Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:30

29
مرداد
آيا فيس‌بوك خطری عليه سلامت شماست؟

آيا  فيس‌بوك خطری عليه سلامت شماست؟

فیس بوك تبدیل به یكی از مشكلات مدرن شده است. مشكلاتی كه در اثر افراط در استفاده از فیس بوك به بار می‌آیند فقط به موارد روانی و اجتماعی محدود نمی‌شوند.

 

تعداد زیادی از محققان و پژوهشگران بر این باورند كه فیس‌بوك اثرات منفی روی سلامت انسان‌ها بر جای می‌گذارد.

 

فیس بوک و دوری گزینی از مردم

دانشمندان دانشگاه پزشكی UCLA دریافته‌اند كه انزواطلبی و از اجتماع گریزان بودن مردم روی ژنهای آنها اثر می‌گذارد. این ژنها در گلبول‌های سفید خون فعال هستند. افرادی كه در اثر استفاده از این سایت‌ها، دوری گزینی از مردم و كاهش روابط مستقیم اجتماعی با دیگران را ترجیح می‌دهند 75 ژن فعال در گلبول‌های سفید خون دارند و 131 ژن آنها در مقایسه با افراد اجتماعی كه در جامعه روابط بیشتری دارند، فعالیت كمتری دارند. ژنهایی كه فعالیت كمتری دارند شامل آن دسته از ژنهایی می‌شوند كه به پاسخ بدن در برابر استرس و بیماریها مربوط هستند. طبق گزارشات این محققان خطر بیماری التهاب در افرادی كه روابط اجتماعی‌شان به صورت محدود و غیرمستقیم است، بیشتر است طبق تحقیقات به انجام رسیده خانم‌هایی كه بیماری سرطان سینه داشتند، اگر در طول دوران بیماری روابط و فعالیت‌های اجتماعی بیشتر و قوی‌تر داشته باشند، به TNF-alpha واكنــش بیشتــری نشان می‌دهند.

TNF-alpha نام نوعی تركیب است كه توسط سلول‌های دستگاه ایمنی بدن تولید می‌شود و به برگشت یا به عبارتی پس‌رفت تومور و افزایش اجتماعی نجات بیمار از سرطان مربوط است. افزایش میزان نوعی سلول خاص سیستم دفاعی بدن در میان خانم‌هایی كه به سرطان تخمدان دچار بودند نیز در اثر افزایش میزان روابط و حمایت‌های اجتماعی، رخ می‌دهد. انزواطلبی و دوری از مردم و تنهایی باعث افزایش احتمال بیماری التهاب در افراد می‌شود و التهابات بدن نیز به بیماری قلبی – عروقی منجر می‌شود یا آنكه خطر بروز آنها را افزایش می‌دهند. این افراد چون مدت زمان زیادی را صرف استفاده از فیس‌بوك و یا سایت‌های مشابه می‌كنند، كمتر فرصت خواب و استراحت در اختیار دارند و اغلب شبها تا دیروقت بیدارند. كم‌‌خوابی نیز برخی خطرات را به دنبال خواهد داشت و منجر به برخی بیماریها و مشكلات می‌شود. یكی دیگر از عوارض استفاده نامناسب و یا زیاده‌روی از بكارگیری فیس‌بوك، خطر افزایش فشارخون و خطر سكته و حتی خطر ابتلا به سرماخوردگی‌های مداوم است. به‌طور كلی، با توجه به تمام این عوارض و خطرات، رشد سلامت عمومی جامعه باعث بهبود و پیشرفت و توسعه هر كشوری می‌شود و برعكس جامعه‌ای كه از سلامت كافی برخوردار نباشد، نمی‌تواند رشد كند و صنعتی شود. هیچگونه سند و مدرك علمی نمی‌تواند این مسئله را ثابت كند كه انزواطلبی، دوری از اجتماع و تنهایی باعث افزایش خطر پیشرفت سرطان در بدن می‌شوند ولی تحقیقات نشان می‌دهند كه احتمال بروز این خطرات در شرایطی كه استفاده از سایت‌های شبكه‌ای روی روابط اجتماعی افراد تأثیر زیاد بگذارد، نیز افزایش می‌یابد. افرادی كه از این سایت‌ها استفاده می‌كنند نباید نگران بروز بیماریها و خطرات جدی باشند چرا كه استفاده مناسب از تكنولوژی تهدیدی علیه سلامت ما نیست، بلكه استفاده نابجا و نادرست از آن، خطرساز است. حدود یك چهارم از كودكان صاحب یك لب‌تاپ یا كامپیوتر هستند و این خطرات در آینده نزدیك رشد بیشتری خواهند داشت. فراموشی، سكته، بیماری‌های قلبی، سرطان و بسیاری مسائل دیگر با تغییر شكل و قالب زندگی مردم، رو به افزایش است. به نظر روانشناسان كاهش چشمگیر تماس‌های شخصی (حضوری) نقش مهمی در افزایش احتمال بروز این خطرات دارد. تكثیر سریع رسانه‌های الكترونیكی، از مهمترین عوامل رشد غربت فیزیكی – اجتماعی هستند. روابط رو در رو و حضور فیزیكی مردم در كنار هم از سال 1987 كه 6 ساعت در شبانه روز بود به 3-2 ساعت در سال 2007 رسیده است و این مقدار در سالهای بعدی نیز كمتر شده است در حالی‌كه استفاده از رسانه‌های الكترونیكی از سال 1987 كه 4 ساعت در شبانه روز بوده تقریبا بهً 8 ساعت در سال 2007 رسیده است. میزان استفاده از این سایت‌ها در اروپا به اوج رسیده است و این مسئله هم از نظر روانی و هم از نظر اخلاقی زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

