جمعه 31 فروردین 1403 - 21:46

اردیبهشت

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافته اند کودکانی که والدین آنها زیر فشار ...

استرس والدین کودکان را در برابر آلودگی هوا آسیب پذیرتر می‌کند

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافته اند کودکانی که والدین آنها زیر فشار عصبی فراوانی هستند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به آسم ناشی از آلودگی‌هایی چون دود سیگار وتنباکو ودود اتومبیل‌ها هستند. استرس زیاد والدین همانند تحصیلات پایین آنها کودکان را دربرابر آلودگی‌های محیطی آسیب پذیرتر می‌کند. در این مطالعه 2 هزار و 497 کودک بدون هیچ گونه سابقه بیماری‌های تنفسی در سه سال پیش بررسی شدند و پیگیری شد که آیا آنها در اولین سال رفتن به کودکستان به آسم مبتلا می‌شوند یا خیر.

آنها همچنین میزان استرس والدین ومیزان تحصیلات آنها را هم بررسی کردند. این که کودکان در معرض دود سیگار یا تنباکو قرار گرفته بودند یا خیر واین که چقدر در معرض آلودگی‌های ترافیکی بودند نیز بررسی شد. آنها دریافتند که عامل استرس بالای والدین به تنهایی نمی تواند ریسک کودکان برای ابتلا به آسم را افزایش دهد بلکه زمانی که آنها در مجاورت منطقه ای پرترافیک زندگی می‌کنند میزان این ریسک افزایش می‌یابد ومیزان این ریسک بیشتر از ریسک کودکانی است که فقط در مناطق آلوده زندگی کرده اند. آلودگی هوا می‌تواند واکنش‌های التهابی دستگاه تنفسی را افزایش دهد که خود عامل اول ایجاد آسم است. استرس هم می‌تواند این واکنش‌ها را تحریک کند به همین دلیل است وجود این دوعامل در کنار یکدیگر ریسک ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد.

داروی تاموکسیفن موثر در درمان عفونت‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی

ساینس دیلی-یک داروی تایید شده توسط سازمان غذا وداروی آمریکا(FDA) که برای جلوگیری از عود مجدد سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد در درمان عفونت‌های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در افرادی چون نوزادان نارس وبیماران سرطانی مفید است. محققان دانشگاه روچستر نشان داده اند که داروی تاموکسیفن دارای اثرات ضدقارچی است ومی تواند جلوی اثرات بیماری زایی آنها را بگیرد. به گفته دانشمندان باید تحقیقات بیشتری درباره اثربخشی این دارو صورت بگیرد ولی اگر اثرات تاموکسیفن دردرمان عفونت‌ها ثابت شود گام بزرگی در جهت کمک به بیمارانی که دچار نقص ایمنی هستند برداشته خواهد شد. بیماران سرطانی، بیمارانی که در واحد مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند، مبتلایان به ایدز یا افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می‌خورند همگی در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند. قارچ‌ها هم در کودکان نارس سومین عامل ایجاد عفونت‌های خونی هستند.

دانشمندان دریافته بودند که تاموکسیفن دارای اثرات ضد قارچی در لوله‌های آزمایشی است ولی در این پژوهش جدید محققان دریافتند که این دارو در موش‌های مبتلا به عفونت کاندیدا باعث از بین رفتن عفونت می‌شود. این دارو موجب می‌شود که سلول‌های عفونی متلاشی شوند و وضعیت بیماری زایی این سلول‌ها به سلول‌های سالم سرایت نکند.

در دوران بارداری رحم نیز استروژن تولید می‌كند

ساینس دیلی – برای دهه‌ها دانشمندان فكر می‌كردند كه در دوران بارداری سلول‌های تخمدان به تنهایی هورمون‌های استروئیدی را تولید می‌كنند ولی پژوهشی تازه روی موش‌ها نشان داد زمانی كه جنین به سلول‌های رحم متصل می‌شود این سلول‌ها نیز به خودی خود استروژن را سنتز می‌كنند تا بارداری ادامه پیدا كند. این اولین بار است كه رحم به عنوان عضوی كه هورمون ترشح می‌كند شناخته شده است. این یافته حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه ایلی‌نویز است كه نتایج آن در نشریه آكادمی ملی علوم منتشر شده است. به گفته دانشمندان استروژن موضعی است كه مسؤول رشد رگ‌های خونی در رحم است. وقتی كه جنین در رحم كاشته می‌شود این استروژن موضعی در كنار پروژسترون تولید شده توسط تخمدان‌ها عمل می‌كند تا فرایند متمایز شدن بافت‌های محافظ رحم را تسریع و تحریك كند و رشد رگ‌های خونی حمایت‌كننده از رشد جنین تسریع شود.

تجویز مكمل‌‌های پروژسترون برای بارداری ضروری است چرا كه استروژن موضعی به تنهایی برای ادامه بارداری كافی نیست و تكیه كردن به تنهایی بر تخمدان‌ها با اشكالاتی همراه است ولی اینكه استروژن درست در جایی كه نیاز است تولید شود بسیار مفید است. دیده شده حتی در موش‌هایی كه تخمدان‌های آنها برداشته شده، تولید استروژن توسط رحم می‌تواند فرایند رشد و متمایز شدن سلول‌های رگ‌های خونی كه برای ادامه بارداری لازم‌اند را حمایت كند.

برداشتن تخمدان می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد

ساینس دیلی-دانشمندان دانشگاه مونترال در کانادا دریافته اند؛ زنانی که به عللی غیر از علت‌های طبیعی یائسه می‌شوند بیش از زنان دیگر در معرض خطرابتلا به سرطان ریه هستند. در این پژوهش آنها 422 زن مبتلا به سرطان ریه و577 زن سالم را از 18 بیمارستان در کبک، کانادا ومونترال انتخاب کردند و روی آنها مطالعه ای را انجام دادند. دیده شد زنانی که به علت‌هایی چون جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی تخمدان‌های‌شان را از دست داده بودند تقریبا دوبرابر بیش از دیگران در مرض ابتلا به سرطان ریه بودند. آنها این زنان را به دو گروه تقسیم کردند. اول گروهی که به دلایلی چون جراحی، رادیوتراپی یا شیمی درمانی تخمدان‌های‌شان را از دست داده بودند یا به طور طبیعی یائسه شده بودند كه این گروه را یائسه تلقی کردند و گروهی راکه در زمان تحقیق یک تخمدان داشتند یا هنوز قاعدگی‌شان به پایان نرسیده بود را در دوران پیش یائسگی دانستند.

در این مطالعه مشخصات جغرافیایی محل سکونت، ویژگی‌های شغلی، تاریچه سیگار کشیدن و تاریخچه قاعدگی و یائسگی بررسی شد. در این بین سابقه سیگار کشیدن به دقت مورد بررسی قرار گرفت چرا که ثابت شده سیگاری‌ها بیش از غیر سیگاری‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و میزان هورمون استروژن در سیگاری‌ها از میزان این هورمون درغیر سیگاری‌ها کمتر است. به گفته کارشناسان این آسیب‌پذیری در برابر سرطان ریه می‌تواند به علت کاهش ناگهانی و سریع میزان هورمون استروژن در خون باشد.

ژنی جدید عامل ایجاد کاردیومیوپاتی اتساعی

ساینس دیلی-محققان در انستیتوی قلب در بیمارستان کودکان سین سیناتی ژنی جدید راکشف کرده اند که عامل ایجاد بیماری‌های عضله قلب ونارسایی‌های مزمن قلب در برخی کودکان وایجاد کاردیومیوپاتی در برخی بزرگسالان است. جهش‌های ژنی در ژن ANKARD1 می‌تواند باعث بروز بیماری کاردیومیوپاتی اتساعی(DCM) شود که شایع ترین علت نارسایی قلبی در افراد جوان است ومهمترین علت انجام پیوندهای قلبی است. این ژن از پروتئینی رمز گشایی می‌کند که در عملکرد درست عضله قلب نقش مهمی ایفا می‌کند. این پژوهش که به صورت بین المللی انجام شده است در شماره 21 جولای نشریه ژورنال کالج قلب آمریکا به چاپ رسیده است. در این مطالعه 208 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که بیشتر آنها جوان وکودک بودند. آنها سه نوع جهش یافته از ژن ANKRD1 را یافتند که با بروز DCM ارتباط داشتند.

همه چهار بیماری که حامل این ژن جهش یافته بودند مرد بودند. به گفته دانشمندان این یافته آنها را در جهت درک بهتر مکانیسم‌های موجود در فرایند ایجاد این بیماری یاری می‌رساند. کاردیومیوپاتی اتساعی بیشتر در مردان رخ می‌دهد وشیوع آن در سنین 20 تا 60سالگی بیشتر است. همچنین این بیماری می‌تواند در جنین، نوزادان وکودکان هم بروز کند. در این بیماری قلب ضعیف وبزرگ می‌شود ونمی تواند خون را درست پمپ کند. این توان کم قلب روی عملکرد ریه‌ها، کبد، کلیه‌ها ودیگر دستگاه‌های بدن تاثیر می‌گذارد.

کشف ماشه ژنتیکی مسوول تولید آنتی‌بادی‌های مبارزه کننده با بیماری‌ها

یک تیم پژوهشی به سرپرستی موسسه La Jolla آمریکا که در زمینه ایمونولوژی و آلرژی تحقیق می‌کنند، ژن خاصی را شناسایی کرده‌اند که بدن را برای تولید آنتی‌بادی‌های مبارزه کننده با بیماری‌ها تحریک می‌کند؛ یک یافته اصلی که مراحل دقیق ملکولی طی شده را توسط بدن برای غلبه یک آنتی‌بادی مهاجم علیه ویروس‌ها و دیگر پاتوژن‌ها توضیح می‌دهد. این یافته‌ که به تازگی در نشریه Science به چاپ رسیده‌، پیامدهای مهمی برای توسعه واکسن‌های جدید و موثرتر دارد.

جامعه علمی، این یافته را یک “پیشرفت غیرمنتظره و مهم” تلقی می‌کند و اعلام می‌دارد: “پژوهشگران این مطالعه، ژنی که تشکیل CD4 T-Cell‌ها را تنظیم می‌کند، شناسایی کرده‌اند. این سلول‌ها برای تولید آنتی‌بادی بسیار حیاتی هستند، بنابراین توضیح اینکه چه عاملی تولید این سلول‌ها را تنظیم می‌کند، به وضوح، یک کشف مهم است. ” ازسویی، این یافته‌ها، شاید برای درمان بیماری‌های خودایمن هم کاربرد داشته باشند، یعنی بیماری‌هایی که با التهاب تولید شده به‌وسیله آنتی‌بادی‌ها ایجاد می‌شوند، بنابراین اگر بتوانیم با خاموش کردن این ژن، تولید آنتی‌بادی را متوقف کنیم، در واقع فرصت‌های درمانی ویژه‌ای به این بیماران اهدا شده است.

محصول جدید برای درمان میگرن

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد سیستم انتقال زیرجلدی سوماتریپتان تزریقی بدون نیاز به سوزن یا Sumavel DosePro برای درمان سردردهای خوشه‌ای و میگرن حاد (با یا بدون اورا) مورد تایید این اداره قرار دارد. مزیت این سیستم جدید، امکان استفاده توسط خود فرد بوده و متشکل از یک وسیله تحویل داروی از قبل پرشده و تک دوز است که از سوماتریپتان مایع پر شده است. بر پایه ادعای سازندگان دارو، بعضی بیماران 10 دقیقه پس از مصرف آن بدون درد خواهند شد. اگر در یک حمله، بیمار به دوز اول دارو پاسخ ندهد، باید قبل از تجویز دوز دوم، در تشخیص میگرن یا سردرد کلاستری وی تجدید نظر شود. لازم به ذکر است این محصول برای درمان پیشگیری کننده از میگرن یا استفاده در مدیریت میگرن بازیلار یا همی‌پلژیک اندیکاسیون ندارد.

هم‌چنین این دارو در بیماران مبتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب، مبتلایان به سندرم‌های مغزی ـ عروقی، اختلالات عروق محیطی یا پرفشاری کنترل نشده خون نباید مصرف شود. در صورت تجویز Sumavel DosePro، بیمار نباید ظرف 24 ساعت، دیگر داروهای حاوی ارگوتامین یا انواع ارگوت یا دیگر آگونیست‌های 5-HT1 را استفاده کند. شایع‌ترین عوارض جانبی مشاهده شده، عبارتند از واکنش در محل تزریق، احساسات غیر معمول (مانند احساس سوزش و احساس سرد/گرم)، سرگیجه و گرگرفتگی. طول مدت اکثر عوارض جانبی کوتاه هستند.

رژیم غذایی غنی از ماهی به پیشگیری از دمانس کمک می‌کند

به گفته کارشناسان، بیش از 24 میلیون نفر در سراسر جهان از دمانس رنج می‌برند که بسیاری از این افراد در کشورهای با درآمد کم تا متوسط زندگی می‌کنند. با بالا رفتن سن جمعیت که تعدادشان نیز رو به افزایش است، بسیاری از سیستم‌های بهداشتی در آینده تحت فشار روزافزون قرار خواهند گرفت، در نتیجه بیشتر به سمت بررسی عوامل مربوط به رژیم غذایی، خصوصا ماهی و گوشت پرچرب متمایل شده‌اند که شاید در شروع و / یا شدت دمانس تاثیر داشته باشند. بعضی تحقیقات پیشنهاد می‌کنند ماهی که غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده با زنجیره بلند امگا ـ 3 است، به‌طور مثبتی با عملکرد شناختی در اواخر زندگی مرتبط می‌باشد. از سویی، گفته شده که افزایش مصرف گوشت می‌تواند با زوال شناختی ارتباط مستقیمی داشته باشد. به منظور تایید یا رد این نظریه‌ها، گروهی از پژوهشگران بین‌المللی، مطالعه‌ای را با بررسی 14 هزار و 960 فرد بیش از 65 سال در 7 کشور با سطح درآمد کم تا متوسط آغاز کردند.

اطلاعات رژیم غذایی شرکت‌کنندگان که در چین، هند، کوبا، جمهوری دومینیکن، ونزوئلا، مکزیک و پرو زندگی می‌کردند، با مصاحبه چهره به چهره پرسیده شده و دمانس با استفاده از معیارهای بی‌طرفانه آموزشی و فرهنگی معتبر تشخیص گذاشته شد. محققان دریافتند که در همه کشورها به‌جز هند، ارتباط معکوسی میان مصرف ماهی و شیوع دمانس وجود دارد. این یافته‌ها، نتیجه‌گیری‌های قبلی مطالعات انجام شده را در کشورهای صنعتی تایید می‌‌کنند که حاکی از تاثیر افزایش مصرف ماهی با شیوع پایین دمانس در اواخر عمر بوده است. نویسندگان معتقدند این ارتباط بستگی به وضعیت کلی تغذیه‌ای نامرغوب افراد مبتلا به دمانس در این کشورها ندارد، زیرا مصرف گوشت در این گروه بالاتر بوده است. آنها می‌گویند ارتباط میان مصرف گوشت و دمانس در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نتایج این مطالعه را می‌توانید در نشریه "تغذیه بالینی آمریکا" (2009) بخوانید.

دیدگاه‌های جدید در درمان بیماری‌ها

یک تیم علمی به رهبری پروفسور «ماتیاس مان» از مرکز Novo Nordisk (که در زمینه تحقیقات پروتئینی در دانشگاه کپنهاگ فعالیت می‌کنند) و موسسه «ماکس پلانک» در آلمان، 3600 کلید استیلاسیون را در 1750 پروتئین مختلف شناسایی کرده‌اند. این سوئیچ‌ها که عملکرد پروتئین‌ها را تنظیم می‌کنند، ممکن است یک عامل حیاتی در سالخورده شدن بشر و چگونگی شروع و درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، آلزایمر و پارکینسون باشند. نتایج این بررسی در آخرین شماره مجله معتبر Science منتشر شده است. پروفسور “مان” معتقد است: “این شناسایی، بیش از یک دستاورد تکنولوژیکی است، زیرا تعدادی از کلیدهای استیلاسیون شناخته شده توسط فاکتور شش را گسترش داده و برای نخستین بار، بینش جامعی از این نوع تغییر پروتئینی به ما می‌دهد. ”

یک پروتئین مفروض می‌تواند بیش از یک وظیفه انجام دهد و اینکه چگونه رفتار کند، با اضافه کردن یک ملکول کوچک که مانند “کلید یا Switch” عمل می‌کند و کارهای مختلف آن را روشن می‌نماید، تنظیم می‌شود. از سویی، استیلاسیون برای عملکرد طبیعی سلول‌ها نیز ضروری است و تنظیم پروتئین معیوب، نقش مهمی در سالخوردگی و توسعه بیماری‌هایی همچون سرطان، پارکینسون و آلزایمر دارد.

پروفسور “مان” می‌افزاید: “با این نقشه جدید، ما هم‌اکنون می‌توانیم مطالعه و شرح اینکه چگونه سوئیچ‌های استیلاسیون به داروهایی پاسخ می‌دهند که می‌توانند مشکلات آنها را ترمیم کنند، را شروع کنیم. این موضوع، تاثیر عمده‌ای بر مراقبت‌های پزشکی دارد. ” او هم‌چنین معتقد است افزودن داروهایی که به ترمیم و تنظیم پروتئین‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند، در حال حاضر امیدهای زیادی را در درمان سرطان برانگیخته است. یکی دیگر از کشفیات این تیم، این است که اصلاح استیلاسون عمدتا در پروتئن‌هایی رخ می‌دهد که با هم کار می‌کنند، بنابراین این سوئیچ‌ها از آنچه که قبلا فکر می‌شد، پیامدها و نتایج بیشتری برای عملکرد طبیعی موجودات زنده دارند. به‌طور مثال، عملکرد Cdc28 به‌عنوان یک پروتئین مهم در رشد مخمرها، با افزودن یک سوئیچ استیلاسیون می‌تواند مختل شود که در نهایت بر توانایی مخمر در زنده‌ماندنش تاثیرگذار است.

برچسب ها: زندگی آنلاین، استرس والدین کودکان تعداد بازديد: 653 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد.