Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:38

23
اردیبهشت
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

ساينس ديلي – محققان دانشگاه UCLA، دانشگاه يو.سي.ريورسايد و انستيتوي ...

خواندنی های پزشكی

 

 

ویتامین D و كروكومین موثر در پاك كردن آمیلوئیدبتا در مغز

ساینس دیلی – محققان دانشگاه UCLA، دانشگاه یو.سی.ریورساید و انستیتوی تحقیقات بیومولكولی انسانی دریافته‌اند نوعی از ویتامین D و یك نوع ماده شیمیایی به نام كوركومین كه در زردچوبه یافت می‌شود می‌توانند سیستم ایمنی را تحریك كنند تا آمیلوئیدبتا كه پلاك‌های مسئول آلزایمر را در مغز تولید می‌كند، پاك كند. نتایج اولیه این تحقیق می‌تواند به یافتن رویكردهای تازه‌ای برای پیشگیری و درمان آلزایمر با استفاده از ویتامین D3 به تنهایی و در كنار كوركومین طبیعی یا سنتزی، منجر شود. تا به این ترتیب سیستم ایمنی تقویت شود و از مغز در برابر آمیلوئیدبتا محافظت كند. ویتامین D3 برای ساخت و حفظ استخوان‌ها و سلامت سیستم ایمنی لازم است و منبع اصلی آن نور خورشید می‌باشد كه از طریق پوست جذب می‌شود.بیماران آلزایمر كه كمتر از خانه بیرون می‌روند می‌توانند دچار كمبود ویتامین D3 شوند. دانشمندان امیدوارند كه ویتامین D3 و كوركومین راه‌حل‌های درمانی و پیشگیرانه تازه‌ای برای آلزایمر پیش پای آنها بگذارند. دانشمندان دریافتند كه كوركومین میزان اتصال سطحی آمیلوئیدبتا را به ماكروفاژها افزایش می‌دهد و ویتامین D3 میزان جذب آمیلوئیدبتا به ماكروفاژها را در بسیاری از بیماران افزایش می‌دهد. ماكروفاژها به عنوان ابزار سیستم ایمنی عمل می‌كنند كه در مغز و بدن حركت می‌كنند و مواد زاید را از بین می‌برند كه یكی از این مواد زاید آمیلوئیدبتاست.

 

افزایش خطر تحلیل رفتگی غضروف‌ها با افزایش وزن

ساینس دیلی – دانشمندان طی پژوهشی دریافته‌اند كه چاقی در كنار دیگر عوامل خطرساز، از عواملی است كه روند تحلیل غضروف‌ها را تسریع می‌كند. به گفته دانشمندان آنها در این پژوهش عواملی را كه در تصویربرداری‌های MRI نشانه‌های خطرساز محسوب می‌شدند حذف كردند و فقط شاخص توده بدنی (BMI) را در نظر گرفتند. تحلیل رفتن غضروف‌‌های مفاصل می‌تواند به بیماری اوستئو آرتریت منجر شود. اوستئو آرتریت یكی از شایع‌ترین فرم‌های آرتریت است. در این بیماری غضروف‌های بین مفصلی می‌شكنند و در موارد بسیار شدید می‌توانند كاملا از بین بروند. درد و ناتوانی در حركت، از نشانه‌های این بیماری است. در این پژوهش 3 هزار و 26 نفر، افراد بین 50 تا 79 ساله، مورد بررسی قرار گرفتند كه در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند یا تصاویر رادیوگرافی اولیه نشانه‌‌های ابتلا به آرتریت را در آنها نشان داده بود. تعداد 347 زانو در 336 بیمار بررسی شدند. 2/65 درصد از بیماران زن بودند كه اضافه وزن داشتند. 2/20 درصد از زانوها در 30 ماه زمان پیگیری مطالعه، دچار تحلیل خفیف غضروف شدند و 8/5 درصد هم، تحلیل رفتگی سریع را نشان دادند. نتایج بررسی نشان دادند كه اضافه وزن به طور مشخصی با كاهش حجم غضروف و تحلیل رفتگی آن ارتباط دارد و خطر ابتلا به اوستئو آرتریت را افزایش می‌دهد. به ازای هر یك واحد افزایش BMI، خطر تحلیل رفتگی غضروف یازده درصد افزایش می‌یابد.

 

ارتباط بین تحصیلات بالا و نیاز به مراقبت زودتر در بیماران پاركینسون

ساینس دیلی – آن دسته از بیماران مبتلا به پاركینسون كه تحصیلات بالاتری دارند و به خاطر پاركینسون ناتوان شده‌اند زودتر از بقیه بیماران به درمان نیاز پیدا می‌كنند. در این پژوهش كه توسط دانشمندان انستیتوی ملی اختلالات نورولوژیك و سكته مغزی و انستیتوی ملی سلامت در آمریكا حمایت شده، پژوهشگران، 413 بیمار مبتلا به پاركینسون درمان نشده را در یك مطالعه دوسوكور دارویی، شركت دارند و علایم آنها را از نظر توانایی راه رفتن، توانایی انجام فعالیت‌های روزانه و وظایف شغلی بررسی كردند.پس از 12 ماه، 200 بیمار، درمان‌های علامتی را شروع كرده بودند و آنهایی كه در ابتدای پژوهش علائم شدیدتری داشتند به درمان پاسخ بهتری دادند. سطح تحصیلات بالا با میزان نیاز به درمان‌های دارویی رابطه مستقیم داشت. دانشمندان این یافته را این طور توجیه می‌كنند كه بالاتر بودن سطح تحصیلات، با گرفتاری‌های شغلی بیشتری، همراه است و به همین دلیل بیمار به درمان دارویی، برای سركوب علائم، زودتر نیاز پیدا می‌كند. یك توجیه دیگر هم این است كه افراد با سطح تحصیلات بالا، بیشتر مراقب علایم خود هستند و زودتر برای دریافت درمان مراجعه می‌كنند.شرایط عاطفی، روان‌شناختی و كیفیت زندگی، عواملی بودند كه بر میزان نیاز به درمان دارویی نقش كمتری داشتند. به گفته دانشمندان این یك یافته غیرمنتظره است و نیاز به انجام تحقیقات بیشتر دارد.

كشف ارتباط بین هورمون درمانی و ابتلا به سرطان تخمدان

ساینس دیلی – محققان دانشگاه كپنهاگ در دانمارك دریافته‌اند، زنانی كه پس از یائسگی دوره‌ای از هورمون درمانی را پشت سر گذاشته‌اند یا در حال حاضر هورمون درمانی می‌شوند در مقایسه با كسانی كه هرگز هورمون درمانی نشده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند. در این پژوهش زنان دانماركی بین سال‌های 1995 تا 2005 بررسی شدند. در این بررسی، آمار مصرف داروهای هورمونی در این زنان از طریق سازمان ملی آمار پزشكی به دست آمد و سازمان ثبت آمار سرطان و پاتولوژی نیز آمار ابتلای این زنان به سرطان را در اختیار پژوهشگران قرار داد.در پایان بررسی 63 درصد از زنان هورمون مصرف نمی‌كردند و 22 درصد در گذشته مصرف هورمون داشتند و 9 درصد در زمان تحقیق تحت هورمون درمانی بودند. طی 8 سال پیگیری پژوهش 3 هزار و 68 زن به سرطان تخمدان مبتلا شدند كه از این میان 2 هزار و 681 نفر دچار سرطان تخمدان اپی تلیال شدند. كسانی كه در آن زمان هورمون مصرف می‌كردند 38 درصد بیش از آنهایی كه هورمون مصرف نمی‌كردند در معرض خطر بودند و در بین كسانی كه به این نوع خاص سرطان تخمدان مبتلا شده بودند مصرف‌كنندگان هورمون 44 درصد بیشتر از غیر مصرف‌كنندگان در معرض خطر بودند. میزان این خطر درباره كسانی كه قبلا هورمون مصرف می‌كردند 15 درصد بیشتر بود. ولی افزایش طول مدت هورمون درمانی تاثیری بر افزایش میزان خطر ابتلا به سرطان نداشت.

 

تاثیر مثبت فلاوونوئیدها در كاهش علائم آلزایمر

ساینس دیلی – مطابق نتایج پژوهش گروهی از محققان، بخشی از مواد شیمیایی موجود در چای، كاكائو و بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند مغز را در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر محافظت كند. به گفته محققان با وجودی كه هنوز لازم است تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام گیرد شواهد بسیاری وجود دارند كه نشان می‌دهند فلاوونوئیدهای خاص موجود در این موادغذایی می‌تواند از مغز در برابر آلزایمر محافظت كند. كارشناسان این پژوهش معتقدند كه فلاوونوئیدها مانند آنتی اكسیدان‌ها عمل نمی‌كنند بلكه مكانیسم متفاوتی دارند. تعدادی از پژوهش‌های انجام شده اخیر نشان داده، نوشیدن چای سبز و فلاوونوئیدهای موجود در انگور از میزان آسیب مغزی می‌كاهد و در مواردی توان شناختی را بهبود می‌بخشد.محققان این پژوهش مطالعه خود را بر روی نوعی از فلاوونوئید به نام اپی كاتچین متمركز كرده‌اند كه در انواعی از مواد غذایی مانند كاكائو وجود دارد. آنها دریافته‌اند كه اپی‌كاتچین در طی مكانیسمی متفاوت با فعالیت آنتی‌اكسیدان‌ها از سلول‌های مغزی محافظت می‌كند و دیده شده كه از میزان آسیب ایجاد شده به وسیله آلزایمر هم می‌كاهد. اندازه‌گیری اپی كاتچین تا چند ساعت پس از هضم غذا در خون قابل انجام است. بیماری آلزایمر در سراسر جهان در حدود 15 تا 20 میلیون نفر را گرفتار كرده است. این پژوهش در میتینگ تابستانی انجمن داروشناسی بریتانیا در ادینبورگ ارائه شد.

 

ارتباط سیگار کشیدن و پیشرفت مالتیپل اسکلروزیس

بر پایه نتایج یک مطالعه مقطعی و آنالیز طولی بیش از 1400 بیمار در یک مرکز، به نظر می‌رسد دوره بالینی و وضعیت بیماری MS با سیگار کشیدن و در بعضی موارد، میزان مصرف سیگار در سال‌های گذشته بدتر شود. هرچند این رابطه علت و معلولی باید اثبات شود، یافته‌های حاضر حاکی از آن است که ترک سیگار، نه تنها خطر بیماری‌های مرتبط با سیگار را کاهش می‌دهند، بلکه باعث تاخیر در پیشرفت علایم بیماران مبتلا به MS نیز می‌شود. در مطالعه‌ حاضر که در دانشگاه هاروارد آمریکا انجام شده، 1465 بیمار مبتلا به MS پرسشنامه‌ای را درباره سابقه مصرف سیگار خود پر کردند که در مجموع، 257 بیمار در حال حاضر سیگاری بودند. 428 نفر سابقه مصرف سیگار در گذشته داشتند و 780 نفر هرگز سیگار نکشیده بودند. محققان تنها وضعیت مصرف سیگار را در حال حاضر در آنالیز خود وارد کردند، اما هرگونه تمایلی به یک طرف، «به احتمال زیاد کوچک است»، در نظر گرفته می‌شد، زیرا در طول پیگیری، تعداد کمی از بیماران (7 نفر)، برای اولین‌بار شروع به سیگار کشیدن کردند یا تعدادی سیگار کشیدن خود را متوقف کردند (57 نفر). نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های پایه نشان داد افراد سیگاری نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، به‌طور معنی‌داری نمره متوسط «مقیاس وضعیت ناتوانی گسترده» یا EDSS آنها بالاتر است. در میان بیمارانی که تاکنون سیگاری بوده‌اند، نمره EDSS آنها با نسبت تعداد بسته سیگار در سال، به‌طور قابل توجهی در ارتباط بوده است. پژوهشگران هم‌چنین مارکرهای شدت بیماری را در MRI بیماران بررسی کردند که بیماران سیگاری جاری نسبت به آنهایی که اصلا سیگار نکشیده بودند، به‌طور چشمگیری کسر پارانشیمال مغز کمتری داشتند، هرچند در حجم ضایعات تفاوتی وجود نداشت.

 

كاربرد ایندومتاسین در درمان بیماری آلزایمر

 محققان دانشگاه سنت لوئیس اعلام کردند به سرنخ‌هایی درمورد چگونگی پیشرفت بیماری آلزایمر و درمان آن رسیده‌اند. آنها معتقدند سطوح سمی پروتئین آمیلویید بتا (ماده‌ای که دانشمندان معتقدند مسوول بیماری آلزایمر است)، در مغز جمع می‌شود، زیرا پمپی که آن‌را به درون خون می‌فرستد و از سد خونی ـ مغزی می‌گذراند، دچار اشکال است. سد خونی ـ مغزی سیستمی از سلول‌هاست که تبادلات مواد را میان خون و مغز تنظیم می‌کند. ناقل این سد که به‌عنوان LRP شناخته می‌شود، پمپی است که پروتئین آمیلویید بتا را از مغز برداشته و به جریان خون وارد می‌کند. یک فرضیه برای بدی عملکرد این پمپ و توقف فعالیتش، وجود التهاب است که استفاده از ایندومتاسین را به‌عنوان یک داروی ضدالتهابی، منطقی می‌سازد، به‌طوریکه پس از دادن این دارو به موش‌هایی که قبل از آن، سطح پروتئین آمیلویید بتای مغزشان به‌طور مصنوعی بالا رفته بود، با توقف التهاب، فعالیت پمپ از سر گرفته شد. نتایج این یافته‌ها به پزشکانی که در حال مطالعه بر روی استفاده از ایندومتاسین در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر هستند، کمک می‌کند.

 

تایید کنتراسپتیو اضطراری و گسترش دسترسی به آن به صورت OTC

 در 13 جولای 2009، اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد «طرح B یک گامی (قرص لوونورژسترول 5/1 میلی‌گرمی)، محصولی برای جلوگیری اضطراری از بارداری» مورد تصویب این اداره قرار گرفته است. مزیت تایید و اعلان این محصول در حفاظت از بارداری ناخواسته، تنها در یک نوبت و با یک دوز از داروست. این محصول برای جلوگیری از بارداری در زنانی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اند یا دیگر روش‌های ضد بارداری در آنها با شکست مواجه شده، استفاده می‌شود. نشان داده شده که کاربرد طرح B یک گامی ظرف 72 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده یا شکست دیگر روش‌ها، بیشترین کارآیی را در کاهش شانس باردار شدن زنان دارد. سازندگان این دارو ادعا می‌کنند بیشترین اثر این دارو، زمانی حاصل می‌شود که هرچه سریع‌تر مصرف شود. هم‌‌چنین هشدار داده شده که این محصول در زنانی که در حال حاضر باردار هستند، موثر نیست. علاوه بر این، استفاده از دارو، حاملگی موجود را خاتمه نمی‌دهد. اثرات نامطلوب این دارو شامل تغییرات قاعدگی، تهوع، خستگی، سردرد، سرگیجه، درد قسمت پایین شکم و حساسیت پستان است. بیمار باید آگاه باشد که اگر دوره قاعدگی او بیش از یک هفته به تأخیر افتاده، ممکن است حامله باشد و نباید از دارو استفاده کند.

 

میزان کم تغییرات رفتاری در پاسخ به آنفولانزای خوکی

در اوایل دوره شیوع آنفولانزای خوکی و با وجود توجه گسترده رسانه‌ها به این امر، تعداد نسبتا کمی از مردم بریتانیا تغییرات رفتاری توصیه شده را رعایت کرده‌اند. نتایج یک نظرسنجی تلفنی که در نشریه معتبر «مجله پزشکی بریتانیا» به تاریخ 18 جولای 2009 به چاپ رسیده، معتقد است بیشتر پاسخ‌دهندگان هیچ تغییر رفتاری خاص مرتبط با پیشگیری از آنفولانزای خوکی را انجام نداده‌اند. در این مطالعه که به ارزیابی 997 نفر از جامعه بزرگسالان بریتانیا (به‌ صورت تصادفی) پرداخته، علاوه بر پرسیدن سوالات مربوط به برداشت افراد از شیوع آنفولانزای خوکی و ارتباطشان با تغییرات رفتاری، درباره رفتارهای بهداشتی (مانند شستن بیشتر دست‌ها و تمیز کردن مرتب سطوح) و رفتارهای اجتنابی (کناره‌گیری از حضور در جمعیت‌های بزرگ یا حمل و نقل عمومی) آنها نیز سوال شده است. نتایج حاکی از آن است که تنها 7/38 درصد از مردم، رفتارهای اجتنابی توصیه شده را در طول 4 روز گذشته رعایت کرده‌اند و فقط حدود یک‌چهارم آنها نگران ابتلا به آنفولانزای خوکی بوده‌اند. قومیت و نژاد، مهم‌ترین عامل پیشگویی کننده تغییرات رفتاری بوده است. از سویی، تعداد کمی از پاسخ‌دهندگان حدود 3 برابر بیشتر احتمال داشت که تغییرات رفتاری اجتناب‌شده را رعایت کنند.

به‌نظر می‌رسد ایجاد انگیزه در عموم برای رعایت و تدبیر رفتارهای بهداشتی خاص در پاسخ به شیوع بیماری‌های عفونی کار مشکلی باشد. در این میان، برداشت و آگاهی‌ و اعتقادات در مورد شیوع بیماری، نقش مهمی دارد، همان‌ طور که نگرش‌ها نسبت به ابهامات علمی و گزارش‌های رسانه‌ای از داستان‌های بهداشتی نیز باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

 

تایید دارویی جدید برای سرطانی‌ها

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا در 17 جولای 2009 اعلام کرد «اونزالیس» (Onsalis)، داروی مورد نظر برای بعضی از بیماران مبتلا به سرطان، به منظور کمک به کنترل درد‌های ناگهانی و غیرمنتظره آنها مورد تایید این اداره قرار گرفته است. اونزالیس از کلاس داروهایی است که اوپیویید قوی فنتانیل را از راه غشای مخاطی دهان آزاد

می‌کند.در واقع، فنتانیل از راه فیلم‌های قابل جذب که داخل گونه می‌چسبند، رها می‌شود. این دارو برای کنترل و مدیریت درد در بیماران مبتلا به سرطان که 18 سال یا بیشتر دارند و در حال حاضر نیز مرتب از داروهای ضد درد اوپیوییدی استفاده می‌کنند، هم‌چنین کسانی که می‌توانند و نیاز دارند از دوز بالای یک داروی اوپیوییدی دیگر استفاده کنند، کاربرد دارد. اونزالیس می‌تواند به‌عنوان ضد درد قوی در بیمارانی عمل کند که به اوپیوییدها تحمل پیدا کرده‌اند، اما در بیمارانی که عادت به مصرف این داروها ندارند، باعث مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد آن، مشکلات شدید و ناگهانی تنفسی و مرگ می‌شود.

 

 

برچسب ها: درمان بیماری آلزایمر، زندگی آنلاین، آنفولانزای خوکی تعداد بازديد: 607 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد.

فیلم روز
تصویر روز