Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:15

11
آبان
آلودگی هوا و خطر تشكيل لخته‌های خونی

آلودگی هوا و خطر تشكيل لخته‌های خونی

لخته‌های خونی كه در پا تشكیل می‌شوند، می‌توانند به سمت ریه‌ها حركت كنند و باعث آمبولی خطرناك ریوی شوند.

تحریریه پزشك امروز

 

یك تحقیق جدید در آمریكا نشان داد، تنفس در هوایی كه توسط خودروها و ترافیك سنگین‌ آلوده شده است، خطر تشكیل لخته‌های خونی مرگبار را افزایش می‌دهد.محققان پیشتر به این نتیجه رسیده‌اند كه قرار گرفتن در معرض ذرات ریز شیمیایی حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی، احتمال بیماری‌های قلبی و سكته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد اما دانشكده‌ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد با بررسی 2000 نفر به این نتیجه رسید كه آلودگی هوا حتی در تشكیل لخته‌های خونی در پا (ترومبوفلبیت) نیز موثر است.محققان گفتند: آلودگی هوا باعث می‌شود كه غلظت و چسبندگی خون افزایش یابد و فرد مستعد تشكیل لخته شود. افراد مورد بررسی این گروه از محققان در ایتالیا زندگی می‌كردند و 900 نفر از آنها دچار لخته خونی در پا (DVT) شدند.

لخته‌های خونی كه در پا تشكیل می‌شوند، می‌توانند به سمت ریه‌ها حركت كنند و باعث آمبولی خطرناك ریوی شوند.خطر تشكیل لخته‌های خونی در پا در اثر بی‌تحركی و نشستن طولانی‌مدت افزایش می‌یابد. مسافرانی كه سفرهای طولانی هوایی دارند، همچنین كارمندانی كه زمان طولانی پشت میز می‌نشینند. بی‌آنكه راه بروند و یا ورزش كنند، از این نظر آسیب‌پذیر هستند.محققان اطلاعات آلودگی محل زندگی افراد را جمع‌آوری كردند و به این نتیجه رسیدند كسانی كه در سال قبل از تشخیص بیماری در معرض مقدار بیشتری از ذرات ریز معلق در هوا بودند، بیشتر احتمال تشكیل لخته‌های خونی را داشتند.

بنابر گزارش آرشیو طب داخلی به ازاء هر 10 میكروگرم در مترمكعب افزایش ذرات ریز معلق در هوا، خطر تشكیل لخته‌های خونی در پا 70 درصد افزایش می‌یابد. در حالیكه میزان ذرات ریز معلق در هوا بنابر استاندارد، نباید از 50 میكروگرم تجاوز نماید.دكتر اندریا باكارلی رئیس گروه این تحقیق گفت: یافته‌های ما یك فاكتور خطر رایج دیگر را كه در ایجاد لخته‌های خونی پا موثر هستند، معرفی می‌كند و در ضمن استانداردهای سختگیرانه‌تر و تلاش‌های مستمرتری را در راستای كاهش آلوده‌كننده‌های شهری موثر بر سلامت انسان‌ها می‌طلبد.

دكتر بورلی هانت، رئیس موسسه‌ی خیریه life blood در زمینه‌ی لخته‌های خونی پا گفت: ما مدت‌هاست كه می‌دانیم آلودگی هوا در افزایش خطر سكته‌های قلبی و مغزی موثر است ولی این مطالعه برای اولین بار نشان داد كه این مساله در تشكیل لخته‌های خونی پا نیز موثر است و علت آن را نیز برای ما آشكار ساخت. این یك یافته‌ی بسیار مهم است زیرا كیفیت هوا، موردی است كه ما می‌توانیم با گذراندن قوانین سختگیرانه‌تر به آن دست یابیم.

 

برچسب ها: آلودگی هوا، آمبولی ریه، لخته های خونی، آلودگی محیط زیست، خطرات لخته های خونی تعداد بازديد: 1047 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز