Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:23

23
اردیبهشت
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

پژوهشگران دانشگاه كاروليناي شمالي دريافته‌اند وزن مادر در دوران بارداري و ...

خواندنی های پزشكی

 

 

ارتباط بین اضافه وزن‌ مادران در بارداری و خطر چاقی در دختران

مدیكال نیوز- پژوهشگران دانشگاه كارولینای شمالی دریافته‌اند وزن مادر در دوران بارداری و مقدار اضافه وزن او در این دوران، دختر او را نیز ده‌ها سال بعد، در معرض خطر چاقی قرار می‌دهد. به گفته محققان این یافته‌ها از آن جهت اهمیت دارند كه چاقی روز به روز در بین زنان بیشتر شیوع می‌یابد. اگر زنان بتوانند پیش از تشكیل خانواده وزن مطلوبی به دست بیاورند، می‌توانند نسلی را از چاقی نجات دهند. محققان بیش از 24 هزار جفت مادر و دختر را بررسی كردند و دریافتند كه هر قدر مادر در دوران بارداری چاق‌تر بوده باشد و وزنش بیشتر اضافه شده باشد، دختر او بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارد.اگر وزن مادر طی بارداری خیلی افزایش پیدا كرده بود یا خیلی كم زیاد شده بود در هر دو صورت دختر در معرض خطر چاقی قرار داشت و این مطلب اگر مادر پیش از بارداری اضافه وزن داشت اهمیت بیشتری پیدا می‌كرد.

دخترانی كه مادران آنها بین 15 تا 19 پوند، وزن اضافه كرده بودند كمتر از همه در معرض خطر چاقی قرار داشتند. در مقایسه با این گروه، دخترانی كه مادران‌شان بیش از 40 پوند وزن اضافه كرده بودند دو برابر بیش از همه در معرض چاقی در 18 سالگی و بعد از آن قرار داشتند. اضافه كردن كمتر از 10 پوند هم با افزایش 5/1 برابر خطر چاقی در 18 سالگی و افزایش 3/1 برابر خطر چاقی در سال‌های بعدتر همراه بود.

كودكان چاق بیشتر احساس تنهایی می‌كنند

ساینس دیلی- پژوهشگران دانشگاه میسوری دریافته‌اند كودكان دارای اضافه وزن، به خصوص دختران از همان دوران كودكی احساسات منفی ناشی از چاقی را تجربه می‌كنند. آنها نشانه‌های اضطراب، افسردگی و تنهایی را بیش از كودكان معمولی نشان می‌دهند و این نشانه‌‌ها به مرور زمان بدتر می‌شود. آنها رشد اجتماعی و رفتاری 8000 كودك را از دوران كودكستان تا كلاس سوم ابتدایی بررسی كردند و فاكتورهایی را مورد بحث قرار دادند كه پیش از این بررسی نشده بودند، مانند: سن شروع چاقی و طول مدت چاق بودن به گفته محققان دخترانی كه به طور پیوسته از كودكستان تا كلاس سوم چاق بوده‌اند بیش‌تر از دختران عادی این علایم را نشان دادند. معلمان گزارش دادند كه این دختران، روابط اجتماعی مثبت كمتری داشتند و كمتر می‌توانستند خودشان را كنترل كنند و بیشتر از دختران معمولی رفتارهای پرخاشگرانه داشتند. این نشانه‌ها درباره دخترانی كه شروع به چاق شدن كرده بودند هم، بیش‌تر از دخترانی كه هرگز چاق نبودند دیده شد. یافته‌ها نشان می‌دهند، كودكانی كه چثه‌ای چاق‌تر از معمول دارند به خصوص دختران، قبل از این‌كه به صدك نود و پنجم BMI خود برسند چالش‌های اجتماعی و رفتاری را تجربه می‌كنند. به همین جهت است كه كودكان باید وزن مطلوب را بشناسند و راه‌های رسیدن به وزن مطلوب را بدانند و بتوانند با الگوی زندگی و تغذیه صحیح آن را حفظ كنند.

 

هورمون‌ درمانی تأثیر در كاهش اضطراب ناشی از جراحی در كودكان

ساینس دیلی- پژوهشگران دریافته‌اند مصرف خوراكی ملاتونین پیش از عمل جراحی در كودكان می‌تواند به وضوح اضطراب آن‌ها را كاهش داده و امكان بروز تغییرات شدید رفتاری، هنگام به هوش آمدن آنها را كاهش دهد. وجود استرس در كودكان پیش از عمل جراحی، می‌تواند به دلیریوم پس از به هوش آمدن منجر شود و كودك رفتارهای شدیدی از خودش نشان دهد. در این حالت كودك به شدت گریه می‌كند و دست و پا می‌زند و باید او را مهار كرد. این حالات می‌تواند به بروز كابوس‌های شبانه، شب ادراری و اضطراب جدایی هم منجر شود. 20 درصد از كودكانی كه تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند به این حالت دچار می‌شوند. در این پژوهش اثر داروی آرام بخش میدازولام هم در كاهش این استرس بررسی شد. ملاتونین هورمونی است كه ترشح آن خواب، خلق و خو و سیكل‌های تناسلی را تنظیم می‌كند. در این پژوهش 148كودك 2 تا 8 ساله كه تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته بودند بررسی شدند.

پیش از جراحی به طور تصادفی به آنها میدازولام و ملاتونین داده شد و مشاهده رفتار آنها پس از به هوش آمدن نشان داد كه ملاتونین به طور موثر سطوح اضطراب آنها را كاهش نداده بود ولی از میزان بروز دلیریوم پس از به هوش آمدن كاسته بود و میزان وقوع آن به دوز تجویزی ملاتونین بستگی داشت. در حال حاضر میدازولام داروی پیشنهادی برای كاهش استرس كودكانی است كه قرار است جراحی شوند.

 

ارتباط بین تغذیه، سیروز و سرطان كبد

ساینس- دیلی رژیم‌های پر پروتئین و حاوی كلسترول زیاد، با افزایش ریسك بستری شدن یا مرگ، به خاطر سیروز یا بیماری‌های كبد همراه است و این در حالی است كه رژیم‌های حاوی كربوهیدارت بالا، خطر كمتری به همراه دارد. محققان آمریكایی داده‌های حاصل از 9 هزار و 221 شركت كننده در نظرسنجی معاینه سلامت ملی را كه طی 24 ساعت یك پرسشنامه را پر كرده بودند، بررسی كردند تا دریابند آیا تغذیه با بروز سیروز و سرطان كبد ارتباط دارد یا خیر؟

طی پیگیری 13 ساله، 123 شركت كننده به بیماری كبد دچار شدند. 118 نفر سیروز گرفتند و 5 نفر دچار سرطان كبد شدند. آنها بیشتر مرد، دیابتی و چاق بودند، تحصیلات پایین‌تری داشتند و مقدار زیادتری الكل می‌نوشیدند. سن آنها هم به طور متوسط بالاتر بود. مطالعات نشان داد كه پروتئین و كلسترول رژیم غذایی آنها، به طور متوسط بالاتر از بقیه بود و میزان كربوهیدرات مصرفی آنها از افراد سالم، پایین‌تر بود. ارتباط داشتن كلسترول با بیماری كبد، مهم‌ترین یافته این پژوهش بود. كلسترول به خاطر نقش آن در بروز بیماری‌های غیرهپاتیك مانند آرترواسكلروز شناخته شده است ولی آن را به بیماری‌های كبد نسبت نداده بودند. این یافته‌ها و ارتباط پروتئین، كربوهیدارت و كلسترول با سیروز و سرطان كبد فقط در افراد چاق و دارای اضافه وزن دیده شد و در افراد با وزن نرمال مشاهده نشد.

 

خشم جریان خون مغز را افزایش می‌دهد

ساینس دیلی- خشم، عصبانیت و فشارهای عصبی، باعث اتساع شریان كاروتید می‌شود و جریان خون را افزایش می‌دهد. همچنین یك سری تست‌های اولتراسوند نشان دادند كه این اتساع در افراد با پرفشاری خون، ایجاد نمی‌شود. محققان دانشگاه كالیفرنیا و مركز پزشكی سدارس- سینای، 10 داوطلب جوان سالم (بین 19 تا 27 ساله)، 20 داوطلب 38 تا 60 ساله و 28 بیمار مبتلا به پرفشاری خون 38 تا 64 ساله را بررسی كردند. طی مطالعه به داوطلبان كارهایی داده شد كه استرس ذهنی را بیشتر می‌كرد. در همان حال از دستگاه اولتراسوند استفاده می‌شد تا اثرات این فعالیت بر شریان كاروتید و شریان درون مغز آنها مشاهده شود. فشار خون و ضربان قلب آنها نیز اندازه‌گیری می‌شد. دیده شد كه در داوطلبان سالم، فشار عصبی باعث اتساع شریان كاروتید و افزایش جریان خون در مغز شد ولی این تغییرات در افراد دارای پرفشاری خون دیده نشد. به گفته پژوهشگران عدم اتساع شریان در واكنش به استرس ذهنی در افراد مبتلا به پرفشاری خون باعث ایجاد ایسكمی میوكارد می‌شود و خطر بیماری‌های عروقی را افزایش می‌دهد. نبود جریان خون كافی در مغز حین فعالیت‌های ذهنی در افراد مبتلا به پرفشاری خون می‌تواند بر عملكرد شناختی و فعالیت مغز اثر بگذارد.

برچسب ها: كلسترول، زندگی آنلاین، خواندنی های پزشكی، چاق بودن تعداد بازديد: 661 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد.

فیلم روز
تصویر روز