 

فیس بوک و  خطر ابتلا به سرطان

علاوه بر مسائل روانی، فیس‌ بوك آسیب‌های جدی به جسم و فیزیك شما وارد می‌كند و همانطور كه قبلا نیز اشاره شده این آسیب‌ها فقط به كمردرد، گردن درد و چاقی محدود نمی‌شوند. یكی از خطراتی كه احتمال بروز آن با استفاده زیاد از فیس‌بوك افزایش می‌یابد، خطر ابتلا به سرطان است. دكتر آریس سیگمن، محقق و پزشك انگلیسی معتقد است كه استفاده از سایت‌های سازمان شبكه‌ای مثل myspace و facebook آسیب‌های جدی به جسم ما وارد می‌كند و باعث بروز برخی بیماریها مثل سرطان می‌شوند. نداشتن روابط رو در رو با دیگران (روابط غیر مستقیم) باعث می‌شود تا ژن‌های ما تغییر كنند و دچار دگرگونی شوند و این تغییرات منجر به بیماری شوند. علاوه بر آن اثرات و نتایج روانی این مسئله در اجتماع بسیار گسترده‌تر است. آن چیزی كه برای سلامت ما بسیار اهمیت دارد، داشتن روابط سالم رو در رو و متقابل است. سایت‌های شبكه‌‌ای برای ارتباط برقرار كردن با دوستان و افراد خانواده، ابزار خوبی هستند اما فقط زمانی كه امكان ارتباط مستقیم و چهره به چهره وجود ندارد و در شرایطی كه در انجام اینكار زیاده‌روی نشود. زیاده‌روی در استفاده از اینترنت و سایت‌های متداول مثل فیس‌بوك باعث انزواطلبی و دوری از اجتماع و تنهایی گرایی در افراد می‌شود. در حال حاضر مردم در انگلیس به‌طور متوسط 50 دقیقه از وقت خود را صرف روابط مستقیم و اجتماعی با دیگران می‌كنند و این مسئله باید همه‌گیرتر شود چرا كه اخیراً زوجها وقت كمی را به بودن در كنار هم و حرف زدن با هم اختصاص می‌دادند و والدین نیز فرصت وقت گذراندن با فرزندان خویش را نداشتند. تعداد افرادی كه ترجیح می‌دهند مجرد زندگی كنند و تنها باشند روز به روز زیاد می‌شود.

 

فیس‌بوك خطر حملات آسم را تشدید می‌كند

فیس بوك تبدیل به یكی از مشكلات مدرن شده است. مشكلاتی كه در اثر افراط در استفاده از فیس بوك به بار می‌آیند فقط به موارد روانی و اجتماعی محدود نمی‌شوند و اثرات سوء آن روی سلامت فیزیكی بسیار گسترده‌تر است، كمردرد، درد گردن، چاقی، افزایش احتمال بروز حملات آسم، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، مشكلات بینایی و. . . مواردی نیستند كه بتوان به راحتی از آنها گذشت. در حال حاضر در آمریكا حدود 17 میلیون نفر بزرگسال و 1/7 میلیون نفر كودك خردسال از بیماری آسم رنج می‌برند. یكی از دلایل شایع و غیر آلرژیكی آسم، استرس‌های روانی و نگرانی‌های شدید است و تقریباً همه به این مسئله واقف هستند كه مشكلات و ناراحتی‌های روانی چقدر روی این بیماری تأثیر گذارند. فشارهای فردی و اجتماعی حملات آسم را تشدید می‌كنند. فیس‌بوك به‌طور مستقیم روی این بیماران اثر نمی‌گذارد ولی اثر غیر مستقیم آن كاملا واضح است. افراد مبتلا به اعتیاد استفاده از فیس بوك، گاه دچار فشارها و تنش‌های جدی می‌شوند. پزشكان و روانشناسان به افرادی كه از آسم و حملات آن در اثر استرس رنج می‌‌برند، توصیه می‌كنند كه همواره به عوامل استرس‌زا در زندگی‌شان توجه كنند. در واقع حفظ آرامش و راحتی، قانون اول برای مقابله با این بیماری است. محققان و دانشمندان ایتالیایی می‌گویند سایت شبكه اجتماعی فیس بوك، موج تازه‌ای از مشكلات فیزیكی و روانی را به راه می‌اندازد. ماهیت فیس بوك به گونه‌ای است كه مصرف كنندگان را تشویق می‌كند تمام جزئیات مربوط به زندگی‌شان را با دوستان‌شان در میان بگذارند. برخی از این دوستان از نزدیكان هستند و برخی كاملاً غریبه‌اند.

 

برچسب ها: فیس بوک، فیس بوک و سلامتی، فیس بوک و بیماری ها، فیس بوک و سرطان، فیس بوک و آسم تعداد بازديد: 888 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز