Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:05

8
اردیبهشت
فرمولاسيون جديد درمان سالك

فرمولاسيون جديد درمان سالك

دكتر پرويز طوسي متولد 1323 شمسي در تهران، در سال 1342 وارد دانشكده ...

فرمولاسيون جديد درمان سالك

 

 

دكتر پرویز طوسی متولد 1323 شمسی در تهران، در سال 1342 وارد دانشكده پزشكی شد و در سال 1349 موفق به اخذ مدرك دكترای عمومی از دانشگاه تهران شد. وی در سال 1351 در دانشگاه تهران رشته تخصص پوست را آغاز نمود و در سال 1355 به كسب رتبه دوم بورد تخصص نایل شد. پس از آن به مدت یك سال دوره فلوشیپ در ماتولوژی را در بیمارستان سنت جانز دانشگاه لندن طی نمود از سال 1379 تاكنون ایشان به عنوان ریاست مركز تحقیقات پوست در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی فعالیت دارد. دكتر طوسی از سال 1361 تاكنون به عنوان مدیر گروه پوست این دانشگاه به فعالیت مشغول است. وی همچنین در سمت دبیر هیأت ممتحنه و ارزشیابی پوست این دانشگاه فعالیت دارد. دكتر طوسی به عنوان ریاست هیأت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران در سال‌های 74- 1371 و از 1387 تاكنون مشغول فعالیت است. دكتر طوسی دارای دو فرزند پسر می‌باشد كه یكی فارغ‌التحصیل رشته پزشكی و دیگری تحصیل كرده در رشته مهندسی است. 

 

 

اینك توجه شما را به گفتگو با پزشك امروز ایشان جلب می‌نماییم:

آقای دكتر لطفا در خصوص پیشینه مركز، توضیحاتی بفرمایید.

مجوز مركز از سال 1379 گرفته شد، كه در حال حاضر جزو مراكز تحقیقاتی مستقل می‌باشد. این مركز قبلا در محل بیمارستان لقمان حكیم فعالیت داشت و از چهار سال پیش به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد.

مركز تحقیقات پوست دارای بخش‌‌های مختلف است كه شامل: آزمایشگاه كشت سلول و پروتئین، آنزیم و ایمونوفلورسانس و پاتولوژی است. اعضای هیأت علمی مركز شامل 10 نفر متخصص می‌باشد، همچنین 3 نفر دارای مدك دكترای PHD و 1 نفر پزشك عمومی و یك نفر فارماكولوژیست در این مركز فعالیت دارند.

 

در خصوص چاپ كتاب و مقالات علمی كه توسط این مركز به چاپ رسیده است اشاره‌ای بفرمایید.

در سال 87، 20 عنوان طرح به تصویب رسیده است. همچنین در سال گذشته، از 16 مقاله خارجی مركز، تعداد 15 مقاله در «Pubmed» و «ISI» به چاپ رسیده است.

در این مركز، جمعا (160) طرح تحقیقاتی به تصویب رسیده است كه از این تعداد 50 طرح در حال انجام مراحل تحقیقاتی مابقی طرح‌ها نیز به اتمام رسیده

است.

در این مركز تعداد 5 عنوان كتاب به چاپ رسیده است كه «چكیده مباحث درماتولوژی توماس هبیف عنوان آخرین كتاب چاپ شده در سال 1387 است.

 

- آقای دكتر اولویت‌های پژوهشی مركز بر چه اساس استوار است؟

اولویت‌های مركز تحقیقات پوست عمدتا در زمینه: تومورهای پوست «BCC- SCC – ملانوم»، لیشمانیوز، بیماری‌های ایمونوبولوز، پسوریازیس، ترمیم زخم، كشت سلولی و پیری پوست است كه در راستای این اولویت‌ها چندین  طرح تحقیقاتی در دست اجرا می‌باشد.

 

مركز تحقیقات پوست تاكنون چند كنگره علمی برگزار كرده است؟

اولین كنگره بررسی جدیدترین مقالات جهانی و نوآوری‌های پوست در سال 85 و سپس دومین و سومین كنگره در سال 86 و 87، همچنین برگزاری اولین كنگره تازه‌های لیزر در درماتولوژی در مرداد ماه 87 به همت مركز تحقیقات پوست شهید بهشتی بوده است. سالیانه 3- 2 سمینار نیز برای پزشكان عمومی برگزار می‌شود. همچنین سالیانه كنگره‌ای در زمینه آخرین مقالاتی كه منتشر شده است برگزار می‌شود، در طی سه روز برگزاری این كنگره قریب به پانصد مقاله ارائه می‌شود؛ كه منحصر به فرد است.

 

بارزترین فعالیت‌های پژوهشی مركز در چه زمینه‌هایی می‌باشد؟

از حدود چهار سال قبل، بر روی كشت فیبروبلاست فعالیت‌هایی را آغاز نمودیم و با كشت سلول‌های فیبروبلاست، بانك سلولی ایجاد كرده‌ایم. هدف از اجرای این طرح، درمان بعضی از بیمارانی است كه دچار سوختگی‌های وسیع بوده و امكان انجام عمل پیوند برای این گروه كم بوده و یا امكان‌پذیر نمی‌باشد در درمان بیماران از سلول‌هایی كه در بانك سلولی مذكور موجود است، برای پیوند پوست استفاده می‌كنیم كه نتایج رضایت بخشی را در بر داشته است. مورد دیگر كشت سلول‌های كراتینوسیت است، كه با ایجاد بانك این نوع سلول‌ها در آینده با استفاده از مخلوط كراتینوسیت و فیبرو بلاست در بیماران دچار سوختگی و زخم‌های مزمن عمل پیوند این نوع سلول‌ها را انجام می‌دهیم.تحقیق دیگری بر روی بیماران ویتیلیگو انجام دادیم، این طرح در مورد بیمارانی كه، بیماری آنها به مدت 6 ماه تا 2 سال، ثابت است انجام گرفته است، روش كار به این صورت است كه نمونه‌های سلولی از ملانوسیت از قسمت‌های سالم پوست برداشته شده، این نمونه‌ها به صورت محلول در می‌آید، پس از طی مراحلی، سلول‌های كشت داده شده را با ایجاد خراش سطحی پوست در قسمتی از بدن بیمار كه به بیماری ویتیلیگو مبتلاست قرار می‌دهیم، نهایتا با تكثیر تدریجی این سلول‌ها، لكه‌ به وجود آمده پر می‌شود.با انجام این طرح بر روی تعداد هشت بیمار، به نتایج بسیار سودمندی رسیده‌ایم. كه نتایج نهایی آن تا یك سال آینده اعلام خواهد شد (لازم به ذكر است كه اجرای این روش در مناطق كوچك و محدود پوست كه به بیماری مبتلا شده است قابل انجام

می‌باشد)

 

- مركز تحقیقات پوست با كدامیك از مراكز جهانی در ارتباط است؟

حدود یك سال و نیم است كه با كمك مالی سازمان بهداشت جهانی، طرحی را به صورت Small Brand آغاز نموده‌ایم، در این طرح اثر درمانی دارویی با فرمولاسیون جدید برای درمان سالك جلدی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، با اجرای فاز اول این طرح بر روی موش، به نتایج قابل توجهی دست یافته‌ایم، در مرحله بعد این دارو، بر روی بیماران مبتلا به سالك جلدی به كار گرفته می‌شود. این طرح به صورت چند مركزی، در داخل ایران در مناطقی كه در آنها لیشمانیوز جلدی به صورت آندمیك است. در حال حاضر در حال انجام است.

لطفا در خصوص طرح‌هایی كه در خصوص سرطان‌های پوست انجام می‌گیرد، اشاره فرمایید.

این طرح به صورت غربالگری در سطح كشوری انجام می‌گیرد، پزشكان عمومی توسط متخصصین پوست آموزش داده می‌شود، تا در مراجعه بیماران پوست به مراكز درمانی، با انجام معاینات كامل پوستی، انجام آسیب شناسی از هرگونه ضایعه مشكوك، بیماری شناسایی شود.

 

مطالعه‌ای اپیدمیولوژیك از نظر شیوع انواع سرطان‌های پوستی، مانند: كارسینوم سلول‌های باز‌‌ال، اسكواموس سل كارسینوما، ملانومای بدخیم (ضایعه بدخیم مهاجر پوستی) انجام می‌گیرد.

در مورد درمان جدید آلوپسی چه طرح‌هایی در حال انجام است.

در مورد ریزش مو منطقه‌ای (آلوپسی اریاتا) طرحی در دست تحقیق داریم با توجه به اینكه این بیماری درمان قطعی ندارد، به كارگیری روش‌های درمانی جدید به صورت موضعی در حال بررسی و تحقیق است كه مراحل پایانی را طی می‌كند كه با همكاری مركز غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام می‌شود.

از فرصتی كه در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

 

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، درمان سالك، PHD تعداد بازديد: 619 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز