین خودداری كنید. یعنی، اگر با هواپیما به سفر می‌روید، باید در هر یک ساعت پرواز، یک لیوان آب بنوشید.

عفونت در سفرهای هوایی

صرف ساعت‌های طولانی با مسافران در یك محیط سربسته احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار و عفونت را افزایش می‌دهد. 

پیشگیری: سیستم ایمنی بدن خود را از سه روز قبل از سفر با خوردن پرتقال و ویتامین C تقویت كرده و با مراجعه به پزشك، واكسن‌های توصیه شده را دریافت كنید. اگر بدن حساسی دارید، برای پوشش بیشتر از ماسك دهان و بینی استفاده كنید.

تابش در هواپیما

در بسیاری از پروازهای بین‌المللی، بدن بیشتر در معرض تابش اشعه‌های كیهانی فضا قرار می‌گیرد. حیات در روی زمین توسط جو، ما را از تشعشعات خورشیدی محافظت می‌کند. تراکم جو به ازاء هر 6500 پا، به میزان نصف کاهش می‌یابد. هواپیماهایی که به ویژه در بالای 30000 پایی جو زمین پرواز می‌کنند نسبت به سطح دریا 3 درصداز محافظت طبیعی را در اختیار دارند.

مسافرانی که پیوسته در پروازند، مقداری از این پرتو را دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه پروازهای خطوط تجاری در بالای 80 درصد جو زمین قرار دارند، این مقدار دز را 150 برابر بیشتر دریافت می‌کنند. البته پرسنل پرواز بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. 

پیشگیری: بهتر است لباس‌هایی را به تن كنید كه كل بدن را پوشش دهند. در نهایت اینكه سفر هوایی بدون خطر نیست و بدانید كه هر چقدر بیشتر با هواپیما مسافرت كنید، بدن شما سریع‌تر خود را وفق می‌دهد و داده‌های مبارزه با آن را یاد می‌گیرد. در طی پرواز هرگاه با كوچك‌ترین تغییر جزئی روبه رو شدید، پرسنل پرواز را در جریان قرار دهید.

نكات مهم در سفر با هواپیما

بستن كمربند ایمنی را در طی پرواز فراموش نكنید.  اگر دچار تنگی نفس شدید و یا چشمان‌تان سیاهی رفت، از مهماندار پرواز درخواست ماسك اكسیژن كنید.  قبل از پرواز حتماً با پزشك مشورت كنید؛ به خصوص اگر دچار بیماری خاصی هستید. حتماً تمامی داروها و لوازم پزشكی را با خود به همراه ببرید و توجه داشته باشید كه هیچ‌وقت آنها را در ته چمدان‌ها قرار ندهید تا در صورت لزوم به سادگی قابل دسترس باشند. 

داروهایی برای مقابله با مشكلات رایج همچون سوزش سردل، ریفلاكس، یبوست، هموروئید و اسهال را با خود همراه داشته باشید.  از راه رفتن زیاد در راهروهای هواپیما نیز خودداری كنید كه تكان‌های ناگهانی و اتفاقات غیرمنتظره می‌تواند باعث آسیب و زمین افتادن شما شود. اگر برای جلوگیری از ایجاد لخته در عروق پاها، دوست دارید كمی حركت كنید، حتماً این كار را با رعایت جوانب احتیاط انجام دهید. از قرارگیری درست ساك و وسایل دستی در بالای سر خود اطمینان حاصل كنید تا با یك حركت كوچك آنها به پایین پرتاب نشوند. 

زنان باردار باید از سفرهای طولانی خودداری كنند چون بیش از دیگران در معرض ابتلا به تنگی نفس قرار دارند، از پروازهایی كه در ارتفاع بالاتر از 30 هزار متر انجام می‌شود، منصرف شوید، چرا كه تغییر فشارهوا و كاهش اكسیژن می‌تواند به جنین آسیب برساند. به خانم‌هایی كه حاملگی پرخطر دارند توصیه می‌شود از سفر با هواپیما خودداری كنند؛ زیرا می‌تواند موجب زایمان زودرس شود. به طور كلی می‌توان گفت بهترین زمان سفر برای خانم‌های باردار، سه ماهه دوم بارداری است كه خطر سقط بسیار كاهش یافته است. به علاوه، از نشستن طولانی مدت پرهیز کنند.

مشكلات سلامتی هنگام سفر با هواپيما- قسمت اول  

مشكلات سلامتی هنگام سفر با هواپيما- قسمت دوم

 

برچسب ها: نكات مهم در سفر با هواپیما، مشکلات سفر با هواپیما، كم آبی در هواپیما، عفونت در سفرهای هوایی، تابش در هواپیما تعداد بازديد: 749 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز